• Äldre 19 Feb 16:23
    3353 visningar
    16 svar
    16
    3353

    13 åringars favoritböcker?

    Dottern ska fylla 13. Hon gillar inte läskiga böcker och är inte intresserad av hästar och fotbollstjejer... Någon som har tips på bra böcker för henne? skulle gärna kika lite nu på bokrean men fullpris får också funka, behöver alla tips!

  • Svar på tråden 13 åringars favoritböcker?
  • Caramb­olan
    Äldre 19 Feb 16:46
    #1

    Fantasy? Du kan ju köra nåt klassiskt som Sagan om ringen eller ta nån av de stora mainstreamförfattarna som finns på svenska som till exempel Terry Pratchett, Robert Jordan eller George RR Martin. Är hon inte en bokslukare utan mer för tonårsböcker så brukar Cirkeln vara poppis, men det kanske gränsar till "läskiga böcker".

  • Äldre 19 Feb 17:20
    #2

    mm kanske fantasy kan funka, jag är osäker på om de också kan upplevas som läskiga? tack för tips, ska kika närmare på de författarna!

  • Äldre 19 Feb 17:33
    #3

    Hungerspelen kanske? Harry Potter. Divergent-serien

  • Äldre 19 Feb 17:37
    #4

    tack men de är alldeles för läskiga. hon är så lättskrämd.

  • Äldre 19 Feb 17:45
    #5
    elinaehn skrev 2017-02-19 17:37:29 följande:

    tack men de är alldeles för läskiga. hon är så lättskrämd.


    Oj, ja det var hon verkligen. 

    Fixar hon inte HP ska hon inte ge sig på Cirkeln.

    Kan du ge exempel på böcker hon läst och som hon gillar?
  • Äldre 19 Feb 17:47
    #6

    Kanske Barbro Lindgrens böcker Världshemligt och Bladen brinner. Första boken Jättehemligt kanske inte passar då huvudpersonen i den boken är 10 år. Böckerna har ju getts ut igen.

  • Äldre 19 Feb 18:30
    #7

    hon lyssnar på typ anne franks dagbok, och nikkisböcker och nyligen en bok om två siamesiska tvillingar. lite blandat högt och lågt. jag tror svårigheten är just att hitta rätt...

  • HerrFa­ntasi
    Äldre 19 Feb 18:40
    #8

    Hans-Eric Hellberg kanske? Författaren dog förresten för bara ett par månader sedan, 89 år gammal.

  • Äldre 19 Feb 19:11
    #9

    Pernilla Gesens böcker tex klass 7b-serien. Eller klass 6d Sverige världen och resten av böckerna av Siv Widerberg.

  • Äldre 20 Feb 20:22
    #10

    När jag var i den åldern och lite yngre så gillade jag "Eva & Adam"-böckerna. Böckerna blev TV-serie och film sen, först var det en serie i KP.

    Dom är ju dock ganska gamla nu, och det kanske märks lite när man läser dom. Inga datorer, inga mobiler.. men vissa saker är ju ändå aktuella.. bli kär, jobbiga syskon, pinsamma föräldrar osv.

    Dock googlade jag snabbt nu innan jag skrev inlägget och det verkar som författarna  (Måns Gahrton och Johan Unenge) har gett ut böckerna på nytt i en uppdaterat version.

  • Äldre 21 Feb 05:42
    #11

    Tack för alla tips!

  • Äldre 21 Feb 09:15
    #12

    Lilla huset på prärien serien av Laura ingalls Wilder

    En ö i havet serien av Annika thor

  • Äldre 21 Feb 17:31
    #13

    En ö i havet kommer jag ihåg att jag läste i skolan som 13 årig. Gillade den! Annars rekommenderar jag sagan om isfolket. Många böcker blir det ifall hon gillar den första :)

  • Äldre 30 Mar 13:22
    #14
    +1

    När jag var mellan 12 och 16 läste jag och älskade Maria Gripes Skuggan över stenbänken, Och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn. Tror att 13 är den perfekta åldern för att de ska kunna vara en stor läsupplevelse.

  • Äldre 30 Mar 13:35
    #15

    Från mammas tid:

    Kastrullresan av Edith Unnerstad och de andra böckerna om samma familj


    1949 - Kastrullresanfilmad 1950 och för TV 1998
    1950 - Nu seglar Pip-Larssons TV-serie 1971
    1952 - Pysen
    1955 - Pip-Larssons lilla O

    Kvartetten-böckerna av Enid Blyton (Tradera eller antikvariat på nätet)
    Kvartetten på hemliga ön var min favorit.

    Lite närmare vår tid:

    Boken om Hugo och Josefin  (också Maria Gripe, tre böcker samlade i en)

    www.bonniercarlsen.se/Bocker/skonlitteratur-barn-och-ungdom-allmant/b/boken-om-hugo-och-josefin/

    Christine Nöstlinger har en underfundig humor och har skrivit väldigt mycket:

    sv.wikipedia.org/wiki/Christine_N%C3%B6stlinger

    Mina favoriter var 

    Rosa Riedl-skyddsspöke
    Vi struntar i gurkkungen!
    Den snälle Herr djävul
    Tänkaren griper in
    I huvet på Rosalind
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 2 Jan 23:40
    #16

    Kanske Anne på Grönkulla?

Svar på tråden 13 åringars favoritböcker?