Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför tjänar byggarbetare så mycket?

Monchichier skrev 2017-02-21 20:25:52 följande:
    Men LOL. Är du undersköterska själv månne? 34.000kr är inte mycket. Det är bara 2 tusen över medelinkomsten i Sverige.
    Medelinkomsten i Sverige är ca 25000.

• Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-21 19:57:23 följande:
    Har länge funderat på varför bygg/anläggningsarbetare tjänar så mycket?
    För att de har haft, och har, ett starkt fack.
  • Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-21 19:57:23 följande:
    Jag blir upprörd när jag läser att pengar ska skjutas in från staten för att få igång bostadsbyggandet!
    Det är det enda politiskt (nästan) tänkbara sättet att få någon större volym på bostadsbyggandet.

Idag kostar det mer att bygga än vad folk vill betala för att bo.

Ska det då bli några bostäder i mängd så behöver det subventioneras med skattemedel.

I och för sig så tror jag inte det blir några skattesubventioner så jag tror att bostadsmarknaden kommer att fortsätta vara dysfunktionell för överskådlig tid.
  • Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-23 01:05:55 följande:
    Vet inte hur många procents som utgörs av utländsk arbetskraft, det kanske är den faktorn som kommer att sänka de svenska arbetarnas löner.
    Då står facket där och skriker "Go home!".

Regeringen och SD har just beslutat att riva upp Lex Laval så det lär bli än mindre konkurrens framöver på den svenska byggmarknaden.

Nä, konkurrens utifrån lär knappast komma att göra någon skillnad annat än på marginalen.

Konkurrens utifrån (resurser utifrån) lär som bäst kunna sträcka sig till att projekt som annars hade blivit försenade, inte hade blivit av,  pga resursbrist kan utföras ändå.
  • Flash Gordon
    Trast skrev 2017-02-22 15:50:20 följande:
    Anläggningsarbetare har säkert ett farligare yrke, men om man jämför med usk:or tror jag det sliter mindre på kroppen. (.
    Uskor har säkert ett slitigt yrke men det är givetvis inte i närheten av att vara byggnadsarbetare när det kommer till slitsamt jobb och dålig arbetsmiljö...

För att ta extremexemplet:

Varje år dör X antal byggnadsarbetare i olyckor på sin arbetsplats.

Hur många Uskor dör varje år, ihjälklämda under en patient eller överkörda av en matvagn på äldreboendet?
Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?