• Anonym (Semester)

Hjälp Ang semesterdagar!

Hejsan.

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Jag kommer att sluta på min arbetsplats och hinner få 25 st intjänade semesterdagar + att jag har 10 st sedan förra perioden sparat (fått semesterersättning på dessa redan)

Nu undrar jag hur detta betalas ut?

Kommer jag få betalt för hela dagar eller kommer jag bara få semesterersättningen utbetald?

Löneansvarig är inte på plats. Måste verkligen veta detta då ja börjar en ny tjänst med innestående lön!

Hoppas ni förstår hur jag menar ????

Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp Ang semesterdagar!
  • Jesper f
    Anonym (Semester) skrev 2017-02-24 14:25:29 följande:

Hejsan.

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Jag kommer att sluta på min arbetsplats och hinner få 25 st intjänade semesterdagar + att jag har 10 st sedan förra perioden sparat (fått semesterersättning på dessa redan)

Nu undrar jag hur detta betalas ut?

Kommer jag få betalt för hela dagar eller kommer jag bara få semesterersättningen utbetald?

Löneansvarig är inte på plats. Måste verkligen veta detta då ja börjar en ny tjänst med innestående lön!

Hoppas ni förstår hur jag menar ????

Tack på förhand

Förstår inte riktigt vad du menar att du fått semesterersättning redan utbetalt för 10 sparade dagar, då har du ju inga sparade dagar om du redan fått betalt för dom?

Vanligtvis utbetalas semester i samban med slutlönen i en klumpsumma, men det kan det råda andra rutiner på just din arbetsplats. Men brytpunkten för semesteråret beror dels på när du börjat/hur länge du jobbat och under vilket kollektivavtalsområde du jobbar på.
  • Anonym (???)

Nej, svårt förstå hur du menar.

1. Hur har du lyckats tjäna in 25 betalda semesterdagar redan? Det är bara i slutet av febr nu.
    2. Vad menar du att du fått 10 dgr semesterersättning för dagar, som du sparat? DET begriper jag inte.

Du får gärna förklara.

• Anonym (Ja)
    Anonym (???) skrev 2017-02-24 14:34:25 följande:

1. Hur har du lyckats tjäna in 25 betalda semesterdagar redan? Det är bara i slutet av febr nu.

2. Vad menar du att du fått 10 dgr semesterersättning för dagar, som du sparat? DET begriper jag inte.

Du får gärna förklara.

Semesterdagar brukar väl räknas från april till april, så att hon har 25 st är väl inte omöjligt.
  • LFF

Om du inte har så att semesterersättningen betalas ut varje månad och det sen är upp till dig att spara pengarnaså kommer du få betalt för hela dagar. Tänk också på att du kommer att få betala mer skatt på din slutlön eftersom den blir dubbelt så hög som du brukar ha (alternativt så kommer du riskera restskatt nästa år). De dagar som du redan fått semesterersättning för kommer du ju så klart inte att få betalt för igen.

Anonym (???) skrev 2017-02-24 14:34:25 följande:

Du får gärna förklara.

Svaret på fråga 1 är att TS har en uppsägningstid som innebär att hen slutar efter 1 april när vi går in i ett nytt semesterår. 
  • Jesper f
    Anonym (Ja) skrev 2017-02-24 14:41:42 följande:
    Semesterdagar brukar väl räknas från april till april, så att hon har 25 st är väl inte omöjligt.
    Problemet är bara att det är Februari nu, och majoriteten av arbetare har ännu inte gått över gränsen till nya semesteråret = ännu inga nya 25 tilldelade dagar, om dom inte bryter semesteråret på nått annat vis.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ja) skrev 2017-02-24 14:41:42 följande:
    Där jag jobbar kör vi kalenderår. Så det beror helt på var man jobbar. Men har hon så, så är det ju fullt möjligt att hon har 25 dagar. Men då kan hon ju inte tagit ut semester förra året? Och där hade hon ju sparat 10 dagar. Så jag undrar om inte TS kanske missförstått något?

• Anonym (Semester)

Den 1 april får jag 25 st dagar som jag tjänst in (jag slutar den 31:a mars)

Jag har 10 dagar sparat NU. Men av dessa 10 dagar har semesterersättning redan betalats ut sommaren 2016 i samband med semester.

• LFF
    Anonym (???) skrev 2017-02-24 14:45:24 följande:
    Där jag jobbar kör vi kalenderår. Så det beror helt på var man jobbar. Men har hon så, så är det ju fullt möjligt att hon har 25 dagar. Men då kan hon ju inte tagit ut semester förra året? Och där hade hon ju sparat 10 dagar. Så jag undrar om inte TS kanske missförstått något?
    Det beror ju på om man har förskottsemester eller efterskottssemester. Jag har efterskottssemester så de dagar jag känat in förra året får jag nu. När jag bytte jobb i maj förra året så hade jag inte hunnit ta ut några av de dagar jag tjänat in föregående år och fick därmed 22 dagar utbetalt (hade lite föräldraledigt som drog ner antalet dagar). Sambon, som har förskottssemester skulle bli betalningsskyldig om han skulle sluta innan han arbetat i 5 år på sin nuvarande arbetsplats.
  • Anonym (???)
    Anonym (Semester) skrev 2017-02-24 14:46:57 följande:
    Jag har 10 dagar sparat NU. Men av dessa 10 dagar har semesterersättning redan betalats ut sommaren 2016 i samband med semester.
    Men är det inte så att du har 25 dagar betalt under förutsättning att du jobbar hela året?  Alla har rätt till 25 dagars semester. Men om man ex.vis bara jobbar halva året och slutar sedan så har man bara 12,5 dagar BETALT. Man får ju ca 2 dagar semester betalt per månad.
  • LFF
    Anonym (Semester) skrev 2017-02-24 14:46:57 följande:

Men, har du verkligen fått semestereresättning för de 10 dagar som du sparat? Låter ju helmysko tycker jag. Då är det ju inga sparade dagar menar jag. 
Svar på tråden Hjälp Ang semesterdagar!