• Jolly23

cysta

Jag var på vul igår. V 7+2 enligt ultraljudet. Allt såg bra ut, hjärtat slog. Lättnad! Däremot så hade jag en corpus luteum cysta på äggstocken. Fick en återbesökstid för att kolla så den inte har växt. Såklart blir jag superorolig som för allt som går "snett" vid en graviditet. Någon som vart med om detta eller vet något?

• Svar på tråden cysta
  • Meriall

Jag har haft det, det var ingen fara. Gick bort av sig själv efter ett tag. Har läst att det tom kan vara bra vid graviditet då den utsöndrar hormoner som minskar risk för missfall.

• EpicNurse

Alltså ALLA har en sån i tidig graviditet. Det är därifrån ägget som befruktades kom. Den bidrar till hormonproduktionen tills moderkakan är etablerad. Den försvinner av sig själv runt v 10-12 för då är moderkakan tillräckligt välfungerande.

Ibland är dom lite större och ibland mindre. Ibland är det lite blod i dom. Dom kan också spricka av sig själva istället för att tillbakabildas. Det gör ont men är inte farligt.

• Jolly23
    EpicNurse skrev 2017-02-21 14:18:38 följande:

Alltså ALLA har en sån i tidig graviditet. Det är därifrån ägget som befruktades kom. Den bidrar till hormonproduktionen tills moderkakan är etablerad. Den försvinner av sig själv runt v 10-12 för då är moderkakan tillräckligt välfungerande.

Ibland är dom lite större och ibland mindre. Ibland är det lite blod i dom. Dom kan också spricka av sig själva istället för att tillbakabildas. Det gör ont men är inte farligt.

Min var 6 cm vilket verkar vara lite för stort för att vara "helt ok". Han nämnde också operation om den inte försvinner eller krymper..
  • EpicNurse
    Jolly23 skrev 2017-02-21 14:35:07 följande:

Min var 6 cm vilket verkar vara lite för stort för att vara "helt ok". Han nämnde också operation om den inte försvinner eller krymper..

Aha! Ja det är lite större än de brukar vara, men behöver inte innebära några problem :)
  • Jolly23
    EpicNurse skrev 2017-02-21 14:42:29 följande:
    Aha! Ja det är lite större än de brukar vara, men behöver inte innebära några problem :)
    Hur stora brukar dom vara? Nej behöver inte bli något problem men är ju väldigt orolig för att det kommer bli.
  • EpicNurse
    Jolly23 skrev 2017-02-21 17:47:24 följande:

Hur stora brukar dom vara? Nej behöver inte bli något problem men är ju väldigt orolig för att det kommer bli.

Ett par cm!
  • Meriall

Minns inte exakt hur stor min var men större än 6 cm. Kanske 8-10 något.

• Jolly23
    Meriall skrev 2017-02-21 18:45:06 följande:

När du var gravid? Gick den bort av sig själv?
  • Jolly23
    Meriall skrev 2017-02-21 18:45:06 följande:

Oj såg nu att du skrivit längre upp. Skönt att den gick bort av sig själv. Håller tummarna för att min gör det också!
  • Meriall
    Jolly23 skrev 2017-02-21 19:41:09 följande:

När du var gravid? Gick den bort av sig själv?

Ja när jag var gravid och försvann av sig själv :) Hoppas din också gör det. Det är vanligast att de gör det men jag fick också hålla koll på min så den minskade.
  • Jolly23
    Meriall skrev 2017-02-21 21:36:57 följande:
    Ja när jag var gravid och försvann av sig själv :) Hoppas din också gör det. Det är vanligast att de gör det men jag fick också hålla koll på min så den minskade.
    Okej, skönt att höra att den oftast går bort själv. Usch, hela graviditeten är en stor oro!
Svar på tråden cysta