• Zetabeta

Varför "komma ut"?

Det kan ju vara skönt att ha berättat för "alla" samtidigt för att slippa att komma ut gång på gång på gång för bekantskapskretsen.

• Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 21:00:22 följande:

hur skulle man komma ut gång på gång?

Kommer ut gör man ju varje gång man berättar för någon att man inte är hetero. Så berättar men för femton släktingar samtidigt blir det en gång istället för femton. Tex.
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 21:14:28 följande:

fast varför ska man berätta för någon att man inte är hetero?

Det blir ju så automatiskt om man har en partner av samma kön som man själv har. Om man inte alltid kallar hen för "min partner". Men det blir ju rätt opersonligt att aldrig nämna hen vid namn och aldrig låta någon träffa hen.

Inte sällan är det ju när man har en partner av samma kön som en själv som man kommer ut.
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 21:46:04 följande:

ja det är klart att man säger namnet eller "min pojk-/flickvän"   det gör man väl gång på gång även om man en gång har berättat för alla att man gillar dom av samma kön

Fast du undrade först vad poängen med att berätta för många samtidigt är. Då svarade vi att man då slipper att berätta vid så många tillfällen.

Du frågade då varför andra ens ska veta. Jag svarade att om man ska kunna berätta saker om sin partner blir det automatiskt så att man berättar.

Vad du menar med den här frågan får du gärna förklara utförligare. Man kommer inte ut gång på gång för samma person. Däremot kan en homosexuell person som inte vill komma ut berätta sin partners namn utan att göra just det - komma ut.
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:05:26 följande:

jag har ingen man, svarar man då

Ja, det kan man ju göra om man inte vill komma ut. Eller så kommer man ut, igen, och berättar sanningen.
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:22:01 följande:

det jag undrade först var varför man ska ha ett stort "komma ut" tillfälle som vissa verkar tycka är självklart som homosexuell. Klart man kan berätta att man gillar dom av samma kön om det är många personer där. Men jag menar varför man ens bör upplysa om detta? Om man inte behöver rätta någon som automatiskt antar att man är hetero menar jag

Om man nämner sin partners namn som du säger, anser du att det alltid är att "komma ut" oavsett sammanhanget?

Det är att komma ut om det innebär att den man pratar med genom det för första gången får kännedom om att man är icke-hetero.
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:40:50 följande:

precis vad jag trodde, som det står i TS så ville jag diskutera om när man kommer ut i bemärkelsen att man har ett särskilt planerat tillfälle där man berättar för tex familj och vänner att man inte är hetero

Ja. Och då svarade vi några stycken att det är för att minska antalet komma-ut-tillfällen liknande det du just beskrev.
Svar på tråden Varför "komma ut"?