• Anonym (bs)

Varför "komma ut"?

Anonym (BI) skrev 2017-02-19 19:54:43 följande:

nej det vet jag att många miljöer är så, därför tycker jag att det är som att man bekräftar för de människorna att det är något konstigt och spektakulärt att vara gay om det nu krävs en särskild presentation

Vad är problemet med att bara skaffa sig en pojk eller flickvän när det är dags för det?

Ska man ta upp sin sexualitet själv och vänta på reaktioner då står man där och är helt inbjudande till andras kritik, vad ska det spela för roll om de tycker det är bra eller dåligt att vara homo. Om man ens möjliggör ett sånt läge så är det ju som att öppna för att bli dömd

Ditt resonemang är jäkligt sunt i teorin men jag tror man ska vara försiktig med att ha åsikter kring hur/om människor väljer att komma ut. Tyvärr är det ju fortfarande så att det för många är nervöst / ångestladdat att berätta för nära och kära att man är i ett samkönat förhållande. Det åligger inte den enskilde icke-hetero personen att utmana det heteronormativa samhället i alla lägen, ibland får man vara nöjd med att man fixar att ta mod till sig och berätta för omgivningen.
  • Anonym (bs)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:07:46 följande:

För att man måste berätta det om och om igen för olika personer. Bara för att jag berättar något för faster Helen betyder det inte att farbror Bengt vet det.

Exakt! Och vid nya bekantskaper, nytt jobb osv möts man i princip utan undantag av frågan "vad sysslar din man med då" eller liknande (som kvinna).
  • Anonym (bs)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:05:26 följande:

jag har ingen man, svarar man då

Man och man...du kanske gör och inget fel i det. För mig hade det dock inte känts bra att inte, vid en sådan fråga, berätta vad min partner sysslar med. Inte göra någon stor grej av det men nämna att jag lever med en kvinna och hon jobbar som... Så för mig blir det ett litet komma ut titt som tätt.
  • Anonym (bs)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:14:17 följande:

ja det är ju det jag menar, att ta det naturligt liksom...

Men det gör väl de flesta av oss redan? Frågor/situationer där man per automatik antas leva med någon av motsatt kön uppstår ju, utifrån min erfarenhet, väldigt ofta. Jag känner då ingen som vid varje sådant tillfälle ställer sig på barrikaderna och håller någon form av brandtal utan man kommer väl helt enkelt ut, ännu en gång, på ett odramatiskt sätt.
  • Anonym (bs)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:44:59 följande:

ja ok, själv skulle jag tycka det skulle kännas ganska bisarrt att sitta och prata igenom vad jag tänder på sexuellt med mina föräldrar

Jag tror att vi talar förbi varandra / använder olika terminologi. Jag har aldrig känt behovet av att prata igenom vad jag tänder på sexuellt med mina föräldrar, kollegor eller liknande. Huruvida jag gillar wet, ageplay eller vad det nu vara månde är förutsättningsvis av mindre intresse för någon jag inte har en begynnande sexuell relation med.

Det faktum att jag förälskar mig i båda könen och följaktligen tänder på såväl män som kvinnor är en annan sak, betydligt mycket mer fundamentalt än vadän mina specifika fetischer råkar vara.
Svar på tråden Varför "komma ut"?