ADD (och ADHD), hur få mer energi?
När jag pratade med en psykolog ang en add-utredning så berättade han att en av de vanligaste anledningarna att vuxna gör en utredning är pga utmattning och att de ofta sökt för uttmattning/utmattningsdepression. Orsaken är att vi med diagnos har en lägre grundenergi än de utan diagnos. Är man odiagnoserade och försöker leva livet som alla andra så sliter många ut sig tillslut och tröttheten blir mycket mer uppenbar.
Han sa att medicin ofta då hjälper för att få upp energin.
Det finns många olika centralstimulerande mediciner och man kan ha dålig effekt med vissa men bra med andra. Det skiljer tom mellan de mediciner som har samma verksamma substanser tex Ritalin och conserta. Den enda skillnaden ska eg vara verkningstiden, ändå vet jag många som fungerar bra på den ena men inte den andra.
Min man klarade ingen av de vanliga utan äter nu metamina. Attentin ska vara samma men han får massa biverkningar av den som han inte får av metamina så man ska inte tro på allt som står. Läkare vill gärna att folk hellre använder attentin eftersom att den inte kräver licens vilket metamina gör.
Min man har adhd, jag add och en av mina döttrar har Asperger med drag av adhd.