• Fnollet

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Jag stör mig på folk som slänger skräp på marken utomhus trots att det finns papperskorgar i närheten.

Jag stör mig också på dagens parabennoja inom skönhetsvård. Tack vare det så innehåller produkterna ofta farligare och obeprövade konserveringsmedel.

• Fnollet
    EpicNurse skrev 2017-02-21 13:51:09 följande:

Stör mig på allt man kan störa sig på. Sjukt jobbigt faktiskt haha

Stör mig på samma som du också, men för att nämna några saker:

Folk som tränger sig, byter mot regler, röker där man inte får/bör (tex lekplatser, vid poolen). Folk som smaskar och tuggar med öppen mun, pratar med mat i munnen, tuggar tuggummi med öppen mun så att alla hör varenda smask.

Folk som inte kommer i tid. Alltså, som standard. Klart man kan vara försenad ibland :)

Oh ja! Håller med om allt du skrev. Och att tillägga: folk som röker inomhus trots att det finns barn där bara för att det är "för kallt" att röka utomhus.
  • Fnollet
    Anonym (dem) skrev 2017-02-21 16:12:19 följande:

Folk som inte kan skilja på DE och DEM

Mm. Speciellt de som använder "dem" nästan hela tiden oavsett om det rör sig om subjekt eller objekt. Det sticker verkligen i ögonen på mig :/
  • Fnollet
    Anonym (fascist - javisst!) skrev 2017-02-22 14:21:04 följande:

Förstår vad du menar och inser att smutsen jag upplever nog snarast är mental (jag har också rent hemma!). Dock tycker jag fortfarande inte att det ser bra ut att gå runt i strumplästen - rent estetiskt alltså. Typ som joggingskor till kjol...

Nu är jag lite nyfiken på vad du hellre vill att folk gör? Alltså menar du att de ska använda inneskor eller vara barfota?
  • Fnollet
    Unaangelita skrev 2017-02-22 14:54:50 följande:

Tycker mer att det handlar om sunt förnuft.. Har jag inget barn och barnvagn med mig ställer jag mig inte på barnvagnsplatserna, har jag inget handikapp eller handikappstillstånd ställer jag mig inte på handikappsplatserna.

Men om det finns 6 st familjeparkeringar, och ingen av dem är använda och det endast finns ett fåtal andra parkeringar lååångt bort från ingången, är det då lika illa att använda sig av dessa trots att man inte har barnvagn? Alltså låt oss säga att man har småbarn eller kanske sin gamla mormor som måste använda rullator? Alltså jag undrar mer rent hypotetiskt hur hårt man ska hålla på dessa rekommendationer enligt dig, innan man blir jagad med kniv ;)
  • Fnollet
    amia01 skrev 2017-02-23 00:50:40 följande:

Jag är rädd och orolig för att dagens miljöpolitik och miljöorganisationernas lobbyarbete håller på att förstöra vårt jordklot.

Många journalister och forskare springer deras ärenden, och de som vågar säga emot får det tufft på många sätt.

I-länderna smutsar ner och suger ut resurserna i de fattiga delarna av världen, och hittar på energikrävande och miljöförstörande produkter i snabb takt för att svara upp mot marknadens krav på eko och veggo.

De rika länderna anser sig i miljön namn ha råd att undvika att bruka sina resurser, och istället missbrukar de dem genom att lägga en död hand över brukandet och brukarna. Orättvisan och obalansen är självklar, men även miljöförstöringen som följer av ineffektiv produktion och överutnyttjandet av redan knappa resurser.

Hoppas världen vaknar och börjar ta till sig verkliga fakta innan det är för sent!

Det är inte bara I-länder som förstör i de fattigaste länderna, många länder klarar det utmärkt själva. Ta exempelvis en titt på Jemen som antagligen kommer bli världens första land utan grundvatten, dvs vattnet kommer ta helt slut. Så vart går drygt 40% av landets vatten? Jo, till att odla khat till befolkningen eftersom majoriteten av Jemens population missbrukar khat. Det är ingen vara de exporterar ut från Jemen, de till och med importerar khat från andra länder.

Detta var inte menat som kritik till dig amia01, utan bara en inflik att de flesta länder bidrar till förstörelsen av vår jord för diverse olika anledningar.

Något som stör och oroar mig är att vi på dryga 40 år lyckats halvera världens djurpopulation :(
  • Fnollet
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 12:42:51 följande:

Det är DU som har fel, hur lyckades du klara teorin och uppkörningen?

korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/Skrämmande att en taxichaufför inte kan trafikreglerna, kanske dags att införa obligatorisk terooriprov och uppkörning för samtliga yrkeschaufförer

Det är nog du som fått det fel tyvärr. Det finns INGEN lag som säger att man måste blinka vänster. Likväl kan man inte få böter för det. Körskolorna lär ut det eftersom det är bättre att vara övertydlig i trafiken, men det är inget måste.
  • Fnollet
    Mandel skrev 2017-02-23 11:49:41 följande:

Här tjafsades det i lokaltidningen under insändarsidan för något år sedan kring detta och båda sidor var lika envisa.

Själv fick jag för ett par veckor sedan skäll av en lastbilschaufför som körde ut mitt framför mig i rondell så jag fick tvärnita och tuta. Då tvärnitade han mitt i rondellen och öppnade dörren och började gapa. Jag hörde ju inte eftersom jag satt i min bil, men han måste ha varit inne på att han hade rätt och att jag gjorde fel som inte blinkade vänster under tiden jag körde i rondellen...

Det lastbilschafföreb gjorde mot dig var däremot "olagligt". Då handlar det om väjningsplikt och bötern ligger på dryga 2000 kr. Även är det inte tillåtet att blockera trafiken i en rondell genom att stanna, så det hade han fått 500kr böter för.
  • Fnollet
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 14:43:07 följande:

Exakt, du blinkar vänster tills du ska ut ur rondellen så att andra vet att du ska vänster, helt korrekt.

Det läggs mycket fokus på att man inte måste för det står minsann inte någonstans, men om man tänker efter lite, hur ska en bil i motsatt sida veta att man ska vänster om man inte blinkar? Vilket är säkrast, att blinka eller inte blinka vänster?

Ska vi anamma vanor i trafiken som ökar säkerheten eller såna som minskar säkerheten?

Hmm. Angående vad som är säkrast tycker jag nog att det är bättre att inte blinka vänster. Allt för många använder det fel, glömmer att stänga av blinkersen och kör ut ändå osv. Jag själv litar inte på folk som blinkar vänster, utan behandlar dem som bilister som inte blinkar alls. Man får helt enkelt vara observant och se hur de andra bilarna placerar sig i rondellen. Det är så många som glömmer stänga av vänsterblinkern, och sen bestämmer sig att byta fil för att kunna köra ut, och så blir det en kollision. Jag kan använda mig av vänsterblinkern rätt ofta för att vara tydlig mot andra bilister, men tyvärr litar jag inte på att mina medtrafikanter använder den rätt. Det skapar så mycket förvirring :/

Folk som inte blinkar till höger innan de kör ut från rondellen stör jag mig dock på.

Men som sagt, det är bra att vara övertydlig i trafiken, men om man inte använder det rätt eller är glömsk så kan övertydlighet bli rätt farligt :(
  • Fnollet
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 14:49:25 följande:

Ja, det skulle onekligen vara trevligt att veta om det är en lag eller inte, rent spontant känns det som att man i så fall borde täppa till den otydligheten eller förtydliga den då majoriteten idag verkar strunta i att blinka vänster och som jag tror leder till olyckor helt i onödan.

Någon här nämnde till exempel att en lastbilschaufför hade blivit arg för att hon inte blinkat, ett annat scenario hade kunnat varit att lastbilen faktiskt bara körde på henne för att han inte förstod att hon skulle vänster. Att bli rammad av en lastbil känns ju som rätt onödigt (speciellt med barn i bilen) om det är något som kan förhindras med ett litet blink.

Kanelbulle, jag kanske missförstått dig, men det finns fortfarande ingen lag om att blinka vänster. Det är bara en rekommendation.

Sedan hade väl inte exemplet med lastbilen inget att göra med blinkers som jag förstod det? Utan att det handlade om att lastbilschauffören inte var observant och körde ut trots att den andra bilen hade företräde. Men jag kanske missförstod
  • Fnollet
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 15:52:56 följande:

Jo det är sant att det råder mycket förvirring kring användningen av blinkers rent generellt, polisen gjorde för ett tag sen en radioreklam kring just användandet av blinkers. Något i stil med du har en spak i bilen som får ljus att blinka... använd den.. eller nåt sånt..

Men om man vi enbart ska förlita oss på "att vara observant" så kan vi väl skippa blinkers helt och hållet, vad ska man med den till om det räcker med "att vara observant".

Personligen förlitar jag mig mer på folk i trafiken som hellre blinkar en gång för mycket för att undvika missförstånd och olyckor än de som gör minsta möjliga för att det är enklast så. Sen finns det ju extrema fall åt båda hållen, de som blinkar och låter den blinka i några mil och de som inte blinkar alls.

Ja, vi kan ju ta bort blinkersarna helt och hållet, dock blir nog trafiken långsammare och inte lika effektiv. Men det vill jag inte.

Det jag syftar till är att det är lättare att begå misstag med vänsterblinkersen i rondell än högerblinkersen. Med den högra måste du vara alert och blinka strax innan du kör ut, vilket gör att det lämnar mindre utrymme för misstag. Det är mer ovanligt att bilister använder sig av den högrablinkersen och ändå fortsätter köra runt i rondellen, än folk som använder den vänstra samtidigt som de kör ut från rondellen. Detta är som sagt bara vad jag tycker :) om folk vill använda vänsterblinkern så får de göra det, men jag kommer ändå fortsätta vara observant och inte ta förgivet att de använder den rätt och köra ut. Då är jag hellre försiktig så att vi inte kolliderar.
  • Fnollet
    Fnollet skrev 2017-02-23 16:06:19 följande:

Ja, vi kan ju ta bort blinkersarna helt och hållet, dock blir nog trafiken långsammare och inte lika effektiv. Men det vill jag inte.

Det jag syftar till är att det är lättare att begå misstag med vänsterblinkersen i rondell än högerblinkersen. Med den högra måste du vara alert och blinka strax innan du kör ut, vilket gör att det lämnar mindre utrymme för misstag. Det är mer ovanligt att bilister använder sig av den högrablinkersen och ändå fortsätter köra runt i rondellen, än folk som använder den vänstra samtidigt som de kör ut från rondellen. Detta är som sagt bara vad jag tycker :) om folk vill använda vänsterblinkern så får de göra det, men jag kommer ändå fortsätta vara observant och inte ta förgivet att de använder den rätt och köra ut. Då är jag hellre försiktig så att vi inte kolliderar.

Skrev lite fel. Menade att jag inte vill att vi ska ta bort blinkersarna helt och hållet. Blev nog lite syftningsfel
  • Fnollet
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 16:16:34 följande:

Förstod vad du menade, observant ska man nog vara oavsett, blinkers är ett komplement inte ett substitut 

Agreed :)
  • Fnollet
    Less is more skrev 2017-03-02 12:09:20 följande:

Så säger ju alla hundägate. Men den inställningen räddar ju ingen som blir utsatt för en kamphund. Händer det nåt går det ju fort. Därför undviker jag folk med kamphund.

Okej, men som många andra skrivit: vad kategoriserar du som kamphund?
  • Fnollet
    Farfallos skrev 2017-03-03 08:02:57 följande:

För denna diskussion så är den exakta definitionen av kamphund bara av intresse för den som vill undvika kärnan i frågan. Nästan alla kan identifiera ägare och hund som en obehaglig enhet när det är precis vad ägaren önskar. Oavsett om det är en schäfer, doberman, amstaff eller vad som helst, så ser vi när ägaren har en hund för att inge respekt av någon anledning, och just det oroar människor.

...och ägare som har hund av den anledning borde avlivas tillsammans med sin hund.

Jag har inte frågat om definitionen av kamphundar, utan vad hen kategoriserar som kamphund.

Nu skrev "less is more" från början att hen avskyr åsynen av kamphundar. Alltså inte summan av ägare + hund, och att alla som har en kamphund inte borde ta bussen etc.

För att jag ska förstå vad hen menar så måste jag fråga vad hen kategoriserar som kamphund.

-Är det hundar som ser farliga och hotfulla ut? (vilket hen i nuläget svarat)

-Är det de hundarraser som historiskt sett använts i hundkamper m.m.?

-Är det "riktiga" kamphundar där individen från valp fostrats till att bli en kamphund oavsett ras?

Hade hen istället valt att skriva att "hen avskyr hundar som ser hotfulla ut" så hade ingen behövt fråga vad hen menar.

För att tillägga så finns det kamphundaraser som i iaf mina ögon inte ser farliga ut alls, såsom akita inu och jindo dog.
  • Fnollet
    Farfallos skrev 2017-03-03 14:46:18 följande:

Läs mitt inlägg #276 och sedan vad "Less is more" svarade en annan i #278. Definitionen av hunden är inte det intressanta, utan det är kombinationen av hund och ägare som ofta utgör det som uppfattas som obehaglig av många. Fördomsfullt kanske man kan tycka, men ofta mer "insiktsfullt" enligt mig.

Ja, jag förstår vad ni båda menar. Dock skrevs mitt inlägg (#274) före ditt inlägg (#276) och "less is more" (#278). Frågan var därför relevant för mig då jag utgick från "less is more"s tidigare inlägg. Jag fick ett svar från "less is more"s inlägg #275, och var nöjd med det.

Jag är tyvärr inte synsk eller kapabel att läsa folks tankar, så jag kan därmed inte förutspå framtida inlägg. Om du läser de inlägg "less is more" skrev innan mitt inlägg (#274) så kanske du kommer förstå varför jag ställde denna fråga. I dessa inlägg framkom det inte att det var ägaren eller ägarens intention med hunden som var relevant, utan faktumet att det rörde sig om en kamphund. Självklart (pga min nyfikna personlighet) kommer jag då undra vad "less is more" syftar till när hen skriver kamphund.

I senare inlägg framkom det att det rörde sig om ägare+hund, och inte hade något att göra med kamphundar överhuvudtaget. Men hur skulle jag kunna veta det om jag inte frågar?

Förstår du mig bättre nu?
  • Fnollet
    sextiotalist skrev 2017-03-03 13:30:17 följande:

Här är en hundras som verkligen kan bli farlig.

Ser hunden farlig ut?

Nä, inte alls, den ryska björnhunden

sv.wikipedia.org/wiki/Kavkazskaja_ovtjarka

Vilken sötnos <3 dock gigantisk vad jag förstår det som. Men som du säger, den ser inte farligt ut. Päminner mer om ett gosedjur :)
  • Fnollet

Oh, nu kom jag på något jag stör mig oerhört på!

Jag stör mig på människor som matar och tar in andra personers katter. Har katten halsband så ska man inte mata och "adoptera" den!

Jag vet att min ena katt (supersocial) är kelen och gullig, men förstår ni inte hur oroande det är om tar hem den till ert hus/lägenhet i flera timmar och ger den människomat som han ofta blir sjuk av? Det är inte ok!

Jag hoppas att några av mina grannar läser detta och känner sig träffade!

• Fnollet
    Panduro skrev 2017-03-04 12:21:17 följande:

Ja, jag vet inte. Det var därför jag frågade :) Jag har bara haft en hund, en golden när jag var barn, världens snällaste och fegaste. Däför har jag alltså en föreställning om att goldens är snällaste rasen som finns :)

Tänker bara att hundar väl är avlade för olika saker? Att vissa hundar är framavlade för kamp eller vakt och andra för vallning eller sällskap? Används inte vissa hundraser mer än andra för t.ex. spårning eller som blindhundae? Intressant diskussion men tyvärr är vi lite OT.

Vad jag förstår från SKK så är det oftare problem med blandraser. Då kan två raser blandats med personligheter som inte är kompatibla, och kan bli oförutsägbara.

Vissa raser är svårare att "uppfostra" än andra och är därmed inte lämpliga för nybörjare, men det betyder inte att dessa hundarna anfaller okända oprovocerat. Det är snarare ägaren som kommer få det svårt, och att hunden kan gå till attack mot andra hundar. Vidare på det så beror majoriteten av alla människohundbettskador på att människan försökt gå emellan ett hundslagsmål.

I Danmark har det förbjudits vissa "kamphundsraser" men tydligen har det inte gjort någon skillnad på antalet "hundbettsskador" i landet.

Så här skriver SKK:

Vilka raser är mer olämpliga än andra?

En ras/hund kan vara olämplig om den inte passar sin ägare. Det kan vara vaktande hundar, bergs- och herdehundar och stora hundar med både kraft och styrka som kan göra det omöjligt för ägaren att ha full kontroll över sin hund. Okontrollerade hundar kan andra människor bli rädda för och känna sig otrygga i närheten av.
  • Fnollet
    Panduro skrev 2017-03-04 12:21:17 följande:

Ja, jag vet inte. Det var därför jag frågade :) Jag har bara haft en hund, en golden när jag var barn, världens snällaste och fegaste. Däför har jag alltså en föreställning om att goldens är snällaste rasen som finns :)

Tänker bara att hundar väl är avlade för olika saker? Att vissa hundar är framavlade för kamp eller vakt och andra för vallning eller sällskap? Används inte vissa hundraser mer än andra för t.ex. spårning eller som blindhundae? Intressant diskussion men tyvärr är vi lite OT.

Om du läser om den farliga rasen som sextiotalist gjorde ett inlägg om, så kan du se vad som kan hända då två okompatibla raser blandas :)
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?