• lottaliten

Spolat äggledarna

Hej alla!

Efter 13 månader med försöka bli gravida, och ett tidigt missfall, är äntligen vår utredning igång. Idag fick jag mina äggledare spolade. Inte det skönaste jag varit med om, men det gick bra. Nu har vi remiss på massa blodprov båda två som skall tas i olika faser i cykeln, och min sambo såklart spermaprov.

Men sen då? Jag tycker vi fick väldigt dålig info på vad som händer sen. Har någon gjort denna resa? Vad har vi att vänta?

• Svar på tråden Spolat äggledarna
  • Kasperina

Det beror lite på om man hittar något.
    Det är jätteskönt att komma igång med utredningen, även om man går runt och ömsom hoppas att de ska hitta något och ömsom att de inte ska göra det.

Nu är det 10 år sen jag gjorde min utredning, så det är möjligt att något steg förändrats, men då var det iaf så här:

Om man upptäcker att något inte är som det ska hos någon av er så kommer fler prover att tas, och ev. behandling sättas in.
    Om man INTE hittar något, så kommer ni troligtvis att få prova på motsvarande Pergotime under några cykler. Steget efter det är några försök med insemination, och sedan blir det IVF. 

Jag fick två missfall på 18 månader, utredningen startades efter 12 månader (jag var 36 då).
    För min del upptäcktes det att jag hade en säcktuba på ena sidan, och då de oftast är dubbelsidiga fick vi omedelbart remiss till IVF. Två månader innan vi skulle börja så plussade jag igen och tredje gången gillt gick bra  

Lycka till!

• lottaliten

Jag vet inte om det är för att jag är lite tagen av dagens gyn besök, eller om jag bara blev så glad för att du svarade - men SÅ glad att det gick vägen för er! Hoppas allt har gått bra :) 

• marol

I vår utredning började jag med just blodprov+urinprov i förra veckan och min man lämnade Spermieprov i tisdags och sen idag hade jag tid för ultraljudsundersökning/kontraströntgen av passage genom äggledare, äggstockar och livmoder där allt såg bra och normalt ut (dvs hade femton äggblåsor på varje äggstock och det var fri passage i äggledarna). Vi fick även veta att mina blodprov var bra och detsamma gäller för min mans spermaprov så nu kommer vi bli kallade inom tre månader som jag fattade det som för att träffa läkare för att se hur man går vidare...givetvis riktigt skönt att allt visat sig vara bra, men hur kommer det då sig att vi inte blivit gravida trots att vi försökt 20 månader.

Men du. Då är ju du och jag relativt synkade våra utredningar och kan följas åt Var bor du?

• lottaliten
    marol skrev 2017-02-23 12:16:07 följande:

I vår utredning började jag med just blodprov+urinprov i förra veckan och min man lämnade Spermieprov i tisdags och sen idag hade jag tid för ultraljudsundersökning/kontraströntgen av passage genom äggledare, äggstockar och livmoder där allt såg bra och normalt ut (dvs hade femton äggblåsor på varje äggstock och det var fri passage i äggledarna). Vi fick även veta att mina blodprov var bra och detsamma gäller för min mans spermaprov så nu kommer vi bli kallade inom tre månader som jag fattade det som för att träffa läkare för att se hur man går vidare...givetvis riktigt skönt att allt visat sig vara bra, men hur kommer det då sig att vi inte blivit gravida trots att vi försökt 20 månader.

Men du. Då är ju du och jag relativt synkade våra utredningar och kan följas åt Var bor du?

Spännande! Min sambo tar sperma provet på måndag, men det skulle ta upp till 4 veckor att få svar? Hoh! Blodprov tas imorgon då man skulle ha varit 48 timmar utan sex och koffein innan. Det nästan pirrar lite i magen!

Så nu skall ni alltså försöka 3 månader på egen hand? Jag har hört att många hjälpts bara av att spola äggledarna.. Själv testar jag även akupunktur nu! Allt hemåt!

Ja, men det kan vi verkligen göras. Jag bor i Finland, själv då?

• marol

Oj, det låter en smula länge för att få svar på spermaprovet :-P Hur länge kan det ta och se/avgöra det liksom... Men har märkt att det kan skilja sig mellan ställen vilken ordning samt vilka olika direktiv man får. Vi bor i Linköping. Har inte hört det där med sex och koffein innan blodprov :) ja nu får vi väl försöka till vi får kallelsen till nästa besök, inom tre månader som sagt men det kan ju betyda att det redan blir nästa månad eller månad två bara det att det är max tre månader det kommer ta. Som du säger har jag också läst att vissa blivit gravida efter spolning, så hoppas det gäller oss även om man inte vill räkna med det kan ju vara så att den mentala spärren släpper nu när man vet att inget är fel.

Är ni friska annars som ni vet? :) din kropp och menscykel funkar "som den ska"?

• lottaliten
    marol skrev 2017-02-23 17:34:39 följande:

Oj, det låter en smula länge för att få svar på spermaprovet :-P Hur länge kan det ta och se/avgöra det liksom... Men har märkt att det kan skilja sig mellan ställen vilken ordning samt vilka olika direktiv man får. Vi bor i Linköping. Har inte hört det där med sex och koffein innan blodprov :) ja nu får vi väl försöka till vi får kallelsen till nästa besök, inom tre månader som sagt men det kan ju betyda att det redan blir nästa månad eller månad två bara det att det är max tre månader det kommer ta. Som du säger har jag också läst att vissa blivit gravida efter spolning, så hoppas det gäller oss även om man inte vill räkna med det kan ju vara så att den mentala spärren släpper nu när man vet att inget är fel.

Är ni friska annars som ni vet? :) din kropp och menscykel funkar "som den ska"?

Hade du också ont i magen efter spolningen några dagar? 

Okej, så i fredags var jag och lämnade blodprov. Det som återstår nu är ett prov som skall tas ca 1 vecka efter ägglossning, och den helgen är nästa helg! Förut var jag alltid ivrig inför ägglossningen, men nu känns det mer som luften nått ur lite! När är er "försöka" period denna månad?

Jaa, så vitt jag vet. Jag lider av fruktansvärda menssmärtor, men de ser inte tecken på endometrios. Men det betyder ju ändå att det är någon sorts obalans. Sedan fick jag även blodpropp i lungan av mina p-piller för 10 år sedan, så är väldigt hormonkänslig - och en kommande (hoppas hoppas) graviditet kommer betyda bloduttunnande medicin hela igenom, men det är det värt :) Min cykel är regelbunden, ca 32 dagar.

Själv då? Har ni barn sedan innan?

• marol
    lottaliten skrev 2017-02-26 07:40:23 följande:

Hade du också ont i magen efter spolningen några dagar? 

Okej, så i fredags var jag och lämnade blodprov. Det som återstår nu är ett prov som skall tas ca 1 vecka efter ägglossning, och den helgen är nästa helg! Förut var jag alltid ivrig inför ägglossningen, men nu känns det mer som luften nått ur lite! När är er "försöka" period denna månad?

Jaa, så vitt jag vet. Jag lider av fruktansvärda menssmärtor, men de ser inte tecken på endometrios. Men det betyder ju ändå att det är någon sorts obalans. Sedan fick jag även blodpropp i lungan av mina p-piller för 10 år sedan, så är väldigt hormonkänslig - och en kommande (hoppas hoppas) graviditet kommer betyda bloduttunnande medicin hela igenom, men det är det värt :) Min cykel är regelbunden, ca 32 dagar.

Själv då? Har ni barn sedan innan?

Oja, fick också ont/som mensvärk i två dagar vilket kändes konstigt att ha när det inte kom någon mens liksom :) har även fått känslan av att jag är mer våti underlivet men kanske är för att det börjar dra ihop sig för ägglossning också att sekretet blir annat.

Jag har ägglossning nu i veckan, runt torsdag, och jag känner att de positiva besked vi hittills fått i kombination med spolningen gjort mig peppad inför kommande försök, som att jag fått en injektion av energi.

Vi har ännu inga barn så detta blir första :)

Jag har också regelbunden mens och ägglossning, älskar runt dag 14-15 och sen kommer mensen två veckor efter så ca 28-29 dagar.

Läskigt med propp i lungan men tur det finns medicinering. Min mamma fick också proppar i lungorna förra året, och där konstaterades det också att p-piller var en av orsakerna till det. Jag åt p-piller till för fyra år sedan så när mamma fick sina proppar blev ju lättad över att jag redan slutat med dem och kommer inte äta p-piller någon mer gång i livet.

Hur gamla är ni? :) har ni barn?
  • marol

Så du har precis haft ägglossning denna helgen alltså? :)

Kände du av ägglossningen mer efter spolningen? Brukar du märka eller känna ägglossningen annars?

Spännande att se om det blir något för dig nu :)

• lottaliten
    marol skrev 2017-02-26 13:28:17 följande:

Så du har precis haft ägglossning denna helgen alltså? :)

Kände du av ägglossningen mer efter spolningen? Brukar du märka eller känna ägglossningen annars?

Spännande att se om det blir något för dig nu :)

Hej! Jag tappade helt bort denna tråd! Åh! Hur har det gått för dig? Jag fick min mens igår, missade min ägglossning då den skedde under den tiden vi inte fick ha sex (innan hans spermieprov och mina blodprov). Så, vi kör igen :)
  • marol
    lottaliten skrev 2017-03-16 15:08:19 följande:

Hej! Jag tappade helt bort denna tråd! Åh! Hur har det gått för dig? Jag fick min mens igår, missade min ägglossning då den skedde under den tiden vi inte fick ha sex (innan hans spermieprov och mina blodprov). Så, vi kör igen :)

Spolningen gjorde inte susen för mig den första gången i alla fall för jag fick mens i onsdags, så vi laddar om för att fortsätta vår resa mot plus :) Jag skulle bara då gärna vilja veta HUR vi kan gå tillväga för att just vi ska lyckas :) Vad är problemet liksom eftersom mina delar + prov var bra och hans prov likaså, fattar att det finns hundra andra anledningar men vad tusan ... Önskar er lycka till!
  • lottaliten
    marol skrev 2017-03-17 19:26:25 följande:
    Spolningen gjorde inte susen för mig den första gången i alla fall för jag fick mens i onsdags, så vi laddar om för att fortsätta vår resa mot plus :) Jag skulle bara då gärna vilja veta HUR vi kan gå tillväga för att just vi ska lyckas :) Vad är problemet liksom eftersom mina delar + prov var bra och hans prov likaså, fattar att det finns hundra andra anledningar men vad tusan ... Önskar er lycka till!
    Ah, man fortsätter framåt bara! Men skönt ändå att era prov var bra, vi väntar ännu på svar och det är ju som att gå på nålar. Hade du testat akupunktur? 
  • marol

Nej jag har inte testat akupunktur, men är öppen för såna alternativa behandlingar och metoder, gillar sånt ;) vad kan akupunktur hjälpa för gällande fertilitet? Släppa spärrar och blockeringar eller?

Vad händer på er front just nu? :)

Jag ska ha ägglossning om två-tre dagar.

• tjrt

Hej!

Jag och min man började försöka skaffa barn för 1,5 år sedan. Efter drygt år lyckades vi bli med barn, men det hela slutade i abort i v. 14+0 p.g.a. att fostret var sjukt. Vi fick alternativen att vänta på att det skulle dö i magen eller avbryta graviditeten.

Innan jag plussade hade vi precis fått tid för fertilitetsutredning. I och med att vi i den vevan lyckades bli gravida förstod jag det som att vi måste försöka i ett år till innan vi kan söka hjälp. Stämmer inte det? Skulle väldigt gärna vilja att vi utreddes då det känns som att något inte står rätt till. Funderar på att söka privat om de inte vill hjälpa oss i den offentliga vården. Jag är snart 25, så min ålder spelar väl också in kanske.

Får ni hjälp via den offentliga sjukvården?

• marol
    tjrt skrev 2017-03-29 21:54:39 följande:

Hej!

Jag och min man började försöka skaffa barn för 1,5 år sedan. Efter drygt år lyckades vi bli med barn, men det hela slutade i abort i v. 14+0 p.g.a. att fostret var sjukt. Vi fick alternativen att vänta på att det skulle dö i magen eller avbryta graviditeten.

Innan jag plussade hade vi precis fått tid för fertilitetsutredning. I och med att vi i den vevan lyckades bli gravida förstod jag det som att vi måste försöka i ett år till innan vi kan söka hjälp. Stämmer inte det? Skulle väldigt gärna vilja att vi utreddes då det känns som att något inte står rätt till. Funderar på att söka privat om de inte vill hjälpa oss i den offentliga vården. Jag är snart 25, så min ålder spelar väl också in kanske.

Beklagar att ni behövde genomgå abort. Men grattis till att kunna bli gravid! :)

Jag vet inte riktigt hur bestämmelsen är kring utredning men däremot kan jag mycket väl tänka mig att det är som du skriver, att ni behöver försöka ytterligare ett år efter aborten. Förmodligen ser de det som ett positivt tecken att du har blivit gravid och tror på att du ska kunna bli gravid igen. Däremot har ju inte den privata vården sådana krav så vänd dig dit om du saknar tilltro till att det ska gå igen själva. Jag går via landstinget.

Lycka till!
  • lottaliten
    marol skrev 2017-03-27 14:17:27 följande:

Nej jag har inte testat akupunktur, men är öppen för såna alternativa behandlingar och metoder, gillar sånt ;) vad kan akupunktur hjälpa för gällande fertilitet? Släppa spärrar och blockeringar eller?

• lottaliten
    marol skrev 2017-03-27 14:17:27 följande:

Jag hade ägglossning i fredags, alltså 30:e.. Men då borde ju vi följas åt rätt bra i våra cyklar!? Vad spännande! Skriv gärna ett vanligt meddelande så är det lättare att hålla koll. Jag är som vanligt överdrivet vaksam över tecken och symptom, huh huh det är så svårt att låta bli. Hur har det gått? Kom ÄL i tid? 
  • lottaliten
    tjrt skrev 2017-03-29 21:54:39 följande:

Hej!

Hej!

Beklagar aborten, hoppas du återhämtat dig både fysiskt och mentalt. Men nej, ni måste inte vänta ett år till. Så ring tillbaka dit utredningen skulle startas och be om att få en första tid :)

Jag går via offentlig sjukvård.
  • marol
    lottaliten skrev 2017-04-03 20:11:29 följande:

Jag hade ägglossning i fredags, alltså 30:e.. Men då borde ju vi följas åt rätt bra i våra cyklar!? Vad spännande! Skriv gärna ett vanligt meddelande så är det lättare att hålla koll. Jag är som vanligt överdrivet vaksam över tecken och symptom, huh huh det är så svårt att låta bli. Hur har det gått? Kom ÄL i tid? 
    Vet inte hur man skickar meddelande. Försökte gå in på din profil men det stod att den var privat, kanske har med det att göra. Jag fick mens idag nu... Andra mensen efter spolning så spolningen verkar inte gjort någon skillnad för oss. Borde få kallelse för samtal snart där man bestämmer hur vi ska gå vidare. Vill bara att det ska funka Dudå? Lever hoppet?
  • lottaliten
    marol skrev 2017-04-11 17:41:12 följande:
    Vet inte hur man skickar meddelande. Försökte gå in på din profil men det stod att den var privat, kanske har med det att göra. Jag fick mens idag nu... Andra mensen efter spolning så spolningen verkar inte gjort någon skillnad för oss. Borde få kallelse för samtal snart där man bestämmer hur vi ska gå vidare. Vill bara att det ska funka Dudå? Lever hoppet?

Ah vad synd! Samtidigt som mensen är otroligt tung att få, så är det första dagen på en ny månad att ge det ett försök. Själv skall min mens komma idag, jag hoppas ju så innerligt att den uteblir - men alla tecken (värken) tyder på att den är här. Dock hade min temp inte gått ner imorse, men den kanske går ner när mensen kommer - inte före? Jag vet inte.. Tänk att något som verkar vara så enkelt för så många, kan vara så svårt och så tungt? Vi vill ju bara ha en bebis. Inte vinna på lotto, inte resa jorden runt, inte ha en lyxig sportbil.. :/
Svar på tråden Spolat äggledarna