• Anonym (MRSA)

Leva med MRSA

Hjälp!

Jag är hutlöst förälskad i en människa som just nu ligger på sjukhus och fått reda på att hen har MRSA. Får antibiotika.

Hen är minst lika kär i mig som jag i hen..

Jag har inte MRSA, inte mina två barn heller. Jag dör av tanken på att välja bort min kärlek, men jag dör ännu mer när jag tänker på risken jag skulle utsätta mina barn för.

Jag har ägnat timmar åt att läsa om MRSA och jag slits mellan att tycka att det är jordens undergång och att det inte är så farligt. Det mesta jag hittar är ju samma faktatexter, vad jag saknar är berättelser från människor som har det eller anhöriga.

Jag har psoriasis, lindrig för det mesta och just nu inga direkta sår. Detta har jag förstått ökar risken för att smittas?

- kan jag bli smittad om vi pussas/hånglar?

- sex? Både oralt och vanligt?

- sova i samma säng?

- laga mat?

Jag är så ledsen =.(

• Svar på tråden Leva med MRSA
  • Anonym (MRSA)

Tilläggas kanske bör att vi inte känt varandra jättelänge.. nån månad bara.

• Fru Ve

Betänk att väldigt många människor bär på multiresistenta bakterier t.ex. MRSA eller ESBL utan att ens veta om det. Så att undvika en relation med någon på grund av det känns ju både svårt och dumt. Och även om man träffar någon som är fri från MRSA kan det ju räcka med att åka tunnelbana eller åka utomlands för att bli smittad. Klart du kan bli smittad om ni lever i närkontakt. Men som sagt risken att få dessa bakterier finns alltid om man inte lever helt isolerad.

• Anonym (MRSA)
    Fru Ve skrev 2017-02-22 11:31:29 följande:

Betänk att väldigt många människor bär på multiresistenta bakterier t.ex. MRSA eller ESBL utan att ens veta om det. Så att undvika en relation med någon på grund av det känns ju både svårt och dumt. Och även om man träffar någon som är fri från MRSA kan det ju räcka med att åka tunnelbana eller åka utomlands för att bli smittad. Klart du kan bli smittad om ni lever i närkontakt. Men som sagt risken att få dessa bakterier finns alltid om man inte lever helt isolerad.

Att risken finns vet jag ju, men här är det ju en uppenbar risk....
  • Anonym (ol)
    Anonym (MRSA) skrev 2017-02-22 11:12:57 följande:

Hjälp!

Jag är hutlöst förälskad i en människa som just nu ligger på sjukhus och fått reda på att hen har MRSA. Får antibiotika.

Hen är minst lika kär i mig som jag i hen..

Jag har inte MRSA, inte mina två barn heller. Jag dör av tanken på att välja bort min kärlek, men jag dör ännu mer när jag tänker på risken jag skulle utsätta mina barn för.

Jag har ägnat timmar åt att läsa om MRSA och jag slits mellan att tycka att det är jordens undergång och att det inte är så farligt. Det mesta jag hittar är ju samma faktatexter, vad jag saknar är berättelser från människor som har det eller anhöriga.

Jag har psoriasis, lindrig för det mesta och just nu inga direkta sår. Detta har jag förstått ökar risken för att smittas?

- kan jag bli smittad om vi pussas/hånglar?

- sex? Både oralt och vanligt?

- sova i samma säng?

- laga mat?

Jag är så ledsen =.(

Det går självklart bra att leva ihop. Det smittas inte av kramar osv. Personen som har smittan ska använda egen handduk och vara noga med handhygien, men att bada ihop, sova tillsammans osv går kanonbra. När personen har sår tex så behöver man vara noga med att såret har plåster och så.

Hur det är med sex är jag inte hundra på, men det borde ju läkaren ha koll på.

Du skriver att du har psoriasis.. det ökar risken att smittas något, men är personeb med smittan noga med handhygienen borde det inte vara något större problem.
  • Anonym (minna)

Jag har jobbat på ett äldreboende. Den ena hade MRSA och den andra hade inte alls blivit smittad trotts att dom har barn och levt ihop större delen av livet. 

Personalen hade riktlinjer och regler men personen som levde med den smittade levde ju naturligtvis som alla andra par. 

• Anonym (MRSA)
    Anonym (ol) skrev 2017-02-22 18:36:55 följande:

Det går självklart bra att leva ihop. Det smittas inte av kramar osv. Personen som har smittan ska använda egen handduk och vara noga med handhygien, men att bada ihop, sova tillsammans osv går kanonbra. När personen har sår tex så behöver man vara noga med att såret har plåster och så.

Hur det är med sex är jag inte hundra på, men det borde ju läkaren ha koll på.

Du skriver att du har psoriasis.. det ökar risken att smittas något, men är personeb med smittan noga med handhygienen borde det inte vara något större problem.

Men jag tänker att bakterierna inte bara sitter på händerna, utan de finns ju överallt misstänker jag. Jag är inte så orolig så länge vi har kläderna på oss men att sova i samma säng borde ju vara likvärdigt med att använda samma handduk?
  • Anonym (ol)
    Anonym (MRSA) skrev 2017-02-24 13:15:14 följande:

Men jag tänker att bakterierna inte bara sitter på händerna, utan de finns ju överallt misstänker jag. Jag är inte så orolig så länge vi har kläderna på oss men att sova i samma säng borde ju vara likvärdigt med att använda samma handduk?

Nej det är inte likvärdigt. Bakterierna alla får på händerna när dom torkar sig vid toabesök försvinner delvis när man tvättar sig och delvis när man sedan torkar av händerna. Därav ska man inte använda samma handduk. Men att sova i samma säng, kramas, ta i hand osv är helt lugnt. Däremot vet jag inte hur det är med sex. Fråga läkaren.
  • Anonym (MRSA)
    Anonym (ol) skrev 2017-02-24 15:50:41 följande:

Nej det är inte likvärdigt. Bakterierna alla får på händerna när dom torkar sig vid toabesök försvinner delvis när man tvättar sig och delvis när man sedan torkar av händerna. Därav ska man inte använda samma handduk. Men att sova i samma säng, kramas, ta i hand osv är helt lugnt. Däremot vet jag inte hur det är med sex. Fråga läkaren.

Har du nån i din närhet med MRSA eller hur vet du allt detta? Jag har så många funderingar..:
  • Anonym (ol)
    Anonym (MRSA) skrev 2017-02-24 16:21:46 följande:

Har du nån i din närhet med MRSA eller hur vet du allt detta? Jag har så många funderingar..:

Nej. Jag jobbar på en demensavdelning där vi har två boende med mrsa.
  • Anonym (MRSA-mamma)

Jag har ett barn med MRSA. Själv har jag inte blivit smittad. Jag lever på som vanligt. Blir jag smittad så blir jag väl det, jag kan ju inte behandla mitt barn som en spetälsk. Jag har alltid varit noga med handhygien, även innan MRSA och egna badlakan har alla i den här familjen. Dock använder vi samma handhandduk. Mitt barn tar för det mesta själv hand om de sår hon får, men jag kollar så hon gör det ordentligt. Hon har känslig hud i sig själv, så MRSA:n får lätt fäste och bildar små, ytliga infektioner. Hon har inte fått någon behandling för sin MRSA då den är ytlig. Läkarna säger att den kan läka ut, men man vet ju inte om den gör det. På senaste tiden har hon fått färre MRSA-sår. Hon har fortfarande en del hudirritationer precis som innan MRSA:n, men de har inte blivit synligt MRSA-infekterade med var och så.

Fråga gärna mer om det är något du vill veta.

Svar på tråden Leva med MRSA