• Anonym (Ts)

Lindrig utvecklingsstörning i vuxen ålder

Jag har ett bonusbarn som har lindrig utvecklingsstörning. Jag undrar hur det ser ut för personer med den funktionsnedsättningen i vuxen ålder (är medveten om att det är individuellt men generellt)? Till exempel om man klarar av att ha egen bostad, sköta ekonomin själv mm. Jobb för barnet är jag inte orolig för, pappan har eget företag som barnet är jätteintresserad av så bara det intresset håller i sig så kommer barnet få jobba hos pappan.

• Svar på tråden Lindrig utvecklingsstörning i vuxen ålder
  • elyse

Det där är väldigt individuellt. Det största "hotet" för de som gått i särskola är att de lätt blir utnyttjade då de kan ha svårt att avgöra andras intentioner och rimligheten i att t.ex. alltid vara den som bjuder på fika etc.

• Mime
    Det är vanligt att vuxna med utvecklingsstörning bor på gruppbostad eller serviceboende. Det betyder att de har sin egen lägenhet men att det finns personal att tillgå och gemensamma utrymmen som man också kan umgås i.

Personer med utvecklingsstörning tillhör LSS personkretsar och har rätt till insatser enligt LSS.
    http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Lagen-om-stod-och-service-till-vissa-funktionshindrade---LSS/

Många personer med utvecklingsstörning har också en god man som ansvarar ofta för både ekonomi och "sörjer för person". Informationen om hur man ansöker om en god man bör finnas på kommunens hemsida.

På kommunens hemsida bör det också finnas information om vilka gruppbostäder som finns i kommunen. Tänk bara på att de flesta är nog fulla så det kan vara bra att kontakta kommunen snarast om ni vill ha plats. Sedan finns det självklart privata aktörer.
  • TigerLilySwe

Ibland gör biståndsbedömaren en bedömning som inte berättigar till servicebostad utan enbart hemtjänst, om man är "för" duktig. Servicebostad är kanon och skaffar man sen en god man som är vettig så kan det tillsammans bli ett bra upplägg.

• Anonym (Tjej)

Det är väldigt olika. Jag vet en person som jobbar på ett företag av modell större och är väldigt driven. Är gift och har barn. Dock haft svårt i skolan men klarat den med hårt arbete. Fick funderingar på adhd och ville bli utredd. Intelligenstest visade en lindrig utvecklingstörning, iq på 65 ungefär.

• Anonym (B)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-02-26 01:40:35 följande:

Det är väldigt olika. Jag vet en person som jobbar på ett företag av modell större och är väldigt driven. Är gift och har barn. Dock haft svårt i skolan men klarat den med hårt arbete. Fick funderingar på adhd och ville bli utredd. Intelligenstest visade en lindrig utvecklingstörning, iq på 65 ungefär.

Ett iq på 65 är inte lindrig utvecklingsstörning
  • Anonym (claes)

Har två bekanta som har en lindrig utvecklingsstörning.
    En tjej som är strax under 30. Har haft egen lägenhet sen hon var strax över 20. Arbetar heltid på en restaurang och har gjort i nästan 10 år. Är singel just nu men har haft ett par relationer i vuxen ålder.

En kille som är några år över 30, arbetar på ett halvstort företag med något som kan liknas vaktmästare allt-i-allo.  Inget jätteavancerat men ganska mycket ansvar. han har jobbar där i några år nu, innan dess har han varit arebts i några år. Arbetat på en industri, på ett bygge, varit någon sorts hantlangare till en rörmockare. Har haft egen lägenhet sen han var runt 25. I ett förhållande nu och har haft ett par innan i vuxen ålder.

Visst märks det på båda att dom har en lindrig utvecklingsstörning men båda verkar leva ett normalt liv enligt mig. På killen märks han utvecklingsstörning mest i att han liksom har en lite barnslig och naiv syn på livet med intressen och en livsstil som kanske inte är helt vanlig för en man i hans ålder. Tjejen märks det väl också på men jag kan inte riktigt säga hur det märks.

Båda är lite beroende av sina föräldrar och syskon men det är nog mest av gammal vana. Jag tror både sköter sin ekonomi själv, så har jag uppfattat det.

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar :)

• Anonym (Tjej)
    Anonym (B) skrev 2017-02-26 02:22:05 följande:

Över 70 är inte utvecklingsstörning utan bara på gränsen. 80+ är normalt.
  • Anonym (B)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-02-26 07:39:33 följande:

Över 70 är inte utvecklingsstörning utan bara på gränsen. 80+ är normalt.

Har man ett iq på 65 är det tyvärr värre än bara lindrig utvecklingsstörning
  • Anonym (Cbv 87)

En tjej jag känner har bostad och jobb (med lönebidrag, men ändå). Hon är till och med hyfsat attraktiv. Det märks mest på att hon inte fixar att räkna och så. Och att hon är lite långsan typ.

• Anonym (.......)
    Anonym (B) skrev 2017-02-26 14:16:45 följande:

Har man ett iq på 65 är det tyvärr värre än bara lindrig utvecklingsstörning

Utvecklingsstörning graderas i grav (IQ 0-20), svår (IQ 21-35), måttlig (IQ 36-50) och lindrig (IQ 51-70).

Många med en iq 65 kan bo i egen lägenhet och sköta ett enklare jobb.
  • neverpreggo
    Anonym (B) skrev 2017-02-26 02:22:05 följande:
    Enligt 1177: Lindrig intellektuell funktionsnedsättning har intelligenskvot på 50-69.
  • neverpreggo
    neverpreggo skrev 2017-02-26 16:02:26 följande:
    Enligt 1177: Lindrig intellektuell funktionsnedsättning har intelligenskvot på 50-69.
    Bra att läsa klart tråden haha :P
Svar på tråden Lindrig utvecklingsstörning i vuxen ålder