• Anonym (Ts)

Hur förklara utmattning för barnen?

Som ts lyder. Jag har blivit sjukskriven för utmattningssyndrom och har nu svårt att förklara vad det är dom är "fel" på mig för barnen. Jag har förklarat att jag är trött och behöver vila mycket. Behöver man gå djupare inpå det? Jag frågar eftersom min tioåriga dotter frågade om hon gjort något fel igår då hon tyckte att jag var avståndstagande. Jag svarade självklart att hon inte gjort något utan att jag var trött.

• Svar på tråden Hur förklara utmattning för barnen?
  • AndreaBD

Du kan väl förklara närmare om du tycker att hon är mottaglig för sån information. Du kan t.ex. säga att det kan bli så om man jobbar för mycket och att man då kanske inte ens orkar umgås med folk så mycket, inte ens med sina närmaste. Och att det inte har med henne att göra, utan det är bara du som för tillfället inte orkar de helt vanliga sakerna. Men att det går över om du får vila lite.

Så ungefär skulle jag säga. :) Och krya till dig!

• Majan78

Skulle nog försökt förklara med att hjärnan är trött och orkar inte tänka så mycket.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Anonym (Häpp)

Många ser inte utmattning som en sjukdom och jag tror det är bra att förklara att man är sjuk och därmed trött. Det är naturligt att vara trött när man har influensa eller nåt annat.

Barn är rätt enkla när det gäller sånt, jag har själv svår migrän från tid till annan och jag säger helt enkelt att jag är sjuk och behöver vila. 

• Anonym (Ts)

Tack för era svar. Jag har förklarat att jag är trött i hjärnan och då förstod hon lite bättre.

Svar på tråden Hur förklara utmattning för barnen?