• Anonym (MRSA)

Leva med MRSA

Hjälp!

Jag är hutlöst förälskad i en människa som just nu ligger på sjukhus och fått reda på att hen har MRSA. Får antibiotika.

Hen är minst lika kär i mig som jag i hen..

Jag har inte MRSA, inte mina två barn heller. Jag dör av tanken på att välja bort min kärlek, men jag dör ännu mer när jag tänker på risken jag skulle utsätta mina barn för.

Jag har ägnat timmar åt att läsa om MRSA och jag slits mellan att tycka att det är jordens undergång och att det inte är så farligt. Det mesta jag hittar är ju samma faktatexter, vad jag saknar är berättelser från människor som har det eller anhöriga.

Jag har psoriasis, lindrig för det mesta och just nu inga direkta sår. Detta har jag förstått ökar risken för att smittas?

- kan jag bli smittad om vi pussas/hånglar?

- sex? Både oralt och vanligt?

- sova i samma säng?

- laga mat?

Jag är så ledsen =.(

• Svar på tråden Leva med MRSA
  • Anonym (MRSA)
    Anonym (MRSA-mamma) skrev 2017-02-25 02:48:24 följande:

Jag har ett barn med MRSA. Själv har jag inte blivit smittad. Jag lever på som vanligt. Blir jag smittad så blir jag väl det, jag kan ju inte behandla mitt barn som en spetälsk. Jag har alltid varit noga med handhygien, även innan MRSA och egna badlakan har alla i den här familjen. Dock använder vi samma handhandduk. Mitt barn tar för det mesta själv hand om de sår hon får, men jag kollar så hon gör det ordentligt. Hon har känslig hud i sig själv, så MRSA:n får lätt fäste och bildar små, ytliga infektioner. Hon har inte fått någon behandling för sin MRSA då den är ytlig. Läkarna säger att den kan läka ut, men man vet ju inte om den gör det. På senaste tiden har hon fått färre MRSA-sår. Hon har fortfarande en del hudirritationer precis som innan MRSA:n, men de har inte blivit synligt MRSA-infekterade med var och så.

Fråga gärna mer om det är något du vill veta.

Jag är ju orolig att få det iom min psoriasis, har även lätt att få bakteriell vaginos vilket innebär att jag äter antibiotika ibland. Det ska visst gynna MRSA.

Min ena son har lindrig pilaris keratosis, den andra har torr hud och nästan alltid nån form av rivmärken.

Jag tror att om jag skulle få det skulle jag aldrig kunna bli friskförklarad, iom min psoriasis som ju är kronisk. Då skulle jag ju riskera att smitta mina barn.

Hur är det med att berätta att man har det? Jag vet att man måste tala om det i kontakten med sjukvården. Men om din dotter skulle skaffa en pojkvän sen (låter som att hon är ganska liten än), måste hon tala om det? Etiskt borde man ju, men måste man?

Kan hon leka med kompisar när hon har problem med huden?
  • Anonym (MRSA-mamma)
    Anonym (MRSA) skrev 2017-02-25 11:00:18 följande:
    Jag är ju orolig att få det iom min psoriasis, har även lätt att få bakteriell vaginos vilket innebär att jag äter antibiotika ibland. Det ska visst gynna MRSA.

Min ena son har lindrig pilaris keratosis, den andra har torr hud och nästan alltid nån form av rivmärken.

Jag tror att om jag skulle få det skulle jag aldrig kunna bli friskförklarad, iom min psoriasis som ju är kronisk. Då skulle jag ju riskera att smitta mina barn.

Hur är det med att berätta att man har det? Jag vet att man måste tala om det i kontakten med sjukvården. Men om din dotter skulle skaffa en pojkvän sen (låter som att hon är ganska liten än), måste hon tala om det? Etiskt borde man ju, men måste man?

Kan hon leka med kompisar när hon har problem med huden?
    Hon är 9 år. Nej, hon måste inte tala om det för eventuella pojkvänner, fast jag skulle tycka det var moraliskt fel att inte göra det. Ja, hon kan vara som vanligt även när hon har sår, men de måste alltid täckas med plåster. Hon får inte duscha med de andra barnen på idrotten när hon har infekterade sår. Om hon skulle få (infekterade) sår i ansiktet eller händer, som inte går att täcka på samma sätt så får hon inte vara i skolan. Men detta har aldrig hänt.
  • Anonym (MRSA)
    Anonym (MRSA-mamma) skrev 2017-02-25 14:47:34 följande:

Hon är 9 år. Nej, hon måste inte tala om det för eventuella pojkvänner, fast jag skulle tycka det var moraliskt fel att inte göra det. Ja, hon kan vara som vanligt även när hon har sår, men de måste alltid täckas med plåster. Hon får inte duscha med de andra barnen på idrotten när hon har infekterade sår. Om hon skulle få (infekterade) sår i ansiktet eller händer, som inte går att täcka på samma sätt så får hon inte vara i skolan. Men detta har aldrig hänt.

Vet du hur lätt det smittar liksom? Om jag kysser honom, får jag det då?

Om jag har ett litet sår nånstans och han är "hel", får jag det då?

Om vi ligger och grisar i samma säng, med massor av naken hud, får jag det då?

Vad är egentligen nedsatt immunförsvar, en förkylning eller krävs det mer?

Om jag täcker över min psoriasis, har jag bättre chanser då? Har ju inte så mycket..
  • Anonym (MRSA)

Gäller det bara infekterade sår, eller sår i allmänhet? Som han måste täcka över?

Jag uppskattar innerligt att du svarar på mina frågor! Jag vill inte att han ska känna sig smutsig och jag tänker att kunskap är makt.

Men man blir ju rädd när man läser om sjukvårdens sätt att bemöta det, även om jag förstår att det måste vara så på sjukhus.

Han beskriver att dom kommer in till honom i princip i rymddräkter..

• Anonym (MRSA-mamma)
    Anonym (MRSA) skrev 2017-02-25 15:17:15 följande:
    Vet du hur lätt det smittar liksom? Om jag kysser honom, får jag det då?

Om jag har ett litet sår nånstans och han är "hel", får jag det då?

Om vi ligger och grisar i samma säng, med massor av naken hud, får jag det då?

Vad är egentligen nedsatt immunförsvar, en förkylning eller krävs det mer?

Om jag täcker över min psoriasis, har jag bättre chanser då? Har ju inte så mycket..
    Jag tror nog tyvärr att jag inte kan svara på de här frågorna. Jag och min flicka ligger i samma säng, dock inte nakna. Vi badar badkar ihop (nakna då), fast jag har valt att bara göra det när hon inte har sår.

Om du kysser honom, ja, det beror väl på om han har bakterier i mun/svalg.

Vi vet inte hur hon blev smittad, varken var eller av vem. Även om han inte har sår så har han ju fortfarande bakterierna på huden. Men det kan ju vara så att han blir av med dem nu när han får antibiotika. Jag antar att det är därför han får antibiotika?
  • Anonym (Noob)

Ny på detta men, kan man inte bli av med MRSA? kan inte kroppen vinna över de bakterierna? eller är det kroniskt?

• Anonym (MRSA-mamma)
    Anonym (MRSA) skrev 2017-02-25 15:21:32 följande:

Gäller det bara infekterade sår, eller sår i allmänhet? Som han måste täcka över?

Jag uppskattar innerligt att du svarar på mina frågor! Jag vill inte att han ska känna sig smutsig och jag tänker att kunskap är makt.

Men man blir ju rädd när man läser om sjukvårdens sätt att bemöta det, även om jag förstår att det måste vara så på sjukhus.

Han beskriver att dom kommer in till honom i princip i rymddräkter..

Det gäller bara infekterade sår, men vi har gjort så att alla sår rengörs och täcks på samma vis som om de skulle vara infekterade. Jag har fått för mig att det kanske kan hindra dem från att bli infekterade. Sen har vi inga överdrivna duschrutiner eller så, jag tänker att de goda bakterierna på huden behövs för att hon kanske ska kunna bli av med sin MRSA till slut.

Som sagt, jag har inte blivit smittad än så länge vad jag vet och jag har egentligen inte vidtagit några speciella försiktighetsåtgärder. Men det är klart, jag har ju inte samma intima kontakt med min dotter som med min partner. Han har för övrigt inte heller blivit smittad vad vi vet. På sjukhuset sa de dock till oss att familjer ofta delar samma bakterieflora, så risken att vi andra blir smittade är ju förhöjd eftersom vi lever tillsammans. Men det har inte hänt än.å
  • Anonym (MRSA-mamma)
    Anonym (Noob) skrev 2017-02-25 16:00:19 följande:

Ny på detta men, kan man inte bli av med MRSA? kan inte kroppen vinna över de bakterierna? eller är det kroniskt?

Stafylokocker har blivit en "naturlig" del av människans bakterieflora. Många människor bär på dem utan att de skapar några problem. MRSA är Stafylokocker som blivit resistenta mot vissa antibiotika, vilket innebär att det kan bli problem om man faktiskt får en allvarlig infektion. Så MRSA är egentligen inte speciella, superfarliga bakterier. Förstår du hur jag menar?

Man kan bli av med MRSA, säger sjukhusen. Men jag har hört att de kan övervintra i kroppen. Så jag vet faktiskt inte.
  • Anonym (Noob)
    Anonym (MRSA-mamma) skrev 2017-02-25 16:06:45 följande:
    Stafylokocker har blivit en "naturlig" del av människans bakterieflora. Många människor bär på dem utan att de skapar några problem. MRSA är Stafylokocker som blivit resistenta mot vissa antibiotika, vilket innebär att det kan bli problem om man faktiskt får en allvarlig infektion. Så MRSA är egentligen inte speciella, superfarliga bakterier. Förstår du hur jag menar?
    Man kan bli av med MRSA, säger sjukhusen. Men jag har hört att de kan övervintra i kroppen. Så jag vet faktiskt inte.
    Förstår, det är helt enkelt en bakterie som vi brukar ha i/på kroppen och det finns då samma bakterie fast den är resistant mot antibiotika. jo, då blir det ju lite svårare att bli av med enbart den resistenta biten ifall denna typ brukar ingå i kroppens normalflora/finnas i på kroppen eller vad man kan säga. :/
  • Anonym (MRSA)
    Anonym (MRSA-mamma) skrev 2017-02-25 15:52:33 följande:

Jag tror nog tyvärr att jag inte kan svara på de här frågorna. Jag och min flicka ligger i samma säng, dock inte nakna. Vi badar badkar ihop (nakna då), fast jag har valt att bara göra det när hon inte har sår.

Om du kysser honom, ja, det beror väl på om han har bakterier i mun/svalg.

Vi vet inte hur hon blev smittad, varken var eller av vem. Även om han inte har sår så har han ju fortfarande bakterierna på huden. Men det kan ju vara så att han blir av med dem nu när han får antibiotika. Jag antar att det är därför han får antibiotika?

Han fick blodförgiftning och det är därför han får antibiotika nu..
  • Anonym (ol)
    Anonym (MRSA-mamma) skrev 2017-02-25 16:06:45 följande:

Man kan ta blodprov som visar att MRSA är borta, men tyvärr är det inte ovanligt att den återkommer på nästkommande blodprov eller något därefter. En av de två brukarna på jobbet som har MRSA har det varit så för. Vi måste dock fortsatt ha vissa försiktighetsåtgärder trots att brukaren just då inte har spår av det i blodet eftersom vi inte vet om och när det återkommer.
  • Anonym (MRSA-mamma)
    Anonym (ol) skrev 2017-02-25 17:09:00 följande:
    Man kan ta blodprov som visar att MRSA är borta, men tyvärr är det inte ovanligt att den återkommer på nästkommande blodprov eller något därefter. En av de två brukarna på jobbet som har MRSA har det varit så för. Vi måste dock fortsatt ha vissa försiktighetsåtgärder trots att brukaren just då inte har spår av det i blodet eftersom vi inte vet om och när det återkommer.
    Ok. Vi har inte tagit blodprov utan bara ytliga prov från huden. Om ingen MRSA påvisas i dessa prov under ett halvår så räknas man som fri. Men jag vet inte jag. Jag tror att man alltid ska uppge för sjukvården att man en gång varit bärare faktiskt, fast det inte behövs.
  • Anonym (MRSA)
    Anonym (MRSA-mamma) skrev 2017-02-25 18:20:37 följande:

Ok. Vi har inte tagit blodprov utan bara ytliga prov från huden. Om ingen MRSA påvisas i dessa prov under ett halvår så räknas man som fri. Men jag vet inte jag. Jag tror att man alltid ska uppge för sjukvården att man en gång varit bärare faktiskt, fast det inte behövs.

Det är väl tre negativa tester under ett år som man kan förklaras smittfri? Dock inte i alla våra län.

Man ska alltid uppge det som jag förstått.

Men efter ett år av smittfria tester så räknas man som vem som helst som inte har det, men MRSA kan komma tillbaka om man tex äter antibiotika.
  • Anonym (MRSA)
    Anonym (MRSA-mamma) skrev 2017-02-25 14:47:34 följande:

Sover ni i samma säng? Hudkontakt då? Hur ofta byter ni lakan?
  • Anonym (MRSA-mamma)
    Anonym (MRSA) skrev 2017-02-27 15:00:00 följande:
    Sover ni i samma säng? Hudkontakt då? Hur ofta byter ni lakan?
    Ja, vi sover i samma säng ibland. Vi båda gillar pyjamas, så det har vi. Byter inte lakan oftare än tidigare, ungefär en gång i veckan.
Svar på tråden Leva med MRSA