Inlägg från: Anonym (carl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (carl)

Varför "komma ut"?

För att tro det eller ej så är det inte "ingenting" för många. Min brorson kom ut för två år sedan för att han ville slippa tjatet från familjen om "har du någon flickvän då". Så till slut sa han "Nej, jag kommer inte få någon heller, jag är bög".
    Folk antar en massa. Jag är gift med en man sedan många år, men ändå är det ofta som folk antar att vi är bröder eller så. Speciellt när vi är ute med våra barn.

• Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-19 19:10:19 följande:
    jag förstår mycket väl att det inte är "ingenting", har aldrig påstått motsatsen

det jag menade var när man pratar om "komma ut" att det ska vara ett speciellt planerat tillfälle just för att berätta om sina sexuella preferenser.

Att komma ut allteftersom det kommer tycker jag är bättre, att när frågan om flickvän säga att nej jag gillar inte flickor på det sättet.

Ja de antar en massa men det tycker jag är deras problem
    Det är väl inte så konstigt att det känns speciellt för vissa. För många är det en stor del av ens identitet eller så är man nervös för att berätta. Alla växer ju inte upp i särskilt öppna miljöer. Då är det klart att man kanske vill förbereda sig och göra något speciellt.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-19 19:54:43 följande:
    nej det vet jag att många miljöer är så, därför tycker jag att det är som att man bekräftar för de människorna att det är något konstigt och spektakulärt att vara gay om det nu krävs en särskild presentation
    Vad är problemet med att bara skaffa sig en pojk eller flickvän när det är dags för det?
    Ska man ta upp sin sexualitet själv och vänta på reaktioner då står man där och är helt inbjudande till andras kritik, vad ska det spela för roll om de tycker det är bra eller dåligt att vara homo. Om man ens möjliggör ett sånt läge så är det ju som att öppna för att bli dömd
    Det tycker inte jag. Inte nödvändigtvis i alla fall. En del grejer vill man kanske bara vara tydlig med. För min man hade det varit svårt att bara dyka upp med mig till exempel. Hans föräldrar hade blivit otroligt chockade och så vill han inte göra mot dem. För många är det faktiskt viktigt att vara hänsynsfulla mot sina familjer och kanske också att de känner stöd från familjen.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 20:39:59 följande:
    hur gjorde han då?
    Samlade hela familjen själv för att tala om hur det var innan han presenterade mig.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 20:59:39 följande:
    blev dom inte chockade oavsett?
    Jo,men de tog det lugnare och de kunde prata igenom det när alla ändå satt samlade och så var det nog mindre chockande för dem att ta det ett steg i taget istället för att jag dök upp och allt kom på en gång.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:44:59 följande:
    ja ok, själv skulle jag tycka det skulle kännas ganska bisarrt att sitta och prata igenom vad jag tänder på sexuellt med mina föräldrar
    Okej, du tycker så, andra tycker på annat sätt. Jag själv skulle om jag inte växt upp i en sådan öppen och accepterande familj velat säga "jag är homosexuell" innan någon annan berättar det för dem och jag hade velat ta det ett steg i taget om det hjälpte dem att acceptera läget.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:38:49 följande:
    ok, så du tror att det här planerade "komma ut" samtalet bara behövs i familjer som är mindre öppna och accepterande fattar jag ditt resonemang rätt då?
    Nej. Alla är olika och behöver/vill olika saker. Det borde inte vara så svårt att fatta. Men det kanske är viktigare att vara tydlig i familjer där det antas att man är hetero. Eller till och med skulle tycka illa om att man inte vara hetero.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:41:31 följande:
    tror du det är svårare för dom att acceptera läget om man dyker upp med pojkvännen och presenterar honom som sin partner?
    I deras fall absolut. Choken hade blivit större och känslorna hade säkert sprutat åt alla håll, de hade känt sig svikna osv av att på en gång få reda på att deras som inte är hetero, att han är homo, att han har träffat någon och att denne någon är man.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:44:59 följande:
    och vad skulle man ha för anledning att tro att dom skulle reagera negativt eller ha svårt att acceptera läget? det kan ju indirekt vara som att man på förhand nedvärderar eller underskattar sin familj
    Han känner sin familj och sin uppväxtmiljö....
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:46:54 följande:
    oj nu bombarderar jag dig med frågor!
    var bara en så intressant diskussion det här, och dina inlägg väcker många tankar hos mig
    Helt okej.

• Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-21 00:36:22 följande:
    allt det här går ju ut på att familjen bara förutsätter och förväntar sig att deras son är hetero, det är det jag menar är så dåligt och sorgligt. Nu vet jag ju inte när det här utspelade sig men iallafall i våran tid borde alla känna till att vissa är homosexuella och just deras son kan vara en av dom. De är ju faktiskt vuxna och deras son bör inte bära ansvaret för att han ev. kan göra dom illa om hans sexualitet inte avslöjas på rätt sätt för att det ska anpassas så mycket som möjligt efter hur han tror att dom kommer bli minst chockade
    Ja, det är synd att folk förutsätter saker och ting, men så är det ju ändå ofta. Detta hände för åtta år sedan.
Svar på tråden Varför "komma ut"?