Inlägg från: alltidrättförvirrad |Visa alla inlägg
  • alltidrättförvirrad

Välja en hundras

Letar efter en hundras, renrasig eller blandras, och behöver hjälp. Vet vad jag vill ha i en hund, men har inte hittat en ras som passar. Kriterierna är följande:

- kan bo i en lägenhet

- kan bo med katter

- är relativt tyst, inte för högljudd

- inte för stort aktiveringsbehov

- medel till stor storlek

- social och trevlig i de flesta situationer

- inget dreglande

- frisk ras med relativt lång livslängd

- kan hantera att vara hemma själv

Är inte intresserad av små raser >~15kg. Föredrar inte boxer-liknande eller spaniel-raser. Bor i Småland, har inga barn, är redo att visa hunden vem som bestämmer. Är nog svårt att hitta en ras som passar in på alla önskemål, men en någorlunda passande ras borde finnas. Hjälp mig hitta denna hund snälla ????. Tack på förhand.

• Svar på tråden Välja en hundras
  • alltidrättförvirrad

Nej, såklart kan olika individer skilja sig väldigt mycket inom en ras. Men vill ändå ha en sorts riktlinje för vilken sorts hund man bör välja baserat på hur rasen brukar bete sig.

Jag har vuxit upp med en eurasier, så jag har viss erfarenhet av att äga hund.

• alltidrättförvirrad
    Anonym (Suck) skrev 2017-02-22 18:56:13 följande:

"Redo att visa hunden vem som bestämmer"... 

Med detta menar jag såklart att jag tycker att det är viktigt att uppfostra en hund så att denna lyder och respekterar dig. Alltså skulle en ras som tenderar att vara lite dominant eller dra fördel en ägare som inte sätter tydliga gränser inte utgöra något problem. Dessa sorters hundar skulle således fortfarande kunna vara aktuella val. Men tack för... din notis.
  • alltidrättförvirrad

Den aktivering jag tänker mig är en eller ett par promenader om dagen, något/några längre träningspass på helgen och mental träning flera gånger i veckan. Vet inte om detta är specifikt nog.

Pälsvård har jag inga åsikter om så länge hunden inte behöver klippas.

• alltidrättförvirrad
    Dexter dot com skrev 2017-02-22 19:53:16 följande:

Hur mycket tid tänker du lägga på hunden, hur löser du hundpassningen, hur ska den aktiveras, vad är syftet med ditt hundägande och hur mycket tid på pälsen är du beredd att lägga?

Syftet är att skaffa en sällskapshund och familjemedlem. Jag tänker mig att hunden ska få följa med dit det är möjligt och spendera så mycket tid med mig som möjligt. Aktivering har jag redan nämnt. Värt att säga är att jag bara vill ha lite förslag på hundraser, inte bedöma om jag kan ta hand om en hund eller ej (vilket redan är genomtänkt).
  • alltidrättförvirrad
    Anonym (mhm) skrev 2017-02-22 19:13:23 följande:

Hundar försöker inte dominera människor. 

Du kan ha din åsikt och jag min. Hoppas att du ändå förstår vad jag menar med detta.
  • alltidrättförvirrad
    Lena skrev 2017-02-22 20:03:49 följande:

Välj inte en jaktras utan någon sällskapshund då jaktraser behöver mer aktivering. Dvärgtax kanske? (Ej övriga tax-raser)

Jag håller med om att en jakthund inte är något för mig. Dock är en dvärgtax mindre än jag föredrar. Men tack så mycket för ditt svar :)
  • alltidrättförvirrad
    Anonym (Suck) skrev 2017-02-22 20:08:39 följande:

Men vad menar du med träningspass på helgen och mental träning flera gånger i veckan? Detta är något som alla hundar mår bra av, men vissa hundar kräver detta i betydligt större utsträckning. Mina föräldrars golden skulle lätt göra allt det, men hon kräver absolut inte lika mycket som en kelpie exempelvis.

Alla hundar mår bra av mental aktivering. Men man måste helt enkelt se till sig själv och hur mycket man kan erbjuda hunden. En understimulerad hund är inte rolig att ha att göra med i vardagen.

Hur känner du för den rasen du har erfarenhet av, eurasier?

Jag har tyvärr inte helt klart för mig vilken träning som jag ska använda mig av. Det kanske fungerar bättre att förklara detta genom att säga att till exempel en Siberian husky har för mycket energi och att en bulldog har för lite.

Min erfarenhet av eurasier är att de har ett lite oförutsägbart temperament (kan dock bara gälla min förra hund) och dessutom hade han problem med maten då han inte tålde att äta många saker. Annars är det en fin hund, men jag vill gärna utforska andra möjligheter.
  • alltidrättförvirrad
    Anonym (Suck) skrev 2017-02-22 20:13:45 följande:

Om det är sällskap du är ute efter så kanske du får kompromissa på storlek. Jag rekommenderar dig att kolla på gruppen sällskapshundar :www.skk.se/sv/hundraser/

Ev. en eurasier om du gillar dem. Grand danois, berner sennen m.fl. om du kan kompromissa med dregel. Dvärgschnauzer?

Cocker spaniel, golden retriever, labrador retriever? 

Tack så mycket :)
  • alltidrättförvirrad
    Anonym (Suck) skrev 2017-02-22 20:14:42 följande:

Har du någon ras du redan är inne på? Detta kan ge ett hum om vad du gillar.

De raser jag tittat på hittills är cardigan Welsh corgi, collie, old English sheepdog och Shetland sheepdog. Alla dessa har dock egenskaper som inte stämmer helt med vad jag tidigare nämnt.
  • alltidrättförvirrad
    herreminåsna skrev 2017-02-22 20:38:30 följande:

Redo att visa vem som bestämmer . HAHAHAHAHAHAHAHA LOL nej snälla skaffa ingen hund du vet inte vad du gör och hunden kommer aldrig respktera en osäker flokcledare som ska visa vem som bestämmer =P skaffa en hamster

Visa vem som bestämmer = få hunden att respektera dig, vara en klar flockledare. Förlåt, men det låter som samma sak för mig. Jag ber om ursäkt om du inte förstår mitt ordval.

Dessutom tycker jag att du ska använda din tid till något annat än att försöka förminska andra på denna sajten med hånande kommentarer. Det är varken speciellt kul eller trevligt.
  • alltidrättförvirrad
    herreminåsna skrev 2017-02-22 21:00:23 följande:

Problemet är att du verkar lite små hysterisk ,du ska liksom visa hund jäveln vem som bestämmer,jag har 2 styckna Akita Inu dom väger över 60 kilo vadera och skulle aldrig respktera en som försöker visa vem som bestämer då har du ett STORT problem på halsen eller kanske ska säga 2 stora problem

Hysteri och ett hypat sinne kommer aldrig ge dig en alfa ledar roll detta är a och o med hundar

Okej, jag använde fel ordval. Är verkligen inte en hysterisk person. Förlåt så mycket för att du inte uppskattar detta ordval. Jag ber djupt om ursäkt.
  • alltidrättförvirrad
    herreminåsna skrev 2017-02-22 21:20:37 följande:

Låt ledarskapet komma nartuligt bara så löser det sig och be inte om ursäkt du behöver inte det, jag reagerar så starkt som jag gör för mina 2 akitas är omhändertagna hundar som skulle avlivas för att en okunnig idiot skaffade dom och den ena bet ett barn ganska illa

Idag efter flera år I min ägo med daglig motion och stabilt ledarskap, är dom helt underbara hundar som aldrig skulle få för sig att attackera ett barn eller nån annan om nån ur deras flock blir attackerarde

Du kanske vet vad du gör endå, kanske en Akita Shiba mindre släkting till akita Inu skulle passa dig, dom är otroligt intelligenta hundar som är lite mer som Katter, våran är verkligen självständig och ibland märks han knappts ens av =P 

Tack så mycket. Jag håller med dig om att det ska ligga mycket tanke bakom att köpa hund. Jag ska titta mer på akita Shiba :)
Svar på tråden Välja en hundras