• UndrandeSökare

Hjälp utomlands

Hej Sandra !

Vi har liksom er också svårt att få barn. Blr lätt gravid hemma men missfall varje gång (5 än så länge).

Missfallsutredningen i Sverige visade inget, men jag mistänkte immunförsvaret kunde vara problemet. Ett felaktigt immunförsvar hos kvinnan kan både orsaka missfall eller att det aldrig blir plus.

Jag hittade en sida här på familjeliv som heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och vi reste till Aten och gjorde utredning hos Dr D (Life clinic i Aten) . Han hittade koagulationsproblem och immunproblem hos mig så jag blev ordinerad Trombyl, Fragmin, kortison och IL-dropp, men tyvärr blev det missfall ändå.

Så tog då började jag kolla upp kliniker och valde AvaRiga eftersom det är lätta att resa dit, inget visum behövs (som man behöver om man reser till Ryssland) och det var lätt att få kontakt med kliniken genom att gå in på AvaRigas hemsida och chatta med någon av deras koordinatorer. De erbjuder en mängd olika behandlingar och har hemsida på svenska.

Så mitt tips är att du kollar upp olika klimiker vad de erbjuder tex AvaRiga, enligt vad jag läst verkar många vara mycket nöjda med dem.

När det gäller mediciner så erbjuder de flesta kliniker både att du kan köpa medicin direkt av dem eller att de skriver ut EU-recept som du kan lösa ut på Apotek i Sverige (dock utanför högkostnadskortet). Alternativt att du hittar nån läkare som samarbetar med den klinik du valt som kan skriva ut den medicin du behöver.

Lycka till.

• UndrandeSökare

Jo, vi har varit till Riga och gjort tester, planen är att göra ÄD där.
    Det är verkligen frustrerande att söka efter alla dessa pusselbitar, fertilitetsproblem kan bero på så väldigt många olika saker.

• UndrandeSökare

Ja, jag kommer behöva mediciner vid varje ny graviditet,
    men AvaRiga kan skriva ut det. Både immunmediciner och de mediciner man behöver inför ÄD som östrogen och progesteron.

När det gäller statistik så får du nog googla runt och leta alternativt kontakta några kliniker direkt och fråga dem om de ger ut sin statistik.
    Skillnaden utomlands är ju att det gäller privata kliniker och då måste de nog inte ha offentlig statistik. Det är skillnaden mot Landstings finansierad vård i Sverige.

Jag tror att det bästa är att kontakta flera olika kliniker och sen gå på magkänslan ifall du inte kan få tag på statistik.

Lycka till !

Ps: Länkarna på Fertlitetsguiden verkar inte fungera, pgr av att de ändrat på hemsidan tyvärr. Men googla Ferilitetsguiden.com och solskenshistorier. Eller bara solskenshistorier vid barnlöshet kanske?

Svar på tråden Hjälp utomlands