Inlägg från: Anonym (yle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (yle)

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Farfallos skrev 2017-02-21 13:32:48 följande:

Jag stör mig till exempel på människor som klagar över våra skatter men aldrig nämner de stora bankerna som gör en vinst varje månad som motsvarar 1000 kr per svensk medborgare.

Varför stör det dig att just bankerna gör vinst men inte andra företag? Är det bankgarantin som sticker i ögonen?
  • Anonym (yle)
    Anonym (Mycket) skrev 2017-02-21 15:39:37 följande:
    www.svd.se/ursakta-kan-vi-fa-tillbaka-vara-34-miljarder

Vi skattebetalare får och har fått skjuta till pengar till bankerna när det varit kristider. Men de har aldrig varit tvungna att betala tillbaka i goda tider när de har rekordvinster.
    19 miljarder fördes över till Resolutionsreserven som nu finansieras enbart av avgifter. Artikeln är gammal. Fundera på vart övriga medel i stabilitetsfonden hamnade. Inte var det hos bankerna.

I vilket fall - personligen kan jag dock tycka att man skulle ha låtit de banker som inte klarat tidigare kriser konka. Precis som företag som missköts inom andra branscher som staten av någon anledning inte valt att gynna. Men det är något jag lastar politikerna för snarare än bankerna.

Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?