Inlägg från: Anonym (Beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beror på)

Vad kan han ha tagit för något?

Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 11:28:50 följande:

Har en nära kollega som precis blivit avstängd från jobbet då han togs in på drogtest. Jag har länge misstänkt att han tagit något men aldrig vågat fråga. Vi jobbar i vården på ett schema som innefattar både kväll/dag och nattpass. Exempelvis varierar hans humör otroligt, ena stunden är han jätteglad, tramsig och väldigt på. Tex nästan ger en kärleksförklaringar, nästa beter han sig som han knappt vill veta av ens existens. Ena dagen är han ganska skärpt, nästa är han skakig, förvirrad och extremt glömsk och verkar ha glömt alla rutiner. Vad kan han ha tagit för något? Och varför? Vad kan hända med honom nu? I jobbet har vi ju mycket läkemedelshantering tex och nu har han tydligen misstänkts vara påverkad under arbetstid.

Princip omöjligt att svara på. Människor reagerar olika på olika droger. Lägg därtill att om det är någon som missbrukar (vilket det låter som han gör iom att han verkar ha abstinenssymptom vissa dagar) inte nödvändigtvis reagerar likadant på en drog som någon som bara tar den någon gång ibland eller någon enstaka gång. Tror dock du kan utesluta iallafall alkohol och cannabis.

Varför är också helt omöjligt att svara på. En del människor tar droger bara för att det är kul. En del för att glömma bort jobbiga känslor. En del för att de blivit beroende och kanske har lätt att bli beroende. Kan finnas hur många anledningar som helst. Men förmodligen tar han det inte bara för att det är kul. Tar man en drog enbart för att det är kul brukar man ändå ha vett nog att veta när det passar sig och när det inte passar sig. På jobbet passar det sig uppenbarligen inte, framförallt inte det slags jobb ni har.

Vad som kan hända nu beroende också på, t.ex. vad ni har för avtal, om ni jobbar privat eller för en offentlig verksamhet. Förmodligen stor risk att han blir av med jobbet. Isåfall finns det också en risk att han blir anmäld, beror lite på. Om han inte förlorar jobbet får han säkert gå i någon slags samtal samt lämna urinprov regelbundet under en viss tid. Kanske får restriktioner i sitt arbete också.
  • Anonym (Beror på)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 14:18:13 följande:

Se till att hjälpa kollegor som hamnar i sådant här och var inte fördömande. Det kan hända vem som helst.

Absolut att folk med missbruk bör få hjälp, men det är också så att det finns konsekvenser för ens handlande.

TS kollegas agerande är särskilt oansvarigt iom att de jobbar inom vården, där kan sådant här beteende vara direkt farligt för andra människors liv, vilket är väldigt allvarligt. Det är inte kollegors uppgift att stötta någon i missbruk. Personen som missbrukar bör lämna jobbet tills dess att hen blivit bättre och bör få professionell hjälp samt stöttning från familj och vänner.
  • Anonym (Beror på)
    klyban skrev 2017-02-23 17:14:25 följande:

Du borde testa och bli beroende av denna typen av mediciner en gång, så kan du återkomma och svara när du skapat dig lite empati om hur det fungerar.

Än bara gissa hur lätt allt är.

Anonym (Oj) skrev 2017-02-23 17:43:47 följande:

Jösses, du är TOTALT okunnig i detta ämne. En som hamnat i ett missbruk VÄLJER INTE att gå till jobbet påverkad. Valet försvinner iom missbruket. Vore det ett val skulle INGEN människa vara missbrukare!!!!

Och jo, det kan även hända Dig!!!

Lyssna på klyban som är kunnig i detta!

Poängen är inte huruvida det är svårt eller lätt att hamna i missbruk, eller hur svårt det är att ta sig ur ett missbruk. Men grejen som klyban skrev från början var att man som kollega ska hjälpa och inte döma - men det fungerar inte i det yrke TS och hennes kollega har. Jobbar man inom vården eller med andra människor kan ens missbruk innebära direkt fara för andra människor. Som kollega har man snarare skyldighet att anmäla en missbrukande (eller brukade på jobbet) kollega till sin chef eller dyl. Säger inte att missbrukare inte förtjänar support eller hjälp, säger heller inget om hur jobbigt ett missbruk är (det är det alldeles säkert), men oavsett så finns det riktigt seriösa konsekvenser när det går ut över ett såpass viktigt arbete. Som kollega har man ingen skyldighet eller kanske inte ens borde bara försöka hjälpa, ens skyldighet är mot de människor man jobbar med/för att hjälpa. Hjälp och icke-dömande får lov att komma från vänner och familj.
  • Anonym (Beror på)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 21:12:20 följande:

Visst har du en poäng, men.

Men det låter inte som ett trevligt arbetsklimat... människovärde och civilkurage, vad sjutton är det?

Själv anser jag inte att angiveri och hugga en kollega med problem i ryggen är den absolut första och bästa åtgärden.

Nu är det oklart hur den anställdes situation såg ut från din redogörelse, men ponera att denne har barn t.ex. tycker du då att det är rätt att straffa ett barn för att upprätthålla ett regelverk? Det ska vara vård och rehabilitering i första hand, inte avsked.

Du inser att det kan i vissa fall falla skuld på en kollega som INTE anmäler om någon är en fara för patienterna? Jag är helt för att hjälpa människor och ser inte ner på folk med missbruk - men det verkar inte TS heller göra. Det är jättesynd att kollegan hamnat i missbruk och låt oss hoppas att han får akvedat hjälp att ta sig ur detta. Men du och andra som kommenterar måste förstå att den hjälpen inte kan komma från ts (såvida de inte är vänner privat, där kan hon stötta honom isåfall). TS skyldighet är gentemot patienterna hon jobbar med, hon och hennes kollegor agerade helt riktigt i att . Om någon kommer till jobbet - ett jobb där man dessutom jobbar med att hjälpa/behandla människor - påverkad så har det redan gått rätt långt. Att säga åt personen att den inte kan göra så kommer knappast hjälpa, hen är inte dum i huvudet och förstår nog det själv, problemet är ju att hen inte kan låta bli. Och då måste man anmäla.

Nej, det kanske inte är en "trevlig" arbetsmiljö där man blir anmäld och avstängd för att man kommer påverkad till jobbet. Men då får man låta bli att jobba på ett ställe där man jobbar med människor, för så ser reglerna ut där.
  • Anonym (Beror på)
    bestofthebest skrev 2017-02-24 12:41:13 följande:

Jag inser mycket.

Inser också att du mer eller mindre parafraserar mig, vilket jag väljer att tolka som att du håller med trots ditt inadekvata sätt att ställa motfrågor som redan är besvarade, vilket framgår av mitt svar.

Du kan välja att tolka det så om du vill, men då tolkar du fel. För nej, jag håller inte med dig.
  • Anonym (Beror på)
    bestofthebest skrev 2017-02-24 13:03:36 följande:

Precis vad jag gjorde. Tack för att du tror att det är du som tillåter mig att tro det jag vill.

Du håller med mig i mina ögon och sinne, och ingenting du skriver kommer ändra den saken.

Haha orkar verkligen inte. Ha det fint hörru! Tack och hej!
  • Anonym (Beror på)

Men herregud vad ni två håller på klyban och bestofthebest3. Jag är själv för avkriminalisera av de flesta om inte alla narkotikaklassade droger, gärna även legalisera iallafall cannabis och möjligen något mer. Men nu håller bara på att fåna er nu. TS har inte skrivit något som har vart speciellt konstigt eller nedvärderande mot missbrukare eller brukare överlag. Lägg ner sanlådebeteendet, framförallt bestofthebest3 som tar det till en helt annan nivå av luddighet och dygnet. Och klyban, dig har jag sett argumentera väl angående droger och missbruk i andra trådar och brukar vara benägen att hålla med dig - men denna tråden handlar inte direkt om det utan främst om att komma påverkad till jobbet där man jobbar med människor och läkemedel. Det är allt, varken mer eller mindre, så släpp det och gå vidare.

• Anonym (Beror på)
    bestofthebest3 skrev 2017-02-25 17:36:22 följande:

Tog det så långt tid att logga in på ditt andra konto och stryka dig själv medhårs? ;)

Eftersom jag inte egentligen har några problem med att vara icke-total-anonym i denna frågan kan jag likväl svara här så kan du lägga ner detta fåneri direkt också. Utöver det har jag inget mer att kommentera, dina egna inlägg talar för sig självt och deras nog de flesta som läser. Skulle råda ts att strunta i att fortsätta svara dig, bättre att tiga ihjäl sådant trams.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-25 17:32:21 följande:

Tack.

Sluta svara honom bara, man får ju enligt familjeliv regler inte kalla någon troll, så jag gör inte det. Men... :)))
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-25 17:46:42 följande:

Sant det, synd att de förstörde tråden dock för jag hade gärna velat vetat eller ha lite mer information så att säga.

Jo jag vet, så trist när folk som bestofthebest ska hålla på och tramsa. Vet inte riktigt vad man får ut av det, himla tråkigt med sig själv måste man ha iallafall.

Men troligen är det iallafall så att kollegan inte kommer tillbaka till samma avdelning oavsett, känns osannolikt (och rätt taskigt) att placera någon med eller som haft missbruksprpblem där om ni hanterar starka läkemedel. Men är nog tyvärr svårt att svara på exakt vad han tagits. Är nyfiken, har ni förut haft anställda som blivit tagna på drogtest för att varit påverkade under arbetstid? Och isåfall (eller efter denna händelse) gör platsansvarig något speciellt? T.ex. Som att ni övriga får någon information eller extra "utbildning" kring hur man ska agera om man misstänker att någon är påverkad under arbetstid alt. tar av läkemedlen ni hanterar, eller om vilka regler som gäller och vad konsekvenserna är om man blir ertappad?
Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?