• Anonym (WTF?)

Utlandssvenskar blir av med svenska körkortet!

Mer idiotiskt skit hävs över Sverige från EU. Nu ska tydligen utlandssvenskar som bor utanför EU/EES bli av med sina svenska körkort. Förut kunde körkorten förnyas trots att personen bodde i Canada, USA, Chile eller var som helst. Som vanligt ställer EU till en massa skit för något som verkligen kvittar för vad spelar det för roll om en utlandssvensk har ett svenskt körkort också jämte sitt "utlandskörkort?"? Svaret är att det inte spelar någon som helst roll men underlättar enormt för personen i sina förehavanden med Sverige.

Så hur kommer det att gå nu för en svensk medborgare som bor i ett annat land men vill legitimera sig när hen är hemma i Sverige? Hur går det om personen flyttar tillbaka till Sverige kommer hen att tvingas att ta om det svenska körkortet igen då? Hur ska personen kunna köra lagligt i Sverige om hen har ett körkort från utlandet?

Om man vill undgå problemet i 10 år framåt kan man förnya sitt körkort nu idag fast man har några års giltighetstid kvar på det gamla körkortet? Hur går man tillväga då? Måste man förlustanmäla sitt körkort och så får man ett nytt som gäller i 10 år eller hur kan man göra för att åtminstone slippa problemet i 10 år?

• Svar på tråden Utlandssvenskar blir av med svenska körkortet!
  • Anonym (grtrthg)

De får ni ge mig tillbaka mina 12000kr som det en gång kostade mig att ta skiten , jävlä skitstövlar , DDR Transportstyrelsen.

• Anonym (B)
    elin1989 skrev 2017-02-20 22:10:35 följande:

Men deto kan ju bli problem om personen flyttar tillbaka till Sverige. Man får inte köra med utlänskt körkort under obegränsad tid och om man inte får behålla sitt svenska körkort kan man bli tvungen att ta om det

Problem med körkortet är typ det minsta problemet man kan vänta sig när man ska flytta tillbaka. Bra mycket drygare att få allt att flyta som det ska med sjukvård och dyl. Men i vilket fall, om man är på besök och alltså fortfarande folkbokförd i ett annat land så får man köra hur länge man vill på ett utländskt körkort. Har man flyttat tillbaka och återigen folkbokfört sig I Sverige så har man ett år på sig att byta in sitt körkort mot ett svenskt körkort.

Att man "blir av" med svenska körkortet när man folkbokförd sig i ett annat land betyder inte att man blir av med körkortet i den bemärkelsen att ens körkort blir indraget. Således kommer man inte behöva ta om körkortet.
  • Anonym (B)
    Anonym (grtrthg) skrev 2017-02-20 22:20:33 följande:

De får ni ge mig tillbaka mina 12000kr som det en gång kostade mig att ta skiten , jävlä skitstövlar , DDR Transportstyrelsen.

Du var rolig du
  • Anonym (FF)
    Anonym (grtrthg) skrev 2017-02-20 22:19:14 följande:

DDR Sverige med sina hittepå grejer.Det var lättare att fly järnridån tex från Öst-till Västberlin än att idag lämna Sverige.Alla Östtyskar oavsett om de flydde östblocket eller stannade kvar förblev fullvärdiga tyskar.I Sverige däremot har människor från andra sidan jordklotet större rättigheter än vi utlandssvenskar bara för att de ställer upp på vad fan som helst i princip..

Här har vi en som kan sin historia. Min farbror blev skjuten till döds när han försökte fly från Östberlin till väst under järnridån. Vilken svensk har blivit skjuten för att han hade fel körkort? Idiot!!!!
  • Anonym (grtrthg)

Håll käften , om du kan din historia berätta då för oss hur din farbror blev behandlad i respektive öst och väst medans han levde , vad hände med hans egendom i öst och väst och jämför med svenskar bosatta i USA tex.Vad hände med tex Östtyskarnas körkort efter att de dragit till Västtyskland?

• Anonym (grtrthg)

Idiot jag är själv uppvuxen i ett kommunistland (Jugoslavien) och jag ser historien upprepa sig här.
    Ni hånar utlandssvenskarna , kallar de landsförräddare och smitare , tar ifrån de deras rätigheter (bostad , bil , körkort i Sverige)men när ni en dag ( och nni är på bra väg ) pajar Sverige helt och hållet med er felaktiga politik så kommer just utlandssvenskarna att vara de som ni kommer att böna och be om hjälp.Syna mina ord , idiot , historien upprepar sig och endast idioter lär inte av historien.

• Anonym (FF)
    Anonym (grtrthg) skrev 2017-02-20 22:42:27 följande:

Håll käften , om du kan din historia berätta då för oss hur din farbror blev behandlad i respektive öst och väst medans han levde , vad hände med hans egendom i öst och väst och jämför med svenskar bosatta i USA tex.Vad hände med tex Östtyskarnas körkort efter att de dragit till Västtyskland?

Du måste vara en tvättäkta idiot som saknar all bildning. Hur blev min farbror behandlad i väst frågar du? LÄSTE DU VAD JAG SKREV??!! HAN BLEV SKJUTEN TILL DÖDS DÅ HAN FÖRSÖKTE FLY TILL VÄST!! HAN FICK ALLTSÅ ALDRiG BO I VÄST! HANS EGENDOM KONFISKERADES AV DDR!!!
  • Anonym (Modjo)
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-20 14:47:45 följande:

Det håller jag inte med dig om. Det gör stor skillnad och ofta godtas inte utländska varianter av legitimationer i Sverige i kontakt med banken och myndigheter t ex.

Och viktigast av allt är ju frågan om personen ska behöva ta om sitt körkort om och när dom återvänder till Sverige? Har man en gång tagit ett svenskt körkort så har man ju genomgått teori och uppkörning så varför ska man behöva göra det en gång till? 

EU är bara skit. Dags för en Swexit!

Kan man köra bil och inte är analfabet går det där på någon vecka.

Gäller omvänt för svenskar i i vissa utomeuropeiska länder.
  • Anonym (Modjo)
    Anonym (grtrthg) skrev 2017-02-20 22:37:32 följande:

Alla ni som kallar oss utlandssvenskar för förrädare.Jag pissar på era förfäders gravar.Många av oss har varit arbetslösa , bostadslösa , haft dålig ekonomi medan ni satt på era fina kontor och pulla fitta och runka kuk.Jag bajsar på er , det är ni som är förrädare.Fitta.Kuk.

Då måste du ha en stor blåsa om du ska kunna fixa det! Grattis!

Det är ju nåt positivt med dig iaf!
  • Anonym (grtrthg)

Ja ja jag läste vad du skrev.Här i Sverige ocskå så får du inte äga en bostad bil och tydligen inte körkort helle för att kunna bli utskriven från befolkningsregistret.Man blir dessutom kallad för landsförrädare.Sista DDR staten i Europa alltså.Hade din farbror överlevt flykten så hade de 100 procent dragit hans körkort som straff hahaha förutom att beslagta han plastbil Trabant och statliga hyresrätt.

Svar på tråden Utlandssvenskar blir av med svenska körkortet!