Anders 386 skrev 2017-02-23 08:50:03 följande:
Skillnaden är att flyget utnyttjas av ett fåtal, räknat per person blir det oerhört mycket mer miljöbelastning än internet.
El kan tillverkas på ett sätt som är skonsamt mot miljön (vattenkraft, vindkraft, solceller). men det är nog svårare att köra flyget "fossilfritt". Därför ser iaf jag flyget som en betydligt större "miljöbov".
År 2020 har vi förhoppningsvis en större andel "fossilfri" el.
Problemet är att elproduktionen kan inte växa i samma utsträckning som internetbaserad industri kräver tillgång.
Bygga förnyelsebar el i samma utsträckning tar 200 år som branschen kräver om 13 år.
Branschen börjar tala om hur mycket co2 ett inlägg på Facebook genererar men det är ingen som ser det som ett problem förutom de som är mer insatta. Vi ( då jag är del av denna industri) jobbar hårt på att effektivisera och bli miljövänliga men tyvärr jobbar utvecklingen mot oss.
Den generade mängden data som processas dubbleras var 18e månad och har gjort så de senaste 20 åren.
Att ta upp flyget som en jämförbar parameter görs för att det är något som är lättare att relatera till. Inom några år kommer internet att driva dubbel så mycket co2 som flyget men forfarande kommer inte folk att reagera.
Tar upp detta för att det stör mig då vi faktiskt fokuserar på fel område. Säger inte att inget görs, branschen jobbar oerhört hårt och har troligen störst utväxling på grönt initiativ av alla branscher.