Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Stör mig på folk som måste stanna "mitt i gången" i affärer, eller mitt i dörrarna på köpcentra/ingångar och blockera för att det är så viktigt att snacka, säger man åt  dem vänligt att "akta er så man kan komma förbi" så blir de direkt sura miner.
    För i helvete om ni skall snacka med varandra så behöver ni inte stå mitt i vägen och blockera så att andra inte kan komma fram.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (U) skrev 2017-02-22 08:51:32 följande:
    Jag stör mig på mig människor som inte förstår att folk är olika och tror att deras personliga preferenser är någon slags allmän sanning.
    Håller med.

Dessa personer som är på det sättet blir skitsura med när man säger till dem.
  • EnAnonumius
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-22 18:19:27 följande:
    Folk som säger HEN

.......

">

Jupp man skall se upp med HEN..

• EnAnonumius

Hur svårt är det att gå upp på Transportstyrelsen och hämta information om hur man kär i rondeller?
    Det är rätt stå störigt att folk måste sitta och leka proffstyckare om "hur man skall köra" i rondell och använde subjektiva utlåtanden i stället för faktiska fakta.

Här är en broschyr från Transportstyrelsen som förklara hur fan man skall köra i rondellen. Oavsett om man är gammal eller ung så har alla samma krav på sig att hålla sig uppdaterad på trafikreglerna när man har körkort. Störigt att folk inte fattar detta också att de har en plikt att hålla reda på trafikreglerna då de ibland blir ändringar på dem.

Nåja här är broschyren. Och ALLA gamlingar, här är en enkel minnesregel.
    Blinkar INTE föraren som är i rondellen, så är det för att h*n skall vara kvar i rondellen, iaktta då väjningsplikt regeln i stället för att sitta ned och bli förvirrade. Blinkar bilen med _höger_ blinkers så är det för att h*n skall köra ut ur rondellen.

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/att-koera-i-cirkulationsplats-a5-webb.pdf

https://www.transportstyrelsen.se/

• EnAnonumius
    Mandel skrev 2017-02-23 20:16:03 följande:
    De kontrollanter som är med vid uppkörning för körkort är anställda av transportstyrelsen och enligt transportstyrelsen behöver man inte blinka vänster. 
    Jag länkade till deras informationsbroschyr i ett tidigare inlägg.
    Jag litar mer på transportstyrelsen än dig i detta faktiskt. Och jag körde upp för annan behörighet för knappt ett år sedan och jag fick godkänt på mitt körsätt.
    Ha ha hade missat att du också hade lagt länk dit.. Tungan ute
    Mandel skrev 2017-02-23 20:16:03 följande:
    Att det kan underlätta säger jag inte emot, men är man observant så är det inget problem att veta vilka av alla som befinner sig i en rondell som ska till höger, rakt fram eller till vänster. Så länge man är i rondellen så är man på vägen och när man inte vill åka på vägen längre så ger man signal att man tänker avvika. Inte ett dugg svårt att misstolka.
    Jag har inte en enda gång på 25 år missbedömt någon i en rondell och då har de inte blinkat vänster.
    Problemet är snarare de som aldrig blinkar eller som ångrar sig och fortsätter till nästa avfart fast de blinkar...
    Precis...

• EnAnonumius
    Less is more skrev 2017-03-02 08:32:04 följande:
    Ja, jag ogillar kamphundar och skulle heller aldrig umgås med nån som har kamphund. Men det spelar nog inte ägarna nån stor roll egentligen för de vill väl ha den respekten - att andra håller sig undan. Så åk inte kollektivtrafik med din kamphund om du har en sån - det är ansvarslöst.
    Jasså?
    Vad är en kamphund?

En person som åker kollektivtrafik med sin "kamphund" är inte ansvarslös bara för att du ogillar kamphundar. Så länge han har ansvaret över sin hund som vilken annan hundägare som helst så är ägaren knappas ansvarslös bara för att DU vill ha det så.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2017-03-03 14:52:53 följande:
    Och jag är av den uppfattningen att även Djävulen bär Prada. Dvs en elegant kostym kan dölja en psykopat och kan vara farligare än den söndertatuerade och piercade ynglingen med en amstaff.

Eller hur?

Kom i håg när jag var i tonåren.
    De härjade idioter i kostym som rånade gamla. Kom i håg att det fick namnet "Kostymligan". Helt plötsligt var både punkare och hårrockare välkomna för pensionärer på kommunaltrafiken då de kände sig trygga med dessa.
  • EnAnonumius
    Less is more skrev 2017-03-02 12:09:20 följande:
    Så säger ju alla hundägate. Men den inställningen räddar ju ingen som blir utsatt för en kamphund. Händer det nåt går det ju fort. Därför undviker jag folk med kamphund.
    Du är helt jäkla otroligt trångsynt. Märks att du har köpt medias dravel och okunskap.

En hund som inte blivit rätt fostrad av ägaren kan göra plötsliga utfall. Det har inget med om hunden klassas som kamphund eller inte. Det är bara okunniga individer som utgår att det är särskilt för s.k "kamphundar" att göra plötsliga utfall.

Men även en chihuahua kan göra plötsliga utfall också om inte ägaren har tagit ansvar för att fostra sin hund.

Så det spelar ingen roll hur du försöker förvränga det med min inställning.
    Det är och förblir ägarna ansvar oavsett ras oavsett om hundrasen klassas som "kamphund eller inte".

Men jag vet att det finns personer som hellre vill lägga skulden på hundarna än att inse det faktiska faktorn ÄGAREN. Du är en av dem som vägra att inse att det är ägaren som har ansvaret och ansvaret att ta hand om hunden. Det syns så otroligt tydligt i det du skriver att det är du som ansvarsbefriar ägaren egentligen.
  • EnAnonumius
    Fnollet skrev 2017-03-03 18:30:55 följande:
    Vilken sötnos <3 dock gigantisk vad jag förstår det som. Men som du säger, den ser inte farligt ut. Päminner mer om ett gosedjur :)
    Precsi. Den påminner om ett gosedjur när man tittar på den.

Såg ett program på Animal Planet för fyra år sedan om den rasen.
    låt oss säga så här den mysiga gosedjuret är ingen hund jag skulle vilja gå förbi om den vaktar sin flock med får. Flört

• EnAnonumius
    Fnollet skrev 2017-03-03 18:44:53 följande:
    Oh, nu kom jag på något jag stör mig oerhört på!

Jag stör mig på människor som matar och tar in andra personers katter. Har katten halsband så ska man inte mata och "adoptera" den!

Jag vet att min ena katt (supersocial) är kelen och gullig, men förstår ni inte hur oroande det är om tar hem den till ert hus/lägenhet i flera timmar och ger den människomat som han ofta blir sjuk av? Det är inte ok!

Jag hoppas att några av mina grannar läser detta och känner sig träffade!
    I det håller jag med dig om.
  • EnAnonumius

Alltså jag har haft riktiga problem med både Amstaff/Staffe/Pitbull, ja renrasiga sådana pratar jag om. Det enda de har varit intresserad av är att sätta en stor jäkla blöt tunga i ansiktet och slicka. Inga s.k plötsliga utfall.
    Staffe (Staffordshire Bullterrier) kallas även för Nanny Dog i Storbritannien.

Det kan jag hålla med om efter privata erfarenheter med en (renrasig) Staffe jag var hundvakt åt när min son vad spädbarn. Hon låg nedanför spjälsängen, och när han var på väg att vakna så gick hon ut och hämtade mig. Eller om han låg på en filt på golvet så låg hon bredvid och höll uppsikt på honom, och var han på väg att gråta så gick hon och rykte mig i byxbenet om jag satt och pillade med något, då jag var alltid i samma rum som sonen när han var på golvet.

• EnAnonumius
    Panduro skrev 2017-03-04 09:15:39 följande:
    Absolut. Men om du ger en golden och en pitbull till samma nybörjarhundägare, är inte pitbullen då mer benägen än retrievern att bli aggressiv?
    Nej. Det är den faktiskt inte.
    Det är en lång seglivad myt om att en pitbull skulle vara mer aggressiv än en golden.

Jag vill ställa en adekvat motfråga till dig.
    Varför tror DU att en pitbull skulle vara mer aggressiv än en golden?
    Jag ställer den motfrågan till dig med tanke på vad du frågade.

• EnAnonumius
    Panduro skrev 2017-03-04 12:21:17 följande:
    Ja, jag vet inte. Det var därför jag frågade :) Jag har bara haft en hund, en golden när jag var barn, världens snällaste och fegaste. Däför har jag alltså en föreställning om att goldens är snällaste rasen som finns :)

Tänker bara att hundar väl är avlade för olika saker? Att vissa hundar är framavlade för kamp eller vakt och andra för vallning eller sällskap? Används inte vissa hundraser mer än andra för t.ex. spårning eller som blindhundae? Intressant diskussion men tyvärr är vi lite OT.
    Ahh du tänkte såå.
    Du kunde väl skrivit detta genast i samband med frågan..

Bara för att en hund är avlad för "kamp" så betyder de inte att den anfaller oprovocerad allt som rör sig. Pitt/staffe/amstaff  (renrasiga)  har jag iofs varit med om att de kan "anfalla" med blöta tungor och slicka en i ansiktet. Deras stäva tungor funkar fint som peeling..
    Samma är det med vakthund, den anfaller ju inte heller oprovocerat bara för att de vaktar.

Blindhundar ja. Man kan använda vilken hund som helst som blindhund egentligen, då det handlar mer om ergonomi än ras.

De vanligaste raserna är hedershundraser och Retriever raser att använda som blindhund.
    Men det förekommer även andra raser att använda som blindhund. Ingen ras är egentligen "mer lämplig" än andra, utan att man föredra vissa raser har mer med storleken att göra så det skall underlätta för den blinde att få det så ergonomiskt som möjligt när han använder selen på hunden.

Hedershundraser även kallad för vallhundsraser, är ju dem som man använder för att hålla i ordning på djurflockar som typ fårflockar eller grisflockar som  Vanliga raser som man använder som blindhundar är schäfer, collie (hedershundraser) och Golden Retriever (retriever raser). Dock så skulle man kunna ändå lära en chihuahua att bli en bra blindhund, men de flesta förstår ju att det blir ju knappast en lämpligt storleksmässigt att ha som blindhund. Sedan så finns det blinda som har faktiskt papegoja i stället för hund.
    Har sett en blind kille (som jag mötte på stan för ett par somrar sedan) ha en pitbull (renrasig) som blindhund. Folk som såg det tittade mer nyfiken än "blev rädda".

Min kompis har skaffat en pitbull som hon skall använda som känslighetshund. Hon har epilepsi och skall ha hunden som hjälpmedel för att förbygga sina epilepsianfall, då hundar (oavsett ras) kan snabbt lära sig känna igen på beteende och kroppsdofter om ett anfall är på väg och på så sätt hjälpa ägaren att stävja anfallet på bästa sätt och därmed minska skadeverkningarna på sig själva. Hennes hund lär sig snabbt och gör det med fin bravur också.

• EnAnonumius
    Anonym (Oj...) skrev 2017-03-04 15:23:09 följande:
    Förlåt, men heter det inte herdehundar? Istället för hedershund menar jag?
    Men oj förlåt att jag råkade tappa bort en bokstav..
    Var det det enda du hade att komma med en beklagande på ett stavfel?
    Så nu kan du klappa dig själv på axeln över din stora bedrift att få in lördagens klagomål om ja ingenting.. Drömmer
  • EnAnonumius
    Anonym (Oj...) skrev 2017-03-04 15:49:14 följande:
    Men lugna ner dig... Jag menade inget illa. Utan undrade på fullt allvar. Blev själv osäker när du skrivit 'heder' på flera ställen. Eller att du kanske helt enkelt inte visste. Det var iaf inget beklagande, så du behöver inte vara otrevlig.
    Gud så löjligt. Bara för att man har roligt åt din bedrift som tillsynes handlar om inget  du sitta och komma med "Lugna ned dig". 

Om du nu undrade på allvar som du sitter här och hävdar. Varför var det så viktigt för dig att strunta i att förklara syfte med dina frågor? 

Du _framstår_ ju som ett rent språkpolis i största allmänhet och försöker släta språkpolis beteendet med ett  inledande "Förlåt".

Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?