Inlägg från: Anonym (Blå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blå)

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Folk som tycker samhället ska betala allt, typiskt kommunister/sossar som inte vill ta eget ansvar. "Någon annan ska betala". "Låt det rika svinen betala". 

• Anonym (Blå)
    Queennr1 skrev 2017-02-21 15:28:48 följande:
    ... Och kommunister och sossar är också skattebetalare. Alltså handlar det inte om "nån annan" utan om "vi"..
    Jo men när man hör från folk att "min mormor har bara 5000 i pension och kan inte klara sig på det" samtidigt som samma idiit åker på senester varje år för 100 000:-, och tycker att samhället ska ge Mormor mer pengar, varför inte skita i semestern och ge mormor de 100 000:-. Problemet löst. 
  • Anonym (Blå)
    Queennr1 skrev 2017-02-21 15:55:22 följande:
    För att mormor ska kunna lita på vårt skyddsnät istället för att vara hänvisad till allmosor.
    Det skulle Mormor tänkt på när hon gick genom livet utan att jobba. Har man inte bidragit ska man inget ha, och ingen pensionär lever under existensminimum i Sverige och det går att leva på.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Tvi vale) skrev 2017-02-21 16:05:40 följande:
    Så man är en idiot (antar jag att du menade) för att man njuter av sin semester för pengar man arbetat ihop? 
    Har man råd med en semester varje år för 100 000 spänn så har man nog betalat in jävligt mycket i skatt. Och dessa skattepengar borde fördelas vettigare, bl a så att mormor kan få ett bättre liv.
    Queennr1 skrev 2017-02-21 15:55:22 följande:
    För att mormor ska kunna lita på vårt skyddsnät istället för att vara hänvisad till allmosor.
    Här håller jag däremot med.
    Har man slitit ett helt liv så borde man ha råd att mer än enbart överlevnad som pensionär.
    Oavsett om man varit hemmafru.

Det finns annat att dra ner på än våra gamla.
    Såklart man har betalt massor av skatt om man kan åka på 100 000:- semester, och jag håller delvis med, men om inte samhället gör sitt kan jag tycka att då är det upp till var och en att hjälpa sina nära och kära. Det gör jag. Och visst vll du snacka fördelningspolitik gärna för mig, nNär min Pappa var 75 fick han inte komma till smärtkliniken eftersom han inte gick att rehablitera, han skulle inte ut i arbetslivet igen. Däremot för invandrare gratis tandvård. Jävligt snett enlog mig.
  • Anonym (Blå)
    Farfallos skrev 2017-02-21 16:05:47 följande:
    Generellt tror jag nog att mormödrar har bidragit till detta samhälle i betydligt högre grad än de där fondförvaltarna har som år efter år efter år inte lyckas bättre än index, men ändå sprätter omkring i Italienska kostymer med sexsiffriga löner. Har de bidragit mer än mormor tror du?
    Om de glider omkring i Italienska kostymer förmodar jag att det också betalar skatt. Det gör jag på mina icke produktiva affärer, och det gagnar samhället. Och vill du inte låta dessa fondförvaltare ta han om dina pengar, så slipper du. Bra med egna val,
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Tvi vale) skrev 2017-02-21 16:07:10 följande:
    Bara för att informera dig så var det vanligt förr att fruarna var hemma, på den tiden kunde man leva på en lön.
    Det är inte rättvist att de ska få lida för det på gamla dagar.
    Vem lider, om man har 5500:- efter skatt när allt är betalt? Existensminimun.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (pp) skrev 2017-02-21 16:42:51 följande:
    Det kan man fortfarande, men då (i princip) med 70-tals levnadsstandard.
    Så, skippa fjällstugan, den nya Audin på avbetalning, de 4 mobilabbonemangen i familjen, den årliga Thailandsresan osv.., osv.. så funkar det att leva på en lön.
    Eller, skaffa en bra utbildning, starta eget, jobba 90 timmar i veckan. Inga problem att leva på en lön. Fast det har jag gjort, nu är jag anställd jobbar 40 timmar i veckan och har mer pengar än jag behöver. 
  • Anonym (Blå)
    Anonym (pp) skrev 2017-02-21 17:01:40 följande:
    Hamnar i man i sitsen att man måste göra 90 timmars veckor för att få det att gå ihop så har man valt fel bransch eller kört i diket med sin affärsplan (jo, det är helt ok att jobba 90 timmar i veckan, men då med motsvarande ersättning).
    Ja, förutsatt att det inte rör sig om säsongsarbete där halva året är dött.
    Tyckte det var ok då, skulle inte orka nu. Men är ekonomiskt oberoende och har som sagt alla pengar jag behöver, det var inget fel på verken branch eller affärsplan, det var ett medvetet val. 15 år av hårt arbete, sen inte behöva bry sig.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Åhhh) skrev 2017-02-21 20:24:06 följande:

Jag stör mig på folk utan barn/behov som ställer sig på familjeparkeringarna utanför stormarknader. Lata jävlar.

Det gör jag, jag + min fru är också en familj.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Nej) skrev 2017-02-22 06:46:54 följande:

Folk som inte delar på föräldraledigheten för att dom "inte har råd" eller "han kan inte vara ledig för han är egen företagare". Nä då har ni inte råd att skaffa barn heller! Och det är för helvete alltid bara pappan som måste jobba. I nästan alla dessa fall jag sett så handlar det om en kvinna som tjatar sig till en unge av en man som helst vill vänta några år.

Skaffa inte barn med män som är ointresserade av att vara med sitt barn.

Skaffa inte barn ni inte har råd med.

Förstå att era usla val kommer påverka hela er relation och ert barns uppväxt. Dessa barn kommer lära sig att mammor är hemma med barn och pappor jobbar och fortsätta på samma spår som vuxna.

Jag stör mig extremt mycket på de som tycker att samhället ska bestämma vem som ska göra vad, låt för fan föräldrarna själva bestämma vem som ska vara hemma.
  • Anonym (Blå)
    Farfallos skrev 2017-02-22 07:19:31 följande:
    Nu hade du nog mer otur än vanligt...

För frågan var ju huruvida den gamla fattigpensionären hade gjort någon nytta eller ej. Mot det ställde jag fondförvaltare som till 85% (sett över längre tid) gör ett sämre jobb än slumpen. Flertalet mormödrar har nog bidragit i högre grad än så (kanske 5000%, men det är svårt att mäta) jämfört med slumpen när det kommer till barnuppfostran och markservice.

Mot detta anför du sedan att du och dina gelikar betalar en massa skatt, och att det gagnar samhället. Det är svårt att i ord beskriva med vilken träffsäkerhet du bevisade din tillhörighet i det uttalandet, för med det fondförvaltarintellektet så är det ju lätt att i efterhand göra mormor till en fantastiskt nyttig medborgare - Vi gör bara med mormor som vi gör med fondförvaltarna, och ger henne snuskigt mycket pengar även om hon inte gör någon reell nytta. Hon blir ju ändå nyttig om hon får betala mer skatt.

Är du möjligen medlem i TFF?
    Och du är väl inte en bitter kommunist? Som inte gjort ett skit nytta i livet utom att klaga. Och snart är du död och ingen jävel bryr sig. 
  • Anonym (Blå)
    Unaangelita skrev 2017-02-22 13:41:09 följande:

Jag stör mig på folk som parkerar på familjeparkeringen utanför stormarknader trots att det är en skylt med barnvagn framför platserna. Stör mig ännu mer på folk som tycker att "jag + min fru = familj och kan stå där". Väldigt underligt att de ens har fått körkort om de inte ens kan läsa av en skylt.... Fy fan för er.

Stör mig även på folk som gnäller att de inte har råd med julklappar, presenter, ordentliga kläder till barnen osv när de själva röker/snusar och dricker massa energidricka eller Cola eller whatever..fy fan för er också!

Men alltså är där en barnvagn på skylten parkerar jag absolut inte där. Där jag handlar finns skyltar med bara text, jag fick t.o.m. skäll av en idiot när jag ställde min HD där. Och om du kollar lite så är det rätt många "Familjer" utan barnvagn som står på dessa platser, vad gör du med de, jagar med kniv?
  • Anonym (Blå)
    Anders 386 skrev 2017-02-22 15:04:20 följande:
    Ja, och just därför är det här man skiljer agnarna från vetet...
    Dom människor som lämnar platserna åt behövande av hänsyn...
    Eller dom som bara tänker på sig själv och skiter fullständigt i andra.
    Det är en bra värdemätare på vilka som har låg moral..  Solig
    Men helt allvarligt, hur behövande är man för att man har barnvagn, man ska gå 500 meter inne i affären men klarar inte 25 meter extra utanför. Trött på sånt här jävla daltande, speciellt med dagens generation av småbarnsföräldrar, uppväxta med facebook och mobilen i handen 24/7, synd om deras barn, de måste bli helt dumma i huvudet.  
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Öh?) skrev 2017-02-22 16:16:02 följande:
    Fast var har du fått det ifrån?

Finns väl ingen lag som hindrar exempelvis dig att i samråd med din partner bestämma att en av er drar in pengarna genom att arbeta för fullt, och den andra är hemma och sköter hushållet och barnen? Eller hur ni nu vill ha det?

Finns många "hemmafruar" i det här landet. Det har tvärt emot den allmänna bilden av hur samhället ser ut inte alls försvunnit helt! Se bara till att skaffa dig en riktigt välavlönad partner så ska du se att det nog går bra.....

Jag är 100% för att vanliga människor får välja helt fritt hur de ska leva sina liv. Väldigt liberal faktiskt. Jag avskyr statlig inblandning i vanliga människors vardag.

MEN om jag och alla andra skattebetalare i det här länder ska betala ut exempelvis föräldraförsäkring till dig så är det väl helt i sin ordning att det på något vis villkoras! Passar det inte så står det var och en fritt att inte kontakta försäkringskassan.. Lev fritt!
    Fast nu är det väl ändå så att staten bestämt att båda måste vara hemma, den ena minst 3 månader, och det är på tal att föreldrarledigheten ska delas, hälften var. Det är väl att lägga sig i för mycket.
  • Anonym (Blå)
    Marten skrev 2017-02-23 00:11:22 följande:

Att internet förbrukar 2% av världens elproduktion och släpper ut lika mycket skit som flyget. 2020 beräknas internet konsumera 7% av världens elproduktion och vid 2050 all världens elproduktion ( om det fortsätter som idag, samma tillväxt och samma teknologi).

Det som stör mig är att vi fokuserar på biltrafik och flyg. Inget av detta har samma exponentiellt tillväxt som internet.

Exponentiell tillväxt innebär att först ser man inte förändringen, när man väl ser förändringen går det så fort att man inte hinner reagera.

Stäng av datorn då och sitt inte här och skriv en massa skit.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Trädgårdstomten) skrev 2017-02-22 18:20:53 följande:
    Stör mig enormt på människor som rättfärdigar sitt egoistiska handlingar med felaktiga och dåligt genomtänkta argument.
    Fattar inte vad du skriver, inte gått klart SFI?
  • Anonym (Blå)
    Anghammarad skrev 2017-02-23 09:08:32 följande:
    Jag håller med. Det intressanta är att många av dem som retar sig på detta, själva inte gör rätt.
    Upplys mig, hur gör man rätt enligt dig, reglerna har ändrats mycket det senaste åren, kul och veta om du vet?
  • Anonym (Blå)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 14:55:39 följande:

Ödslar inte tid med att störa mig på andra. Försöker bli ännu bättre än jag redan är istället.

Man får vänja sig vid att andra är otillräckliga det ger mer utrymme att vara så mycket bättre själv.

Usch vad du är störig
  • Anonym (Blå)
    Anonym (kräkbarn) skrev 2017-02-24 11:05:31 följande:
    Att det skulle vara mer relevant att blinka när man åker in i rondellen än när man är på väg ut ur håller jag verkligen inte med om. Jag vet inte exakt när ändringen gjordes, men jag har aldrig haft problem att anpassa mig efter den omkringvarande trafiken i en rondell, med eller utan vänsterblinkers (och det finns åtskilliga rondeller i min hemstad).
    Helt rätt, man kan bara köra rakt fram (= vänster eftersom vägen är svängd) eller höger när man kör av, och då ska man sålkart blinka, och givetvis när man byter körfält.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (blir galen) skrev 2017-02-24 17:09:52 följande:

Jag stör mig något oerhört på den (tydligen) vedertagna åsikten att det finns djurägare som inte behöver ta ansvar för vad deras djur gör.

Min granne (en mycket snäll och rar farbror) hade en kväll missat att låsa grinden till sin kaninbur ordentligt. Detta fick till följd att hans tre kaniner den natten mumsade i sig en tredje grannes salladsplantor.

Det blev ett j##la liv och hela grannskapet gick ihop för att skälla ut ägaren. Det gjordes också en anmälan till kommunen och farbrorn fick betala böter.

Han var alltså ansvarig för vad hans djur ställt till, fullkomligt logiskt.

Det jag finner totalt ologiskt är att andra djurägare kommer undan detta ansvar. Alla hushåll i vårt kvarter (utom vi och farbrorn) har mellan 1-3 katter var. Dessa springer omkring och gräver i våra odlingar, uträttar sina behov i sandlådan, även den på lekplatsen. De går upp på vår altan och hårar ner dynorna så att vår allergiska dotter sedan inte kan sitta där.

En av katterna är det visst något fel på för den bajsar på hårda ytor som plattorna mellan grinden och huset, inte så fräscht...

Nu kommer säkert någon med invändningen att det är naturligt för katter att röra sig fritt och att något annat vore att i stort sett plåga de små liven. Men vad jag vet finns det väl inte särskilt många djur vars normaltillstånd är att vara inomhus, bundna eller i bur. Rätta mig gärna om jag har fel.

Man brukar också ha åsikten att det är upp till oss som inte äger katt att skydda vår egendom på mer eller mindre kostsamma vis, annars får vi skylla oss själva att grannskapets fria husdjur förstör.

Jag kan gå med på det men då ska det gälla alla djur. Till exempel kunde väl granne nr 3 (se ovan) hägnat in sin salladsodling så hade den aldrig blivit uppäten.

Regler ska gälla alla!

Flytta?
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?