Inlägg från: Pripps Vichy |Visa alla inlägg
  • Pripps Vichy

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Stör mig på de som:

Glömmer saker som ligger relativt nära i tiden bara för att de är måna om att följa olika trender. Samma människor som nästan föraktar nostalgi och tycker att man alltid måste vara med sin tid. Typ någon som bara lyssnar på musik på spotify och youtube och tycker att de som lyssnar på musik på en hederlig gammal stereoanläggning är "mossiga" och "ute". Eller folk som tycker man är efterbliven för att man inte har den nyaste smartphone-modellen. Själv gör jag en massa saker som av många skulle ses som "gammeldagsa" och "mossiga", men varför ska jag ha ont av det bara för deras syn på mig? Om de har ont av det är det väl snarare deras problem. Jag tycker helt enkelt att mycket var bättre förr (dock inte allt) och jag stannar gärna kvar vid beteenden och prylar som ger mig tillfredsställelse och tillför mig något.

Grannar som hetsar upp sig bara för att man spelar lite musik. Jag har en granne som spelar hög musik till långt in på natten när det är Fredag-Lördag. Men så fort jag spelar och han själv är nykter och stillsam så är det som att han blir stirrig och börjar vanka av och an däruppe, precis som att han retar sig på att jag spelar musik när han själv vill ha lugn och ro, men förväntar sig att han själv ska kunna få spela närhelst han känner för det, utan att jag får protestera.

Folk som låter andra behandla dem hur som helst utan att ge igen, för att de tror att "om man hämnas blir det bara värre" eller som lider av någon osund vända-andra-kinden-till-mentalitet. Vet inte varför, men eftersom jag själv lärt mig säga ifrån till folk den hårda vägen, så retar jag mig på folk inte lärt sig våga säga ifrån. Vad är det som är så svårt, liksom?

• Pripps Vichy
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2017-02-21 19:33:12 följande:

Jag stör mig på folk som köper billiga märkeskopior för att det är så billigt.

Folk som inte unnar sig att gå till frisören.
    Jag stör mig väldigt på snåla och giriga människor helt enkelt.

Så om man vill spara pengar genom att undvika det dyraste är man en dålig människa enligt dig? Typiskt västerländskt tänkesätt.

• Pripps Vichy
    Stårschan skrev 2017-02-22 10:23:59 följande:

Att det är tillåtet med så ohämmat mycket reklam för spelbolag och snabblåneföretag. Det är inte bra att normalisera spelmissbruk och förenkla skuldsättning på det sättet.

Sönderfallet inom det svenska skolsystemet. Med allt lägre krav på faktiska ämneskunskaper kunskaper hos både barn och lärare (t.ex. att det ska anses OK att en lärare i samhällskunskap inte behärskar svenska språket i skrift, bara för att det inte är det som är huvudämnet) kommer det bli svårare att utbilda ordentliga lärare i framtiden, och då är vi i fritt fall globalt sett.

Nedbrytningen av det allmänna förtroendet. Telefonförsäljare m.fl. gör att allt fler inte ens svarar i telefonen numera om de inte känner igen numret sedan tidigare. Barn uppmanas att behandla okända vuxna som potentiella förbrytare snarare än som medmänniskor. Olyckor filmas istället för att folk går fram och hjälper till. Listan är alldeles på tok för lång redan, och jag har svårt att se hur man ska kunna vända trenden.

Håller med dig fullständigt! Vi alienerar oss mer och mer från varandra pga ett fåtal ohederliga typer som inte går att lita på. Civilikuraget hos folk är också under all kritik. Det man frågar sig är: Mår folk verkligen bra av att vara så misstänksamma och egoistiska? Ett människoliv är knappt något värt längre.

• Pripps Vichy
    Anonym (Lollo) skrev 2017-02-22 21:08:17 följande:
    Åh gud, ja!!!!!

AVSKYR dessa förbannade typers behov av uppmärksamhet och tycka-synd-om. Fy faaaan vad jag stör mig på dem när de har en fis på tvären och lägger upp kryptiska meddelanden om hur jäkla illa de har det och hur jobbigt livet är, men så fort någon frågar vad det gäller så svarar de "skriv privat" eller "vi kan ta det i chatten". FÖRHELVETE. SKÄRP TILL ER. Patetiskt är bara förnamnet. Väx upp!
    Instämmer helt. Eller när folk lägger ut ett sånt där klipp-och klistra in på din egen sida-inlägg. Man förväntas gilla och dela för att få fortsätta vara vän med personen. I slutet brukar det stå att "95% av er kommer säkert inte att dela, men ni som gör det har ett stort hjärta". Ofta handlar det om cancer eller ett test på vilka som är ens verkliga vänner. Jag vill inte behöva känna mig som en usel människa och bli borttagen för att jag inte vill känna mig tvingad att dela sådana inlägg. I början trodde jag att det var personerna själva som författat inläggen, men sen när jag upptäckte att det bara var delningar, så blev jag besviken eftersom det säger det mesta om hur folk apar efter varandra istället för att komma med något eget.

Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?