• northlane

Kan man äta taco-köttfärs som stått framme över natten (10 h)?

Hej! Jag lagade tacos igår och glömde sedan att ställa in köttfärsen i kylen... Jag märkte det nu på morgonen och ställde då in den. Men jag undrar nu ifall det är okej att äta eller om man kommer bli dålig på något sätt? Vad hade ni gjort? Rösta och kommentera gärna era tankar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man äta taco-köttfärs som stått framme över natten (10 h)?
  • Anonym (U)

Jag hade, och har gjort det flera gånger. Om det är rätt eller lämpligt är en annan historia. Har aldrig blivit sjuk.

• Nyfikna72

Över en natt spelar ingen roll men det är klart att processen går snabbare. Fast det troligaste är väl att den börjar mögla mer än att bli dålig på det viset, den är ju ändå stekt så den är ju ganska statisk så.

• ostpaj

Jag skulle ätit, utan tvekan. Om ni inte har JÄTTEVARMT inne hos er så maten hållit sig fisjummen i 10 timmar. Svarade "ja" i omröstningen men tröck sen fel knapp :)

• Anonym (Lena)

Det brukar inte vara nåt problem om man inte störs av att det är torrt och tråkigt.

• Anonym (Stek!)

Jag skulle äta den men STEKA den först ordentligt innan, en gång till!!!

• Gizmo

Jag skulle inte äta den, köttfärs ska man vara försiktig med.

• Poppy75

Det beror nog på hur känslig mage man har. Jag hade troligtvis blivit dålig men inte min sambo. Före "köttfärsskandalen" på Ica blev avslöjad så blev jag sjuk så många gånger att vi slutade köpa köttfärs. Min sambo blev bara dålig i magen en gång.

• Aikido

Ätit utan vidare. Kanske tveksam om det varit högsommar och 30-35 grader varmt inne. Så snart den är tillagad "förnyar" du hållbarheten.

• Duckan

Jag är inte jättekinkig så jag hade kunnat värma upp den och äta medan min man hade kastat den.

Svar på tråden Kan man äta taco-köttfärs som stått framme över natten (10 h)?