• Anonym (bebis)

Hur fungerar dagiskön?

Jag har sökt dagisplats till min son från januari 2019 och på förskolan som är vår första val har vi lyckats flytta oss till plats nr.11. Jag undrar, finns det någon risk att vi blir erbjudna plats tidigare än januari 2019? Vi kommer nämligen tacka nej och förlorar därmed platsen. Eller tar de då nästa person som väntar i kö och vi får ett sämre könummer? Någon som vet hur det fungerar? Vi bor i Stockholm men det är kanske liknande regler i alla kommuner. 

• Svar på tråden Hur fungerar dagiskön?
  • Anonym (bebis)

Här får man söka så tidigt man vill men kötiden räknas tidigast från 6-månaders dagen. Ja, vi ansökte tidigt eftersom vi vill ha en viss förskola med lång kötid och är inte intresserade av andra. 

• cosinus

De kollar antagligen under hösten 18 vilka som sökt för januari 19.

Då lär de gå på ködatum och ev syskonförtur om det finns några lediga platser att erbjuda. I januari är det ju inte säkert att någon slutar.

• Anonym (Kille)

I västerås på kommunala förskolor går de i alla fall väldigt mycket på när behovet uppstår. Så är det nån som veckan innan kommer o säger att jag behöver dagis från mitten av december så får de företräde, eftersom deras behov av dagis kom före ditt behov av dagis. Sen är det som sagt syskonförtur också, så jag tror egentligen inte att du har så mycket att vinna på att ställa dig i kö supertidigt.

Kanske är läge för en plan b också. Inte så kul att få dagis väldigt långt bort.

• Anonym (bebis)
    cosinus skrev 2017-02-20 17:04:52 följande:

De kollar antagligen under hösten 18 vilka som sökt för januari 19.

Då lär de gå på ködatum och ev syskonförtur om det finns några lediga platser att erbjuda. I januari är det ju inte säkert att någon slutar.

Så de kollar vilka som sökt för en viss månad och inte kötiden?
  • Anonym (bebis)
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-20 17:23:15 följande:

I västerås på kommunala förskolor går de i alla fall väldigt mycket på när behovet uppstår. Så är det nån som veckan innan kommer o säger att jag behöver dagis från mitten av december så får de företräde, eftersom deras behov av dagis kom före ditt behov av dagis. Sen är det som sagt syskonförtur också, så jag tror egentligen inte att du har så mycket att vinna på att ställa dig i kö supertidigt.

Kanske är läge för en plan b också. Inte så kul att få dagis väldigt långt bort.

Ja, platsgarantin finns ju men jag tror inte att det är så som du beskriver det, att man går till en viss förskola och berättar att man behöver en plats och vips så har man fått platsen. 

Tror inte att vi behöver plan B, för 2 år i kön kommer vi ju att få plats. Problemet är dock som sagt ifall vi skulle få platsen för tidigt för att det vill vi inte heller. 
  • Anonym (Tjejkompisen)

Vad är det för förskola som är så bra? Nyfiken :) De kan nog ha olika regler om det är privat.

• cosinus
    Anonym (bebis) skrev 2017-02-20 17:40:43 följande:
    Så de kollar vilka som sökt för en viss månad och inte kötiden?
    Ja i princip så brukar de göra. Inför hösten tar de här alla som börjar aug/sep och går efter ködatum. Det är ju du de flesta har slutat och därmed då de flesta platser är lediga. Sen resten av året går det såklart skola in men är det långa köer så allt fylls i aug och ingen slutar kan det ju vara svårt om flera vill in i t ex januari.
  • cosinus

Vår yngsta började dagis i okt fast jag eg velat vänta till januari helst enkelt för att jag då kunde söka september och sen gjorde jag upp med fröknarna att få vänta ytterligare 2 veckor.

Hade vi inte tagit platsen från hösten hade det varit omöjligt få in henne i januari och då syskonen redan gick där så var jag extremt osugen på att gå miste om platsen. Vi valde att börja med mindre timmar i veckan ist.

• Anonym (A)

Vilket startdatum man har satt är relevant. Man blir inte erbjuden en plats tidigare än det datum man satt som startdatum. Däremot ger de givetvis platser till andra som är längre bak i kön om de har tidigare startdatum.
    De håller inte lediga platser under hösten, så blir det inte en plats ledig i januari så får du inte en plats på den förskolan.

Finns det barn som har syskon på förskolan har de dessutom syskonförtur och går före i kön oavsett könummer.

Störst antal platser blir lediga i augusti, eftersom de äldsta barnen då slutat på förskolan.

Är man väldigt angelägen om en viss förskola och dessutom lång kötid är det taktiskt att sätta att man vill starta i september och ha barnet t.ex. 15 h/vecka under hösten.

Har man lägstanivådagar kan man t.o.m. skydda sin SGI genom att ta ut lägstanivådagar även om barnet går på förskolan, eftersom man kan ta ut de dagarna även om man inte är med barnet hela dagen.

Svar på tråden Hur fungerar dagiskön?