Farfallos skrev 2017-03-03 08:02:57 följande:
För denna diskussion så är den exakta definitionen av kamphund bara av intresse för den som vill undvika kärnan i frågan. Nästan alla kan identifiera ägare och hund som en obehaglig enhet när det är precis vad ägaren önskar. Oavsett om det är en schäfer, doberman, amstaff eller vad som helst, så ser vi när ägaren har en hund för att inge respekt av någon anledning, och just det oroar människor.
...och ägare som har hund av den anledning borde avlivas tillsammans med sin hund.
Jag har inte frågat om definitionen av kamphundar, utan vad hen kategoriserar som kamphund.
Nu skrev "less is more" från början att hen avskyr åsynen av kamphundar. Alltså inte summan av ägare + hund, och att alla som har en kamphund inte borde ta bussen etc.
För att jag ska förstå vad hen menar så måste jag fråga vad hen kategoriserar som kamphund.
-Är det hundar som ser farliga och hotfulla ut? (vilket hen i nuläget svarat)
-Är det de hundarraser som historiskt sett använts i hundkamper m.m.?
-Är det "riktiga" kamphundar där individen från valp fostrats till att bli en kamphund oavsett ras?
Hade hen istället valt att skriva att "hen avskyr hundar som ser hotfulla ut" så hade ingen behövt fråga vad hen menar.
För att tillägga så finns det kamphundaraser som i iaf mina ögon inte ser farliga ut alls, såsom akita inu och jindo dog.