Anonym (Oj...) skrev 2017-02-25 08:53:16 följande:
Jag stör mig på den ständiga jakten på högre ingångslön, framförallt i yrken med stora antal och lite lägre lön, t.ex. ssk och förskollärare.
Deras snabbt växande ingångslöner har istället satt helt stopp för att någonsin kunna gå mot ett system där lojalitet och erfarenhet uppskattas och premieras. Istället för att minska missnöjet leder det till att missnöjet sprids och blir större. En utveckling som gått så långt att det nu kommer vara verkligen svårt att vända trenden.
Stör mig faktiskt på följande:
- Att människor som missköter sina jobb nästan aldrig får sparken. Det krävs i stort sett att man ska ha stulit eller knivmördat någon för att man ska bli av med jobbet.
- Att alla anställda på en arbetsplats ska "hänga med" i löneutvecklingen. Personer som missköter sina jobb har inte förtjänat det.
- Anställda som inte något annat än att klaga, obstruera och försöka avsätta närmaste chef. Vårat näringsliv är alldeles för tolerant med den typer av individer.
- Att mitt fackförbund jobbar mer för att försvara de som missköter jobbet och obstruerar än att se till att vi som gör något vettigt belönas för det.
Note to self: gå ur facket.