• Marten

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Att internet förbrukar 2% av världens elproduktion och släpper ut lika mycket skit som flyget. 2020 beräknas internet konsumera 7% av världens elproduktion och vid 2050 all världens elproduktion ( om det fortsätter som idag, samma tillväxt och samma teknologi).

Det som stör mig är att vi fokuserar på biltrafik och flyg. Inget av detta har samma exponentiellt tillväxt som internet.

Exponentiell tillväxt innebär att först ser man inte förändringen, när man väl ser förändringen går det så fort att man inte hinner reagera.

• Marten
    Anders 386 skrev 2017-02-23 08:50:03 följande:
    Skillnaden är att flyget utnyttjas av ett fåtal, räknat per person blir det oerhört mycket mer miljöbelastning än internet.

El kan tillverkas på ett sätt som är skonsamt mot miljön (vattenkraft, vindkraft, solceller). men det är nog svårare att köra flyget "fossilfritt". Därför ser iaf jag flyget som en betydligt större "miljöbov".
    År 2020 har vi förhoppningsvis en större andel "fossilfri" el.
    Problemet är att elproduktionen kan inte växa i samma utsträckning som internetbaserad industri kräver tillgång.

Bygga förnyelsebar el i samma utsträckning tar 200 år som branschen kräver om 13 år.

Branschen börjar tala om hur mycket co2 ett inlägg på Facebook genererar men det är ingen som ser det som ett problem förutom de som är mer insatta. Vi ( då jag är del av denna industri) jobbar hårt på att effektivisera och bli miljövänliga men tyvärr jobbar utvecklingen mot oss.
    Den generade mängden data som processas dubbleras var 18e månad och har gjort så de senaste 20 åren.

Att ta upp flyget som en jämförbar parameter görs för att det är något som är lättare att relatera till. Inom några år kommer internet att driva dubbel så mycket co2 som flyget men forfarande kommer inte folk att reagera.

Tar upp detta för att det stör mig då vi faktiskt fokuserar på fel område. Säger inte att inget görs, branschen jobbar oerhört hårt och har troligen störst utväxling på grönt initiativ av alla branscher.
  • Marten
    Farfallos skrev 2017-02-23 11:16:07 följande:
    Sverige är kanske världens mest internetanvändande land, så om elförbrukningen pga internet skulle vara förödande så är det ju konstigt att det ser ut så här: tinyurl.com/qejxrrp 

Och de där tankegångarna om exponentiell ökning är ju så IQ-befriade att man storknar. Att tro på det är lika dumt som att tro att pyramidspel skulle rädda världsekonomin.
    Nu har jag bara jobbat i denna bransch i 20 år. Att jag har kontakt med alla större kunder och branschorgan gör nog inte att jag vet mer än du. Du får gärna förklara hur det hänger ihop, jag kanske har missat något.

Fördubbling av datamängden över 18 månader innebär exponentiell tillväxt.

200 petaflopp, 400 petaflopp, 800 petaflopp, 1600 petaflopp, 3200 petaflopp ( utveckling över 5 år).

Vad vet jag, du får gärna skicka mig ditt CV.
  • Marten
    bestofthebest skrev 2017-02-23 21:24:44 följande:
    Är dom välväxta?
    Nej, tämligen små i jämförelse
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?