Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Jag stör mig till exempel på människor som klagar över våra skatter men aldrig nämner de stora bankerna som gör en vinst varje månad som motsvarar 1000 kr per svensk medborgare.

...och så stör jag mig på dem som tar en sak i en affär, ångrar sig och lägger tillbaka den på en annan plats bara för att de inte orkar gå tillbaka och lägga den på dess rätta plats.

• Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?
  • Farfallos
    Anonym (yle) skrev 2017-02-21 15:21:57 följande:
    Varför stör det dig att just bankerna gör vinst men inte andra företag? Är det bankgarantin som sticker i ögonen?
    Det stör mig även en smula att folk inte läser vad de citerar. Skrev jag att jag störde mig på att bankerna gör vinst?

...men visst stör det en smula när en så skyddad sektor (och väsentligt del av landets infrastruktur) åderlåter landet. 3% av BNP blir vinst hos bankerna, och de vinsterna skapar väldigt få jobb i Sverige. Men DET SOM VERKLIGEN STÖR är att det finns snåla blå puckon som skriker när dom skiter, och gråter floder av blod för varje skattekrona de tvingas betala, men som gladeligen föder bankerna och riskkapitalbolagen som äger vård, skola och omsorg. Så IQ-befriat och trångsynt, och det är JUST DET som stör mig.
  • Farfallos
    Anonym (V) skrev 2017-02-21 15:33:27 följande:
    Att folk så lättvindigt äter, olika farliga mediciner utan att kolla upp dom innan.
    Mediciner kan man ju tänka sig att de ska ha en läkande effekt på något vis, och att folk tar en kalkylerad risk tänker jag, så mediciner stör jag mig inte så mycket på, men det finns ju annat som folk sätter i sig som inte ger något plus... (RedBull)
  • Farfallos
    Anonym (Blå) skrev 2017-02-21 16:01:07 följande:
    Det skulle Mormor tänkt på när hon gick genom livet utan att jobba. Har man inte bidragit ska man inget ha, och ingen pensionär lever under existensminimum i Sverige och det går att leva på.
    Generellt tror jag nog att mormödrar har bidragit till detta samhälle i betydligt högre grad än de där fondförvaltarna har som år efter år efter år inte lyckas bättre än index, men ändå sprätter omkring i Italienska kostymer med sexsiffriga löner. Har de bidragit mer än mormor tror du?
  • Farfallos
    Anonym (Blå) skrev 2017-02-21 16:24:44 följande:
    Om de glider omkring i Italienska kostymer förmodar jag att det också betalar skatt. Det gör jag på mina icke produktiva affärer, och det gagnar samhället. Och vill du inte låta dessa fondförvaltare ta han om dina pengar, så slipper du. Bra med egna val,
    Nu hade du nog mer otur än vanligt...

För frågan var ju huruvida den gamla fattigpensionären hade gjort någon nytta eller ej. Mot det ställde jag fondförvaltare som till 85% (sett över längre tid) gör ett sämre jobb än slumpen. Flertalet mormödrar har nog bidragit i högre grad än så (kanske 5000%, men det är svårt att mäta) jämfört med slumpen när det kommer till barnuppfostran och markservice.

Mot detta anför du sedan att du och dina gelikar betalar en massa skatt, och att det gagnar samhället. Det är svårt att i ord beskriva med vilken träffsäkerhet du bevisade din tillhörighet i det uttalandet, för med det fondförvaltarintellektet så är det ju lätt att i efterhand göra mormor till en fantastiskt nyttig medborgare - Vi gör bara med mormor som vi gör med fondförvaltarna, och ger henne snuskigt mycket pengar även om hon inte gör någon reell nytta. Hon blir ju ändå nyttig om hon får betala mer skatt.

Är du möjligen medlem i TFF?

• Farfallos
    Anonym (Less) skrev 2017-02-21 19:04:00 följande:
    De som inte fattar att livet är skit ibland utan att det nödvändigtvis innebär att de är sjuka, har nedsatt arbetsförmåga och rätt till sjukpenning tills dess att de känner sig redo att gå tillbaka till jobbet

De som går långsamt i rad på smala trottoarer

De som står på fel ställe i rulltrappan

De som klagar på att de måste betala skatt samtidigt som de gnäller över att de inte får alla bidrag och ersättningar som finns
    Tänk, jag stör mig mer på dem som går i bredd på trottoaren
  • Farfallos
    Stårschan skrev 2017-02-22 10:23:59 följande:
    Att det är tillåtet med så ohämmat mycket reklam för spelbolag och snabblåneföretag. Det är inte bra att normalisera spelmissbruk och förenkla skuldsättning på det sättet.

(1) Sönderfallet inom det svenska skolsystemet. Med allt lägre krav på faktiska ämneskunskaper kunskaper hos både barn och lärare (t.ex. att det ska anses OK att en lärare i samhällskunskap inte behärskar svenska språket i skrift, bara för att det inte är det som är huvudämnet) kommer det bli svårare att utbilda ordentliga lärare i framtiden, och då är vi i fritt fall globalt sett.

(2) Nedbrytningen av det allmänna förtroendet. Telefonförsäljare m.fl. gör att allt fler inte ens svarar i telefonen numera om de inte känner igen numret sedan tidigare. Barn uppmanas att behandla okända vuxna som potentiella förbrytare snarare än som medmänniskor. Olyckor filmas istället för att folk går fram och hjälper till. Listan är alldeles på tok för lång redan, och jag har svårt att se hur man ska kunna vända trenden.
    1 - Du är absolut inte ensam om att peka på en sak som är allmänt känd och som alla förstår vidden av, och som därav inte kvalar in under den fråga som jag har ställt, men visst är det skrämmande.

2 - Lite samma bag som jag tar upp i TS. Känslan för det gemensamma i båda riktningar, förtroende och respekt, förefaller att ha varit på glid ett allt för långt tag nu.
  • Farfallos
    Marten skrev 2017-02-23 10:17:59 följande:
    Problemet är att elproduktionen kan inte växa i samma utsträckning som internetbaserad industri kräver tillgång. Bygga förnyelsebar el i samma utsträckning tar 200 år som branschen kräver om 13 år. Branschen börjar tala om hur mycket co2 ett inlägg på Facebook genererar men det är ingen som ser det som ett problem förutom de som är mer insatta. Vi ( då jag är del av denna industri) jobbar hårt på att effektivisera och bli miljövänliga men tyvärr jobbar utvecklingen mot oss. Den generade mängden data som processas dubbleras var 18e månad och har gjort så de senaste 20 åren. Att ta upp flyget som en jämförbar parameter görs för att det är något som är lättare att relatera till. Inom några år kommer internet att driva dubbel så mycket co2 som flyget men forfarande kommer inte folk att reagera. Tar upp detta för att det stör mig då vi faktiskt fokuserar på fel område. Säger inte att inget görs, branschen jobbar oerhört hårt och har troligen störst utväxling på grönt initiativ av alla branscher.
    Sverige är kanske världens mest internetanvändande land, så om elförbrukningen pga internet skulle vara förödande så är det ju konstigt att det ser ut så här: tinyurl.com/qejxrrp 

Och de där tankegångarna om exponentiell ökning är ju så IQ-befriade att man storknar. Att tro på det är lika dumt som att tro att pyramidspel skulle rädda världsekonomin.
  • Farfallos
    Marten skrev 2017-02-23 18:20:20 följande:
    Nu har jag bara jobbat i denna bransch i 20 år. Att jag har kontakt med alla större kunder och branschorgan gör nog inte att jag vet mer än du. Du får gärna förklara hur det hänger ihop, jag kanske har missat något. Fördubbling av datamängden över 18 månader innebär exponentiell tillväxt. 200 petaflopp, 400 petaflopp, 800 petaflopp, 1600 petaflopp, 3200 petaflopp ( utveckling över 5 år). Vad vet jag, du får gärna skicka mig ditt CV.
    Vet inte om det var du eller någon annan som drog hejdlösa slutsatser av var vi skulle vara om en massa år vad det gällde strömförsörjningen, och det var främst det jag syftade på. Visst förekommer det exponentiell ökning av vissa saker under perioder, men det planar alltid ut av någon anledning. Kolla på pixlar i kameror, skärmstorlekar och hårddiskstorlekar. Inte någon kontinuerlig exponentiell ökning där inte.

...men nu var det framför allt det där med strömförbrukningen som jag tänkte på (vilket den postade länken kunde ge en hint om) och trots 15 år med bredband i vart och vart annat hushåll så har inte strömförbrukningen i landet rasat i höjden direkt. 
  • Farfallos
    Femhenist skrev 2017-02-24 08:35:49 följande:
    Jag stör mig på att samhället så utan eftertanke hoppar på alla tåg som går i den riktningen att vi ska utmåla alla kvinnor till oskyldiga offer och alla män som kollektiva förövare. Unga flickor av idag växer upp med uppfattningen att allt (män och det patriarkala systemet) går emot dem, och inget ansvar (mer än att kämpa) läggs på dem. Ingen kvinna eller feminist ifrågasätter den polarisering som Kakan m.fl bidrar till. Ingen ifrågasätter tjejers ansvar för val av karriärer eller deltid, utan de är i sina val bara offer för det patriarkala förtrycket. Ingen ifrågasätter kvinnors roll i upprätthållandet av stereotypa könsroller när de går i barnklädersbutiker och väljer gulliga kläder till sina små flickor, eller när de som 40+ och mödrar till tonårstjejer, lägger upp selfies med putande läppar eller död sängkammarblick.

Jag stör mig även på att ingen tar upp en vanlig orsak till separation, att män är så jävla engagerade att de håller sig borta hemifrån fyra kvällar i veckan plus lördagar för att träna pojkar -07 istället för att vara hemma med sin familj.

Jag stör mig även på att ingen ryter till på skarpen när en kvinna inleder med "Det här är kanske en dum fråga".
    Håller med dig, och de två sista kvalar verkligen in på villkoret "som andra inte har förstått vidden av".

...och kul att se den vinkeln av dig. Hade fått för mig att du var mer av antifeminist
  • Farfallos
    Fnollet skrev 2017-03-02 15:04:11 följande:
    Okej, men som många andra skrivit: vad kategoriserar du som kamphund?
    Less is more skrev 2017-03-02 15:45:50 följande:
    Det är väl ett stort antal hundar som definieras som kamphundar. Vill du att jag ska räkna upp olika slags kamphundar ? Olika pitbull eller bulldog tex. Jag gör ingen djupanalys av raser om jag t.ex står vid en busstation - utan jag konstaterar att där står en hund som ser ut som en slags kamphund. Jag ogillar det starkt och undviker helst en gemensam resa. Särskilt om jag har barn med.
    För denna diskussion så är den exakta definitionen av kamphund bara av intresse för den som vill undvika kärnan i frågan. Nästan alla kan identifiera ägare och hund som en obehaglig enhet när det är precis vad ägaren önskar. Oavsett om det är en schäfer, doberman, amstaff eller vad som helst, så ser vi när ägaren har en hund för att inge respekt av någon anledning, och just det oroar människor.

...och ägare som har hund av den anledning borde avlivas tillsammans med sin hund.

• Farfallos
    Fnollet skrev 2017-03-03 13:10:10 följande:
    Jag har inte frågat om definitionen av kamphundar, utan vad hen kategoriserar som kamphund.

Nu skrev "less is more" från början att hen avskyr åsynen av kamphundar. Alltså inte summan av ägare + hund, och att alla som har en kamphund inte borde ta bussen etc.

För att jag ska förstå vad hen menar så måste jag fråga vad hen kategoriserar som kamphund.

-Är det hundar som ser farliga och hotfulla ut? (vilket hen i nuläget svarat)
    -Är det de hundarraser som historiskt sett använts i hundkamper m.m.?
    -Är det "riktiga" kamphundar där individen från valp fostrats till att bli en kamphund oavsett ras?

Hade hen istället valt att skriva att "hen avskyr hundar som ser hotfulla ut" så hade ingen behövt fråga vad hen menar.

För att tillägga så finns det kamphundaraser som i iaf mina ögon inte ser farliga ut alls, såsom akita inu och jindo dog.
    Läs mitt inlägg #276 och sedan vad "Less is more" svarade en annan i #278. Definitionen av hunden är inte det intressanta, utan det är kombinationen av hund och ägare som ofta utgör det som uppfattas som obehaglig av många. Fördomsfullt kanske man kan tycka, men ofta mer "insiktsfullt" enligt mig.
  • Farfallos
    sextiotalist skrev 2017-03-03 14:52:53 följande:
    Och jag är av den uppfattningen att även Djävulen bär Prada. Dvs en elegant kostym kan dölja en psykopat och kan vara farligare än den söndertatuerade och piercade ynglingen med en amstaff.
    Så kan det naturligtvis vara, men den stereotypa rollen (bomberjacka och grov hund) har säkert 100 gånger högre representation i verkligheten än Pradadjävulen har. Hur ofta ser du en kostymsprätt med en Amstaff?
  • Farfallos
    Fnollet skrev 2017-03-03 18:20:34 följande:

Ja, jag förstår vad ni båda menar. Dock skrevs mitt inlägg (#274) före ditt inlägg (#276) och "less is more" (#278). Frågan var därför relevant för mig då jag utgick från "less is more"s tidigare inlägg. Jag fick ett svar från "less is more"s inlägg #275, och var nöjd med det.

Jag är tyvärr inte synsk eller kapabel att läsa folks tankar, så jag kan därmed inte förutspå framtida inlägg. Om du läser de inlägg "less is more" skrev innan mitt inlägg (#274) så kanske du kommer förstå varför jag ställde denna fråga. I dessa inlägg framkom det inte att det var ägaren eller ägarens intention med hunden som var relevant, utan faktumet att det rörde sig om en kamphund. Självklart (pga min nyfikna personlighet) kommer jag då undra vad "less is more" syftar till när hen skriver kamphund.

I senare inlägg framkom det att det rörde sig om ägare+hund, och inte hade något att göra med kamphundar överhuvudtaget. Men hur skulle jag kunna veta det om jag inte frågar?

Förstår du mig bättre nu?

Klart! ...och jag trodde inte att du var synsk. Du tolkade min text fel i det avseendet.
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?