Anonym (Kaffemugg) skrev 2017-02-20 14:23:14 följande:
Om man ska bo utomlands i mer än 1 år så ska man skriva ut sig tydligen men hur och var gör man det och vad involveras i det? Vad händer rent praktiskt och hur gör man med eventuell bostad, banken och allt annat som tillhör ett liv och som man kanske inte vill ta med sig för att man själv flyttar utanför landets gränser något år? Hur deklarerar man- måste man deklarera förresten? Vad händer med allt och hur ofta och hur länge får man vara i Sverige om man är utskriven? Hur gör man när det är dags att flytta hem och man ska vara inskriven igen? Vad händer om man inte skriver ut sig? Hur förnyar man körkort eller ID-kort och pass om man inte är inskriven? Allt verkar så krångligt att man blir mörkrädd!
Man skriver in sig i det landet man flyttar till. När jag gjorde det blev jag automatiskt utskriven från Sverige (det var Danmark, nordiska länder har samarbete, det beror nog på vilket land du flyttar till).
Du kan ha kvar ditt svenska bankkonto om du vill (meddela adressändring). Det är praktiskt att skaffa ett bankkonto i det landet du ska bo också.
Bostad beror ju på vad du har, hyresrätt/bostadsrätt/villa?
Du deklarerar i Sverige om du haft inkomst i Sverige (dvs om du hade inkomst under 2016 och bor utomlands 2017 deklarerar du för 2016). Den inkomst du har i nya landet deklarerar du där.
Du får komma tillbaka till Sverige på besök och behöver inte skriva in dig i Sverige igen om det bara är korta perioder.
När du flyttar tillbaka anmäler du din svenska adress till skatteverket så blir du inskriven igen.
Pass, jag åkte över till Malmö när jag skulle fixa det.