• Humlan88

Någon som är duktig på fackliga frågor. Fast schema

Jobbar på ett privat boende inom vården. Har alltid haft önskeschema tills chefen fick för sig att vi skulle ha fast schema. Klappat och klart, personalen hade inte ett skit å säga till om. Sen fick vi höra att vi skulle godkänna schemat vi lagt. Såg mitt schema idag och sa till teamledaren att jag inte tänkte godkänna det. Hon sa att jag isåfall skulle ändra nästa period, så mycket för det godkännandet. Mina frågor 1: får chefen bara övergå från önskeschema till fast utan att förhandla med facket? 2: Har jag inte rätt att få det ändrat om jag inte godkänner det?

• Svar på tråden Någon som är duktig på fackliga frågor. Fast schema
  • Kjell2
    Humlan88 skrev 2017-02-19 15:47:27 följande:

Jobbar på ett privat boende inom vården. Har alltid haft önskeschema tills chefen fick för sig att vi skulle ha fast schema. Klappat och klart, personalen hade inte ett skit å säga till om. Sen fick vi höra att vi skulle godkänna schemat vi lagt. Såg mitt schema idag och sa till teamledaren att jag inte tänkte godkänna det. Hon sa att jag isåfall skulle ändra nästa period, så mycket för det godkännandet. Mina frågor 1: får chefen bara övergå från önskeschema till fast utan att förhandla med facket? 2: Har jag inte rätt att få det ändrat om jag inte godkänner det?

Kolla med ditt fack.
  • Fru Ve

Ja är du med i facket där du jobbar? Gå med annars är mitt tips också. Generellt är det ju arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet så troligt har de rätt att ge dig vilket schema de vill så länge de följer arbetstidslagen och du får schemat i rimlig tid innan det börjar gälla. Sen kanske facket ev. kan förhala det och kräva förhandling innan det börjar gälla. Men det är ju ditt lokala fack i så fall så det är dit du måste vända dig.

• Snuttis2

Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet och med det beslutar över schemat! dock är det önskvärt med en dialog, för att ha nöjda medarbetare. Att ha ett önskescheman s.k tvättstugeschema behöver förhandlas då det vanligtvis också är förenat med årsarbetstid, att ha ett fast schema kräver ingen särskild förhandling vad jag vet. Meni min roll som chef hade jag informerat facket redan innan så det inte är en nyhet för dem att en förändring skulle till. Dock är det inte facket som godkänner detta så länge ATL lagstiftningen följs. Ex vecko och dygnsvila o schemat klart 14 dagar innan !

Svar på tråden Någon som är duktig på fackliga frågor. Fast schema