• Anonym (Kaffemugg)

Hur går det till att skriva in och ut sig ur landet?

Om man ska bo utomlands i mer än 1 år så ska man skriva ut sig tydligen men hur och var gör man det och vad involveras i det? Vad händer rent praktiskt och hur gör man med eventuell bostad, banken och allt annat som tillhör ett liv och som man kanske inte vill ta med sig för att man själv flyttar utanför landets gränser något år? Hur deklarerar man- måste man deklarera förresten? Vad händer med allt och hur ofta och hur länge får man vara i Sverige om man är utskriven? Hur gör man när det är dags att flytta hem och man ska vara inskriven igen? Vad händer om man inte skriver ut sig? Hur förnyar man körkort eller ID-kort och pass om man inte är inskriven? Allt verkar så krångligt att man blir mörkrädd!

• Svar på tråden Hur går det till att skriva in och ut sig ur landet?
  • Anonym (myndighet)

Har du försökt att prata med skatteverket. De brukar ha totalkoll på sånt här.

• Anonym (Kaffemugg)
    Anonym (myndighet) skrev 2017-02-20 14:26:01 följande:
    Har du försökt att prata med skatteverket. De brukar ha totalkoll på sånt här.
    Jag vill veta hur det är av människor som har gjort det själva.
  • Anonym (Mirja)
    Anonym (Kaffemugg) skrev 2017-02-20 14:23:14 följande:

Om man ska bo utomlands i mer än 1 år så ska man skriva ut sig tydligen men hur och var gör man det och vad involveras i det? Vad händer rent praktiskt och hur gör man med eventuell bostad, banken och allt annat som tillhör ett liv och som man kanske inte vill ta med sig för att man själv flyttar utanför landets gränser något år? Hur deklarerar man- måste man deklarera förresten? Vad händer med allt och hur ofta och hur länge får man vara i Sverige om man är utskriven? Hur gör man när det är dags att flytta hem och man ska vara inskriven igen? Vad händer om man inte skriver ut sig? Hur förnyar man körkort eller ID-kort och pass om man inte är inskriven? Allt verkar så krångligt att man blir mörkrädd!

Man skriver in sig i det landet man flyttar till. När jag gjorde det blev jag automatiskt utskriven från Sverige (det var Danmark, nordiska länder har samarbete, det beror nog på vilket land du flyttar till).
    Du kan ha kvar ditt svenska bankkonto om du vill (meddela adressändring). Det är praktiskt att skaffa ett bankkonto i det landet du ska bo också.
    Bostad beror ju på vad du har, hyresrätt/bostadsrätt/villa?
    Du deklarerar i Sverige om du haft inkomst i Sverige (dvs om du hade inkomst under 2016 och bor utomlands 2017 deklarerar du för 2016). Den inkomst du har i nya landet deklarerar du där.
    Du får komma tillbaka till Sverige på besök och behöver inte skriva in dig i Sverige igen om det bara är korta perioder.
    När du flyttar tillbaka anmäler du din svenska adress till skatteverket så blir du inskriven igen.
    Pass, jag åkte över till Malmö när jag skulle fixa det.
  • BuoBä

Många länder har samarbete med Sverige så det räcker att skriva sig där så meddelar de Skatteverket, annars meddelar man själv vart man flyttat och sin nya adress. Bostad och bank kan du ha kvar om du vill.

Du kommer behöva deklarera om du har någon form av inkomst i Sverige (från räntor tex) men det gör du enkelt på nätet. Din inkomst i det nya landet deklarerar du där.

Du kan besöka Sverige så ofta du vill och stanna längre perioder också (tex hela semestern) så länge du är störst del av tiden i det nya landet.

När man flyttar tillbaka till Sverige går man till Skatteverket med sitt pass och fyller i en blankett.

Om du inte skriver ut dig fast du borde och fortsätter lyfta förmåner som du därmed inte har rätt till kan du bli återbetalningsskyldig. Det kan säkert bli krångel med var du ska skatta också.

Pass och ID-kort kan du förnya på många svenska ambassader, eller så kan du passa på att göra det någon gång när du besöker Sverige.

• Anonym (Kaffemugg)
    Anonym (Mirja) skrev 2017-02-20 15:05:43 följande:
    Man skriver in sig i det landet man flyttar till. När jag gjorde det blev jag automatiskt utskriven från Sverige (det var Danmark, nordiska länder har samarbete, det beror nog på vilket land du flyttar till). Du kan ha kvar ditt svenska bankkonto om du vill (meddela adressändring). Det är praktiskt att skaffa ett bankkonto i det landet du ska bo också. Bostad beror ju på vad du har, hyresrätt/bostadsrätt/villa? Du deklarerar i Sverige om du haft inkomst i Sverige (dvs om du hade inkomst under 2016 och bor utomlands 2017 deklarerar du för 2016). Den inkomst du har i nya landet deklarerar du där. Du får komma tillbaka till Sverige på besök och behöver inte skriva in dig i Sverige igen om det bara är korta perioder. När du flyttar tillbaka anmäler du din svenska adress till skatteverket så blir du inskriven igen. Pass, jag åkte över till Malmö när jag skulle fixa det.
    Vet du om det bara är ett samtal till Försäkringskassan som gäller eller är det massa papper som ska fyllas i också? Om man har en BR eller villa så måste man väl få behålla den? Råkar du veta om det stämmer att man måste gå fysiskt till Skatteverket och säga att man är hemma igen eller om det räcker med ett samtal bara? Är det massa pappersexercis med det också? Jag ställer frågan generellt och inte bara till dig.
  • Anonym (Kaffemugg)
    BuoBä skrev 2017-02-20 15:13:02 följande:
    Många länder har samarbete med Sverige så det räcker att skriva sig där så meddelar de Skatteverket, annars meddelar man själv vart man flyttat och sin nya adress. Bostad och bank kan du ha kvar om du vill.

Du kommer behöva deklarera om du har någon form av inkomst i Sverige (från räntor tex) men det gör du enkelt på nätet. Din inkomst i det nya landet deklarerar du där.

Du kan besöka Sverige så ofta du vill och stanna längre perioder också (tex hela semestern) så länge du är störst del av tiden i det nya landet.

När man flyttar tillbaka till Sverige går man till Skatteverket med sitt pass och fyller i en blankett.

Om du inte skriver ut dig fast du borde och fortsätter lyfta förmåner som du därmed inte har rätt till kan du bli återbetalningsskyldig. Det kan säkert bli krångel med var du ska skatta också.

Pass och ID-kort kan du förnya på många svenska ambassader, eller så kan du passa på att göra det någon gång när du besöker Sverige.
    Gedigen info.

Finns det några som har skrivit in och ut sig och kan berätta om hur ni upplevde det och vad som var problematiskt?
  • BuoBä

När man vill skriva in sig måste man gå personligen till Skatteverket med sitt pass och fylla i en blankett på ett par sidor. Men är du svensk medborgare, vilket jag antagit i svaren ovan, så är det enkla uppgifter att fylla i.

• Anonym (Kaffemugg)
    BuoBä skrev 2017-02-20 15:31:51 följande:
    När man vill skriva in sig måste man gå personligen till Skatteverket med sitt pass och fylla i en blankett på ett par sidor. Men är du svensk medborgare, vilket jag antagit i svaren ovan, så är det enkla uppgifter att fylla i.
    Det låter ju ganska lätt men jag tänkte på alltihop dvs när man skriver ut sig, under åren man är utskriven och när man sen flyttar hem igen. Vad som är problematiskt under all tid utanför landet.
  • Kjell2
    Anonym (Kaffemugg) skrev 2017-02-20 15:44:54 följande:
    Det låter ju ganska lätt men jag tänkte på alltihop dvs när man skriver ut sig, under åren man är utskriven och när man sen flyttar hem igen. Vad som är problematiskt under all tid utanför landet.
    Se till att stäng som mycket som möjligt i Sverige.

Problemet på nya stället brukar vara försörjning, fixa bostad, kom in i nya livet. Sen är det alltid ett visst slita att komma in i alla lokala adminstrativa system som folkbokföring, skatteredovsining, sjukvård mm. Kan ta en hel del tid och energi.

Se till att du har koll  på alla räkningar i Sverige så du inte drar på någon onödig betalningsanmärkning.

Fastighet kan du behålla men ordna med skötsel innan flytt. Bostadsrätt beror lite på. Kan vara svårt att hyra ut länge i andra hand.

• BuoBä

Det jobbigaste brukar vara att sätta sig in i hur allt från deklaration till läkarbesök funkar i det nya landet.

Jag kom på en grej som krånglade och det var att Trafikverket inte skickar brev till utlandet av oklar anledning, så vi höll på att få straffavgift på bilskatten och min man missade att hans körkort gick ut. Även en bank vägrade skicka utomlands. Det kan därför vara bra att registrera adressen till en vän eller släkting hos Skatteverket, så att de kan fånga upp de breven. Tror det hette "särskild postadress", men fråga Skatteverket. Se även till att CSN har korrekt adress i utlandet om du har studielån, annars riskerar du en fet skuld hos Kronofogden när du kommer tillbaka.

Svar på tråden Hur går det till att skriva in och ut sig ur landet?