Inlägg från: Anders 386 |Visa alla inlägg
  • Anders 386

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

border1 skrev 2017-02-22 12:17:50 följande:

Jag stör mig på att majoriteten människor styrs så otroligt mycket av sina känslor, och sina förutfattade meningar. 
    Jag stör mig på att så många hellre "vill vara korkade än smarta", och inte tror på det som besvisats vetenskapligt.

Jag stör mig på människor som tror att myndigheter och högt utbildade personer sitter inne med facit på vad som är rätt. Det som är vetenskapligt bevisat idag kommer imorgon att vara felaktigt. Gruppen vetenskapsmän omfattar väldigt mycket olika åsikter om vad som är bevisat och vad som är falskt. Den åsikt som "vinner" är den som får störst genomslag, mycket beroende på var och vem åsikten kommer ifrån.

För några hundra år sedan var det "bevisat" att jorden var platt.  Skrattande

Folk är inte korkade utan kan tänka själva, ibland tror jag inte att myndigheterna inte fattar det. Politiker försöker ofta "mörka" stora problem och istället tjafsa om småsaker..

Vi borde låta känslorna styra istället för att okritiskt följa "experterna"..  Solig

• Anders 386
    Anonym (Mumin) skrev 2017-02-22 14:20:54 följande:
    Det lite roliga med dessa "familjeparkeringar" är att attraktionen uppenbarligen ligger i om de är placerade vid ingången så man inte behöver gå mer än några meter. Vid ICA Maxi där vi bor var de ofta använda, tills att de flyttade lite längre bort från  entrén. Fortfarande intill en gångväg så man slapp gå bland bilarna, men tydligen för jobbigt att gå för barnfamiljerna max 100 meter. För övrigt lär man sig inte den skylten när man tar körkort eftersom den inte är trafikverkets och inte juridiskt bindande. Det är enbart en rekommendation och butiken kan inte göra ett skit om man inte följer den. 
    Ja, och just därför är det här man skiljer agnarna från vetet...
    Dom människor som lämnar platserna åt behövande av hänsyn...
    Eller dom som bara tänker på sig själv och skiter fullständigt i andra.
    Det är en bra värdemätare på vilka som har låg moral..  Solig

• Anders 386
    Anonym (nope) skrev 2017-02-22 14:54:12 följande:
    Att jorden är rund har vetenskapsmän vetat i typ 2000 år...
    Ja, ok då, 20 hundra år..  Glad
  • Anders 386
    Anonym (Blå) skrev 2017-02-22 15:13:18 följande:
    Men helt allvarligt, hur behövande är man för att man har barnvagn, man ska gå 500 meter inne i affären men klarar inte 25 meter extra utanför. Trött på sånt här jävla daltande, speciellt med dagens generation av småbarnsföräldrar, uppväxta med facebook och mobilen i handen 24/7, synd om deras barn, de måste bli helt dumma i huvudet.  
    Jag har förstås uppfattat att det är storleken på familjeparkeringen som är åtråvärd för barnfamiljer, inte avståndet till ingången?
    Men för dom som fuskparkerar där är det förstås avståndet som har betydelse...

Och varför ska vi inte förbättra?  Det är alltid skitjobbigt att vara småbarnsförälder, varje förenkling är välkommen.

• Anders 386
    Anghammarad skrev 2017-02-22 15:13:18 följande:
    Fast man får ju tänka lite sannolikheter här. Det är större chans att en samlad vetenskapskår har rätt i ett ämne än, tex Alex Jones.
    Exakt. Tänka sannolikheter - inte svälja allt bara för att det kommer från ett betrott håll...(Inte för jag vet vem Alex Jones är.??  )Glad
  • Anders 386
    Marten skrev 2017-02-23 00:11:22 följande:

Att internet förbrukar 2% av världens elproduktion och släpper ut lika mycket skit som flyget. 2020 beräknas internet konsumera 7% av världens elproduktion och vid 2050 all världens elproduktion ( om det fortsätter som idag, samma tillväxt och samma teknologi).

Det som stör mig är att vi fokuserar på biltrafik och flyg. Inget av detta har samma exponentiellt tillväxt som internet.

Exponentiell tillväxt innebär att först ser man inte förändringen, när man väl ser förändringen går det så fort att man inte hinner reagera.

Skillnaden är att flyget utnyttjas av ett fåtal, räknat per person blir det oerhört mycket mer miljöbelastning än internet.

El kan tillverkas på ett sätt som är skonsamt mot miljön (vattenkraft, vindkraft, solceller). men det är nog svårare att köra flyget "fossilfritt". Därför ser iaf jag flyget som en betydligt större "miljöbov".
    År 2020 har vi förhoppningsvis en större andel "fossilfri" el.
  • Anders 386
    Marten skrev 2017-02-23 10:17:59 följande:
    ........

Branschen börjar tala om hur mycket co2 ett inlägg på Facebook genererar men det är ingen som ser det som ett problem förutom de som är mer insatta. Vi ( då jag är del av denna industri) jobbar hårt på att effektivisera och bli miljövänliga men tyvärr jobbar utvecklingen mot oss.
    Den generade mängden data som processas dubbleras var 18e månad och har gjort så de senaste 20 åren.

...............

Tar upp detta för att det stör mig då vi faktiskt fokuserar på fel område. Säger inte att inget görs, branschen jobbar oerhört hårt och har troligen störst utväxling på grönt initiativ av alla branscher.
    Intressant. Viktigt att det här kommer fram.
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?