Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 14:49:25 följande:
Ja, det skulle onekligen vara trevligt att veta om det är en lag eller inte, rent spontant känns det som att man i så fall borde täppa till den otydligheten eller förtydliga den då majoriteten idag verkar strunta i att blinka vänster och som jag tror leder till olyckor helt i onödan.
Någon här nämnde till exempel att en lastbilschaufför hade blivit arg för att hon inte blinkat, ett annat scenario hade kunnat varit att lastbilen faktiskt bara körde på henne för att han inte förstod att hon skulle vänster. Att bli rammad av en lastbil känns ju som rätt onödigt (speciellt med barn i bilen) om det är något som kan förhindras med ett litet blink.
Läste du inte länken till transportstyrelsen som någon lagt in ? Jag är hyfsat säker på att transportstyrelsen har koll på trafikreglerna.
Citerat från den länken:
"? Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning. "
Det här gäller ju tills man byter fil eller kör ut ur CPn. När du skriver om " motsattkörriktning " i en rondell så förstår jag inte riktigt hur du menar?