Inlägg från: Anghammarad |Visa alla inlägg
  • Anghammarad

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Anders 386 skrev 2017-02-22 13:30:02 följande:
    Jag stör mig på människor som tror att myndigheter och högt utbildade personer sitter inne med facit på vad som är rätt. Det som är vetenskapligt bevisat idag kommer imorgon att vara felaktigt. Gruppen vetenskapsmän omfattar väldigt mycket olika åsikter om vad som är bevisat och vad som är falskt. Den åsikt som "vinner" är den som får störst genomslag, mycket beroende på var och vem åsikten kommer ifrån.

För några hundra år sedan var det "bevisat" att jorden var platt.  Skrattande

Folk är inte korkade utan kan tänka själva, ibland tror jag inte att myndigheterna inte fattar det. Politiker försöker ofta "mörka" stora problem och istället tjafsa om småsaker..

Vi borde låta känslorna styra istället för att okritiskt följa "experterna"..  Solig

Fast man får ju tänka lite sannolikheter här. Det är större chans att en samlad vetenskapskår har rätt i ett ämne än, tex Alex Jones.
  • Anghammarad
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-22 18:19:27 följande:
    Folk som inte har lärt sig köra i rondell
    Jag håller med. Det intressanta är att många av dem som retar sig på detta, själva inte gör rätt.
  • Anghammarad
    Anonym (Blå) skrev 2017-02-23 09:12:46 följande:
    Upplys mig, hur gör man rätt enligt dig, reglerna har ändrats mycket det senaste åren, kul och veta om du vet?
    Blinka vid filbyte eller utfart. Och den enda blinkers du måste använda är den högra.

-Skall du till höger så skall du blinka höger när du lämnar rondellen
    -Skall du rakt fram skall du blinka höger när du lämnar rondellen
    -Skall du vänster skall du blinka höger när du lämnar rondellen.

Man behöver inte blinka när man åker in i rondellen.

Om du byter fil när du befinner dig i rondellen skall du blinka. Det vanligaste exemplet är om du skall svänga vänster och det är en tvåfilig rondell och du har åkt in via den inre filen för att sedan byta till den yttre, då måste du blinka höger (och lämna företräde för dem som redan befinner sig i den filen)

Så, skall du svänga vänster i en vanlig rondell med två filer och fyra avfarter så är normalförfarandet att man åker in i den inre filen utan att blinka, blinkar höger strax efter den andra avfarten och byter till den yttre filen, blinkar höger igen vid den tredje avfarten och lämna rondellen. _Men_ det finns ingenting i reglerna som förbjuder att man stannar i den inre filen hela vägen till man skall lämna rondellen, men man måste du vara uppmärksam på vem som befinner sig i den yttre filen när man lämnar, och självklart blinka. Det finns heller inget som förbjuder att man ligger i den yttre filen hela vägen runt fast man skall svänga vänster eller att man ligger i den inre filen fast man skall rakt fram (fast båda de fallen är onödigt riskfyllda). Det viktiga att veta är att det alltid är den som befinner sig inne i rondellen, liksom den som redan befinner sig i en fil. Det är alltid den som skall göra ett filbyte som skall lämna företräde.  Finns det däremot pilar i vägen som styr i vilken fil man skall ligga beroende på var man skall så är det såklart de som gäller.

Sedan finns det absolut ingenting som hindrar att man faktiskt använder blinkersen mer än lagen kräver för att visa sin intention. Alltså, skall du svänga vänster i en rondell så är det inte fel att blinka vänster när du åker in i den, även om lagen inte kräver det. Däremot måste man blinka höger när man skall ut, annars får man böter.
  • Anghammarad

Ramlade bort några ord i en mening.

Det skulle stå: "Det viktiga att veta är att det alltid är den som befinner sig inne i rondellen, liksom den som redan befinner sig i en fil som har företräde. Eller snarare, de är den som skall in i rondellen eller som skall byta fil som har väjningsplikt. Man har inget företräde utan den andra har plikt"

• Anghammarad
    Mandel skrev 2017-02-23 11:32:26 följande:
    Då är frågan vilket sätt som är korrekt.

Jag har nämligen fått olika versioner.
    En del hävdar bestämt att man ska blinka vänster redan innan man kör in i rondellen om man ska till vänster, vilket transportstyrelsen skriver att man inte alls behöver göra. Däremot ska man alltid blinka höger när man kör ut ur rondellen eller gör filbyte.

www.transportstyrelsen.se/globalassets/global...

Jag följer transportstyrelsen och jag klarade uppkörning på det viset både för 25 år sedan och förra våren när jag utökade behörigheten.
    Här är ett tidens tecken. Vad skall man tro på : En person som tror att man nog måste blinka på ett sätt eller på den statliga myndighet som ansvarar för trafikregler, som säger något annat. 
  • Anghammarad
    Mandel skrev 2017-02-23 11:49:41 följande:
    Här tjafsades det i lokaltidningen under insändarsidan för något år sedan kring detta och båda sidor var lika envisa.

Själv fick jag för ett par veckor sedan skäll av en lastbilschaufför som körde ut mitt framför mig i rondell så jag fick tvärnita och tuta. Då tvärnitade han mitt i rondellen och öppnade dörren och började gapa. Jag hörde ju inte eftersom jag satt i min bil, men han måste ha varit inne på att han hade rätt och att jag gjorde fel som inte blinkade vänster under tiden jag körde i rondellen...
    Han hade fel. Man måste aldrig blinka vänster i en rondell.
  • Anghammarad
    Mandel skrev 2017-02-23 11:49:41 följande:
    Då tvärnitade han mitt i rondellen och öppnade dörren och började gapa. Jag hörde ju inte eftersom jag satt i min bil, men han måste ha varit inne på att han hade rätt och att jag gjorde fel som inte blinkade vänster under tiden jag körde i rondellen...
    Du skulle ha gett honom en Hans Rosling.

"Det här är ingenting man kan diskutera. Jag har rätt och du har fel." 
  • Anghammarad
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 12:42:51 följande:
    Det är DU som har fel, hur lyckades du klara teorin och uppkörningen?

korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Skrämmande att en taxichaufför inte kan trafikreglerna, kanske dags att införa obligatorisk terooriprov och uppkörning för samtliga yrkeschaufförer
    Du läste uppenbarligen inte ens sidan du länkade till.

"Finns det inga tydliga regler kring vänsterblinkning i cirkulationsplatser?
    – Nej, vänsterblinkning är ett otydligt område. Transportstyrelsen och Polisen är mycket tydliga med att man alltid ska blinka höger vid utfart. Samma tydlighet kring vänsterblinkersanvändning finns tyvärr inte."
  • Anghammarad
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 12:42:51 följande:
    Det är DU som har fel, hur lyckades du klara teorin och uppkörningen?

Faktum är att när jag tog körkort för väldigt länge sedan så skulle man blinka vänster när man svängde in i rondellen.

Men det spelar ingen roll. Det finns inget krav på att man skall blinka vänster hur mycket än privat sajt påstår det. Facit i denna fråga hittar man hos den myndighet som styr detta dvs Transportstyrelsen. www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

Notera att det inte blinkas vänster någon enda gång i denna film. 

Och, om du läser mitt första inlägg en gång till, så ser du att jag också skriver att trots att det inte finns något lagkrav på att man skall blinka vänster så finns det ingenting som hindrar dig från att göra det för att tydligt visa var du är på väg.
  • Anghammarad
    Anonym (kanelbulle) skrev 2017-02-23 14:05:23 följande:
    Ehm, du inser väl att du motsäger dig själv?
    Först säger du att du faktiskt fick lära dig blinka vänster när du tog körkort, på sajten du läste står det samma sak som du själv fick lära dig när du tog körkort, men sen säger du att man ska bortse ifrån det genom att hänvisa till att det är en privat sida och sen försöka gräva fram argument för ditt påstående genom att hänvisa till att det faktiskt inte står att man ska blinka vänster, men glömmer tydligen bort att det inte heller står att man ska skita i det.

Så om du istället använder den logiska delen av hjärnan, dvs den som som inte har något emot att erkänna att du faktiskt har fel.

1 Hur har du tänkt dig att en bil på motsatt sida i en rondell (och även bilarna bakom dig) ska veta åt vilket hål du tänker köra i en rondell om du inte blinkar vänster när du ska åt vänster?

2 Vilket scenario har störst chans till misstolkning och därmed även en olycka, att markera att man ska vänster och sen även markera att man ska ut eller skita i att markera att man ska vänster och bara markera att man ska ut?

3 tror du det kan finnas risk för att folk i motsatt körriktning kan misstolka dig och tro att du ska rakt fram istället för vänster om du skiter i att markera att du ska vänster?

4 tror du det kan finna någon som helst anledning till att INTE blinka vänster när man ska vänster?
    När jag tog körkort så fanns inte ens internet.

Reglerna för bla rondellkörning har dessutom förändrats sedan dess.

Det spelar ingen roll vad jag eller du eller någon annan tror i detta fallet. Fakta är det som jag vid flera tillfällen refererat till. Du hänvisar till hänsyn och trevligt beteende i trafiken och det är inget fel i det men lagen finns där och den säger inget om att man måste blinka vänster. Tror du inte att man angivit att man skulle blinka vänster i Transportstyrelsens information om det faktiskt var krav på det? Eller menar du att Hagberg Media AB är mer trovärdiga i denna fråga än Transportstyrelsen?

Kan du inte förstå detta så kan jag bara hänvisa dig till inlägg #181 
  • Anghammarad
    Nomourn skrev 2017-03-03 11:57:39 följande:
    Stör mig riktigt jävla hårt på politisk korrekthet.
    Jag med. Den där PK-attityden att det pågår någon slags systemkollaps i Sverige och att det beror på invandringen gör mig otroligt trött.
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?