Vad kan han ha tagit för något?
Så. Jag jobbar med missbrukare. Alltså, det är mitt jobb att stötta/hjälpa/guida/stärka personer med missbruksproblematik. Och högsta önskan och målet är att de ska bli nyktra missbrukare.
När jag läser vissa kommentarer här så får jag ont i magen. Så dömande och okunniga.
ALLA kan fastna i ett missbruk. Precis ALLA. Vissa har en ökad risk att hamna där men alla kan göra det.
I mitt jobb har jag bl.a kontakt med 2 kvinnor i 30-års åldern. De har man, barn, hus, jobb. Lever vanliga Svenssonliv. Men båda missbrukar, i detta fall tramadol och citodon. Efter att ha fått det utskrivet som smärtstillande efter olyckor. De vill inte. De skäms. De kämpar. Båda har tagit och varit påverkade på jobb. Inte för att de väljer det utan för att de inte klarar av att låta bli. Just nu.
TS: Det är omöjligt att svara på vad din kollega eventuellt kan ha tagit. Skulle gissa opiater/opioder men det är bara en väldigt vild gissning.
Mitt råd till dig är: Gräv inte i detta. Låt bli att döma. Visa lite medmänsklighet.
Det är givetvis otroligt illa att vara påverkad på jobbet. Ännu värre om det dessutom skulle vara patienternas mediciner. Men låt du ledningen ta hand om detta och försök hitta lite empati och inse att det likagärna kunde vara du eller någon i din absoluta närhet.