Panduro skrev 2017-03-04 12:21:17 följande:
Ja, jag vet inte. Det var därför jag frågade :) Jag har bara haft en hund, en golden när jag var barn, världens snällaste och fegaste. Däför har jag alltså en föreställning om att goldens är snällaste rasen som finns :)
Tänker bara att hundar väl är avlade för olika saker? Att vissa hundar är framavlade för kamp eller vakt och andra för vallning eller sällskap? Används inte vissa hundraser mer än andra för t.ex. spårning eller som blindhundae? Intressant diskussion men tyvärr är vi lite OT.
Ahh du tänkte såå.
Du kunde väl skrivit detta genast i samband med frågan..
Bara för att en hund är avlad för "kamp" så betyder de inte att den anfaller oprovocerad allt som rör sig. Pitt/staffe/amstaff (renrasiga) har jag iofs varit med om att de kan "anfalla" med blöta tungor och slicka en i ansiktet. Deras stäva tungor funkar fint som peeling..
Samma är det med vakthund, den anfaller ju inte heller oprovocerat bara för att de vaktar.
Blindhundar ja. Man kan använda vilken hund som helst som blindhund egentligen, då det handlar mer om ergonomi än ras.
De vanligaste raserna är hedershundraser och Retriever raser att använda som blindhund.
Men det förekommer även andra raser att använda som blindhund. Ingen ras är egentligen "mer lämplig" än andra, utan att man föredra vissa raser har mer med storleken att göra så det skall underlätta för den blinde att få det så ergonomiskt som möjligt när han använder selen på hunden.
Hedershundraser även kallad för vallhundsraser, är ju dem som man använder för att hålla i ordning på djurflockar som typ fårflockar eller grisflockar som Vanliga raser som man använder som blindhundar är schäfer, collie (hedershundraser) och Golden Retriever (retriever raser). Dock så skulle man kunna ändå lära en chihuahua att bli en bra blindhund, men de flesta förstår ju att det blir ju knappast en lämpligt storleksmässigt att ha som blindhund. Sedan så finns det blinda som har faktiskt papegoja i stället för hund.
Har sett en blind kille (som jag mötte på stan för ett par somrar sedan) ha en pitbull (renrasig) som blindhund. Folk som såg det tittade mer nyfiken än "blev rädda".
Min kompis har skaffat en pitbull som hon skall använda som känslighetshund. Hon har epilepsi och skall ha hunden som hjälpmedel för att förbygga sina epilepsianfall, då hundar (oavsett ras) kan snabbt lära sig känna igen på beteende och kroppsdofter om ett anfall är på väg och på så sätt hjälpa ägaren att stävja anfallet på bästa sätt och därmed minska skadeverkningarna på sig själva. Hennes hund lär sig snabbt och gör det med fin bravur också.