• Anonym (Ts)

Spontana tankar om namnet ALMA?

Hej! Väntar en flicka, vårat första barn. Tycker Alma är ett jättefint namn och vill gärna att hon ska heta det, vad tycker ni om namnet Alma?

• Svar på tråden Spontana tankar om namnet ALMA?
  • Aniiee

Tycker om det. Det är mjukt och rejält på samma gång. 

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Elle N

Uhh, farligt att fråga om babynamn!

Tyvärr kommer nästan alltid någon förknippa varenda namn med något negativt (det går aldrig att göra alla nöjda). Den enda gången jag skulle vpga fråga folk vad de tyckte om ett potentiellt babynamn skulle vara om jag inte visste innebörden av t ex ett utländskt namn jag gillade, eller om jag ville hitta på ett nytt. Någon har ju bevisligen döpt sin dotter till Bajen, vilket jag kunde tyckt folk borde avrådit personen att göra, men men!

Men eftersom du frågar så svarar jag.

Jag tycker att Alma känns som ett gammalt namn, men som blir fint när man gör det fint, dvs nu när barn börjar heta namn från den generationen igen, precis som Elsa, så början man förknippa det med söta små barn i stället. Med detta namn skulle din dotter ha ett relativt vanligt namn för sin generation, skulle jag tro.

• ostpaj

Jättefint! Hade jag på min lista över potentiella tjejnamn :) riktig favorit.

• MaryM

Jättefint och bra. Min flicka heter Alva så det är ju likt.

Alma är lätt att stava, funkar på engelska, lätt att säga, ger inga konstiga smeknamn och är helt enkelt ett bra och fint namn tycker jag.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • MadHatter

Jag tycker att det är fint. Däremot hör det till den grupp av flickbamn som jag prrsonligen tröttnat en hel del på då de varit populära så länge.

• Anonym (Valfritt)

Lite för vanligt och lite väl kort för min smak, men helt okey. Inget jag skulle reagera på.

• Glinda från Oz

Jag tycker det är så pass fint att jag hade kunnat döpa mitt eget barn till det. Det är ett av mina favoritnamn. Det som talar emot är att det är med på topplistan över vanligaste baby namnen, många kommer alltså heta samma sak.

Svar på tråden Spontana tankar om namnet ALMA?