Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

ADD (och ADHD), hur få mer energi?

Ja, jag undrar om man kan få mer energi när man har ADD? Eller åtminstone mer jämnt fördelad energi. Kanske gäller en del som har ADHD också. Är så trött på att vara trött bara, o så kommer det ojämnt i perioder också. Med följden att jag väldigt ofta inte kan planera in nånting, då orkar jag inget annat än bara ligga i min säng typ.

Åka på utflykt? Anmäla sig till en kurs? Köpa gymkort, o liknande? Nej, det vågar jag inte. För om jag är energilös en period klarar jag helt enkelt inte av att gå, o då är det ju bortkastade pengar. 

Så jag undrar, hur gör ni andra? Skulle vilja få bort tröttheten när den kommer, eller åtm att den kommer mera jämnt, så man planera nåt med folk utan att skämma ut sig.

Vitaminer? Terapier? Annat? Vore såå tacksam för hjälp..

• Svar på tråden ADD (och ADHD), hur få mer energi?
  • Anonym (Trött)

Tar ingen medicin förutom antidepressiva, ska prata med läkaren om Strattera nästa gång. 

Vet inte vad det annars skulle ha med att göra, förutom min ADD. Var hos husläkaren nyligen, hade jättebra D-vitaminvärden bl a. Frisk annars också vad jag vet. (Sjuk): har din son alltid energi eller han inte ens små korta perioder av energibrist? Hur visar sig hans ADD?

Grejen är ju som sagt att jag inte ALLTID är trött, bara ibland. Annars är jag som vanligt med normal energi o så.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ny på ADD) skrev 2017-02-27 08:32:07 följande:

Hej!

Jag har nyligen fått min ADD diagnos. Tidigare har jag ätit bl a Cipralex. Och varit jättetrött, initiativlös. Nu äter jag endast Voxra 150 mg och Concerta 18+18 mg.. Vilken skillnad! Efter en insättningsperiod med Voxra på 2 veckor då jag mådde SKIT så vände det. Piggare, lite gladare men med lite ångest... Och när concertan sattes in tog det 2 dagar och jag fick massor med energi och tog tag i saker jag inte kunnat tidigare. Ångesten har också försvunnit (det trodde jag inte och var väldigt tveksam). Min läkare sa att ofta försvinner ångesten med ADD medicin som Concerta etc. Och det gjorde den. Trodde aldrig att jag skulle kunna klara mig utan SSRI som jag ätit till och från i 20 år...

Ja, det var min historia.

Kram

Var du konstant trött o initiativlös, eller bara ibland i perioder? Jag testade Concerta några dar, men blev snarare tvärtom emot pigg. Mera lite ledsen o nedstämd, så då slutade jag med dom (efter samråd med doktorn).

Men under insättningsperioden, var du helt medicinfri under nån period? Alltså utan Cipralex då. Eller om det fasades ut långsamt, i takt med att du trappade upp Voxran. Vad kul att det funkade för dig iaf, kram tillbaka!
  • Anonym (Trött)
    Anonym (sjuk?) skrev 2017-02-27 12:16:16 följande:
    Beroende på vilka antidepressiva du tar så kan du bli väldigt trött av dom. Min dotter tog venlafaxin i tio år och var som en zombie. Jobbade och sov. Och när hon hade fritid så var hon ändå trött. Så kolla biverkningarna på din medicin. Att vara så himla trött med ADD känns inte alls logiskt.
    Jag tar Cymbalta, o har gjort sen ca 2010. Innan dess t ex Paroxetin o Seroxat (tror jag det hette) i många år. Vågar inte ens tänka på hur jag hade klarat mig utan nåt antidepressivt alls. O som sagt bara väldigt ojämn i tröttheten, så det gäller inte alltid.

Precis som din dotter har jag också prövat medicin som jag mest sov av (Cipramil), o bytte därför. Tröttheten gick liksom aldrig över, men med Cymbalta är jag inte sån.

Måste nog prata med min nya läkare om det här, problemet att dom har bytt en sån himla massa gånger på min mottagning så det har varit lite svårt att få en kontinuitet.. 
  • Anonym (Trött)

Andrea BD, tack för tipset om Attentin! Ska ta upp det nästa gång. Och jo, visst blir man trött av alla intryck. Suck, bara att gilla läget har jag trott. Men det funkar alltså för dig? Har du också perioder där det bara inte går att göra nånting? Att först planera för att t ex: jag ska 1) träffa den personen på torsdag 2) träna på fredagen, men så måste man avblåsa det för man märker att man inte orkar med det? Att man är totalt slut dom dagarna.

Och Bibbidi, tack om detta med fiskolja! Frågan är bara vilka doser man ska våga sig på, isåfall. Vore ju bra om man kunde testa sig för om man har ett sånt där enzymfel, men var?

Ska ta upp det med min läkare, men han lär väl säga nej eftersom det inte är vetenskapligt bevisat att det hjälper. 

• Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-01 21:55:13 följande:
    Det där med ledsen och nedstämd  - det hade min son också, under första veckan. Men det försvann andra veckan. Det var dock Amfetamin, inte Concerta. Du gav väl inte upp för snabbt där? Men jag håller personligen på Attentin, det är metamfetamin, min föra läkare hade nån förklaring varför det skulle kunna funka bäst. En väldigt kemisk förklaring som inte jag begrep. ;)
    Det var intressant att höra. När jag berättade det för min dåvarande läkare, om nedstämdheten, då tyckte hon jag skulle sluta direkt. Hon menade att antingen märker man att det har effekt på en gång, eller inte alls. Men det är klart, hon var AT-läkare o alltså inte färdigutbildad så hon kanske sa fel.

O som sagt har det varit ganska turbulent på min mottagning, massor med läkare har kommit o gått o ingen verkar egentligen ha följt upp vad den tidigare har gjort?! 
  • Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-01 23:26:41 följande:
    Effekt bör det ju ha , om nu dosen var tillräckligt hög. När jag började med medicin (med Metamina, samma sort som Attentin), började jag med en pytteliten dos och höjde lite i taget. Man kan inte så lätt göra det med Concerta förstås, man kan ju inte dela på dem. Men jag kände mig klarvaken när medicinen kickade in. Bara lite med lägsta dosen, sedan mer med en högre dos.
    Dosen var den minsta möjliga, klarvakenhet vore väldigt trevligt. O det var alltså klart märkbart även med lägsta dosen?
  • Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-02 12:16:30 följande:
    Ja, jag märkte det. Jag brukar vara sömnig i princip hela förmiddagen utan medicin. Och då var det bara helt plötsligt - klarvaken. Måste dock säga att det var med Metamina (dexamfetamin), det är mer snabbverkad, mer direkt än Concerta.
    Vad bra! Jag är en sån som måste ha ett halvdussin koppar kaffe på fm, för att vakna till öht.

Nån mer som har ideér om hur man får en bättre o jämnare energinivå? Vore ju väldigt trevligt att kunna planera in nåt o genomföra det, för en gångs skull..
  • Anonym (Trött)
    Anonym (A) skrev 2017-03-03 20:01:12 följande:

Det verkar som, att alla vill äta mediciner..

Nä, jag vill inget hellre än att låta bli. Har prövat både trappa ner o sluta just därför, men med katastrofresultat, så därför måste jag fortsätta tyvärr. Har även sunda vanor o tar långpromenader o tränar när jag har ork, det hjälper väl en del men inte fullt ut. 
  • Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-04 11:11:59 följande:
    Du behöver inte rättfärdiga dig. Och folk som "A" ska ge fan i att försöka ge folk dåligt samvete för att de medicinerar! 
    Tack. Men tänkte att det kanske kan vara bra att informera även okunniga eller inskränkta personer.
    Anonym (Add) skrev 2017-03-06 09:43:17 följande:

Jag har ADD/adhd

Jag medicinerar inte idag utan har gjort så här

Tillskott
    Omega 3 ( bra märke läs på ) ta hög dos varje dag

B12
    B6
    Zinc
    Magnesium på kvällen ( läs på välj bra märke)
    Kosttillskott balans med fenylanin
    CBD olja
    L-theanin ( eller köp bra macha te)
    Byt kost till lchf inget gluten eller socker
    Börja träna
    Dåligt närminne läs på om och börja använda nevrofeedback

Detta har gjort att jag mår bättre än någonsin inga mediciner längre !

Prova du har inget att förlora !!

Tack för svar, det där med Omega 3 har jag faktiskt tänkt börja med. Samma med magnesium, B12 o B6 (men varför zink?). CBD-olja däremot känns lite tveksamt, allt med otestat cannabis o sånt känns inte så lockande. Tränar gör jag redan.

Det andra ska jag läsa på mer om, bra iaf att det funkat för dig!
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Add) skrev 2017-03-07 11:53:58 följande:
    Hej jag vet cbd kan kännas suspekt men jag rekommenderar dig verkligen verkligen att läsa på om det gå med i cbd gruppen på fb, adhd medicinerna är inte lättsamma och har många bieffekter CBD i jämförelse är mycket snällare mot kroppen.
    Men läs på och använd sunt förnuft.
    Lycka till!
    Har inte fb ens, men hur vet man att cbd är snällare mot kroppen än adhd-medicinerna? Det lilla jag har har hunnit kolla på nätet gör att det känns som rätt osäkert, o svårt att vänja sig av med. Men tack igen
Svar på tråden ADD (och ADHD), hur få mer energi?