Inlägg från: Trast |Visa alla inlägg
  • Trast

Varför tjänar byggarbetare så mycket?

Har länge funderat på varför bygg/anläggningsarbetare tjänar så mycket? En anläggningsarbetare i Stockholm tjänar i runda svängar 34000, alla har samma lön för att byggföretaget lättare ska kunna räkna på jobb. Borde inte exempelvis undersköterskor och dessa ligga på samma nivå?

Jag blir upprörd när jag läser att pengar ska skjutas in från staten för att få igång bostadsbyggandet! Är det inte istället något fel med den ekvationen? Vill gärna få igång en diskussion.

• Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?
  • Trast

Vad skulle hända om samhället gjorde en drastisk lönesänkning för den här gruppen? Gissningsvis skulle fler bostäder byggas, rotavdraget skulle försvinna. Skatterna sänkas

• Trast
    Monchichier skrev 2017-02-21 20:25:52 följande:

Men LOL. Är du undersköterska själv månne? 34.000kr är inte mycket. Det är bara 2 tusen över medelinkomsten i Sverige.

Om jag inte hade vetat något om deras respektive lönelägen så skulle jag ha gissat på att de tjänade lika mycket. I mina ögon gör de ett jämförbart jobb och borde ligga på ungefär lika.

Är osäker om du anser att alla ska ha ungefär lika hög lön då du tar upp en jämförelse om medelinkomster. Min personliga åsikt är väl att en lön för en ingenjör borde ligga betydligt högre upp än en byggarbetare, detta för att rotavdraget ska försvinna.
  • Trast
    gavlemamma skrev 2017-02-21 20:32:13 följande:

Fast det är väl för att svenskar är så dyra man tar in billiga polacker t ex?

Ja, samhällsekonomiskt borde det löna sig bättre att ta in en svensk i stället. (Billigare)
  • Trast
    Trast skrev 2017-02-21 21:13:40 följande:

Om jag inte hade vetat något om deras respektive lönelägen så skulle jag ha gissat på att de tjänade lika mycket. I mina ögon gör de ett jämförbart jobb och borde ligga på ungefär lika.

Är osäker om du anser att alla ska ha ungefär lika hög lön då du tar upp en jämförelse om medelinkomster. Min personliga åsikt är väl att en lön för en ingenjör borde ligga betydligt högre upp än en byggarbetare, detta för att rotavdraget ska försvinna.

....och med tillägg, ingenjörslönerna skiljer sig inte så drastiskt mycket enligt min åsikt
  • Trast
    Monchichier skrev 2017-02-21 20:25:52 följande:

Men LOL. Är du undersköterska själv månne? 34.000kr är inte mycket. Det är bara 2 tusen över medelinkomsten i Sverige.

Vad gäller usk:or så är jag inte ute efter en höjning av deras löner utan en sänkning av bygg/ anläggningsarbetarnas till usk: ornas nivå.
  • Trast
    Occam skrev 2017-02-22 14:18:40 följande:

Löner sätts inte utifrån någon "objektiv" värdering av vad de som utför arbetet är värd, och bör nog aldrig heller göra det.

Kortsiktigt avgörs det av förhandlingsstyrka, långsiktigt av tillgång på tillräckligt kompetent arbetskraft som är beredd att göra jobbet för den eller den lönen, och efterfrågan i form av vad arbetsgivarna är beredda att betala.

Lärarlönernas återhämtning senaste decenniet är väl ett exempel på hur lärarbristen drivit upp lönerna.

ja, det stämmer väl till viss del. Antagligen så handlar väl det om att kvinnoyrken förväntas vara sämre betalda och mansyrken högre. (Inte för att det ska vara rättvist) inom anläggning som jag känner till så har de inte ens individuell lönesättning.

Apropå kompetens så vet jag att anläggning har vuxen lärlingslöner i några år som ligger på runt 25000 innan de får den högre lönen. Om du haft ett annat yrke exempelvis. En lön som skulle vara ok för ett vårdbiträde antar jag.

Men ser man till andra länder så verkar arbetarlönerna för bygg och anläggning ligga betydligt lägre. (Kanske beror på vår generösa föräldraledighet?)

Jag upplever det som att vi skattebetalare subventionerar deras högre löneläge (med tanke på bidrag till bostadsbyggande och sen även inköp av själva bostaden)

Förresten, vet inte vad en lärare tjänar? Hoppas det är bättre än en anläggare med tanke på utbildningens längd.
  • Trast
    Occam skrev 2017-02-22 14:18:40 följande:

Löner sätts inte utifrån någon "objektiv" värdering av vad de som utför arbetet är värd, och bör nog aldrig heller göra det.

Kortsiktigt avgörs det av förhandlingsstyrka, långsiktigt av tillgång på tillräckligt kompetent arbetskraft som är beredd att göra jobbet för den eller den lönen, och efterfrågan i form av vad arbetsgivarna är beredda att betala.

Lärarlönernas återhämtning senaste decenniet är väl ett exempel på hur lärarbristen drivit upp lönerna.

Såg precis att en lärarlön ligger i samma läge som en anläggare! Borde vara större skillnad. Du behöver ingen eftergymnasial utbildning som anläggare
  • Trast
    Kjell2 skrev 2017-02-22 15:30:36 följande:

Starkt fack

Brist på kompetent personal

Konkurrensutsatt branch med pengar

Även om det är så som du säger så borde det inte vara så. Speciellt i dagens läge med en bostadsbubbla som är på väg att spricka. Byggandet måste bli billigare, priserna är bizarra i ett så pass liten stad som Stockholm. Att subventionera bostadsbyggandet med bidrag är helt fel väg att gå.

Jag har en lösning! Vad sägs om att ni undersköterskor tar anställning på byggföretag, (eftersom ni accepterar lägre löner-ironi) arbetet kommer att vara mindre tungt. Sen kommer bristen på usk:or driva upp lönerna även där!
  • Trast
    Monchichier skrev 2017-02-22 15:32:44 följande:

Nej det handlar egentligen inte ett smack om att kvinnoyrken förväntas vara sämre betalda. Det handlar om att anställda inom kommun, landsting och stat förväntas ha lägre inkomster, eftersom dessa verksamheter inte ska gå i vinstsyfte.

Sedan väljer många kvinnor att arbeta inom denna sektor. 

Men att säga att lönen sätts utifrån den könsdominerade halvan är lika rätt som att säga att barns läskunnighet blir bättre ju större skostorlek de får (vilket faktiskt är helt sant eftersom de blir bättre på att läsa allteftersom de växer).

Om man ser till andra länder så har vi i Sverige en väldigt stark facklig rörelse, som har arbetat i dryga 150 år för att få bland annat en generös föräldraledighet, men också med saker som övertidsersättning, ob-ersättning, risktillägg, semesterrätt, arbetstidslagar, anställningsskydd osv osv.

Lönen ska dessutom inte heller läggas utifrån utbildningslängd. En anläggare sliter på kroppen långt mycket mer än vad en lärare gör, det är också mycket farligare, en lärare riskerar inte att bli allvarligt skadad, eller till och med att dö på samma sätt som en anläggare gör. Det måste också tas i beaktande. 

Anläggningsarbetare har säkert ett farligare yrke, men om man jämför med usk:or tror jag det sliter mindre på kroppen. (Grävmaskiner idag är exempelvis utrustade med rototilt), sen så arbetar även anläggningsarbetare för kommun, så jag tror inte på den förklaringen om "icke vinstdrivande"

Säkert har facket med det att göra, men samtidigt förväntningarna inom en yrkesgrupp som faktiskt är uppdelat i kön. jag tror det har med saken att göra, säkert sen långt tillbaka, vilket är svårt att rucka.
Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?