• Anonym (Semester)

Hjälp Ang semesterdagar!

Hejsan.

Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

Jag kommer att sluta på min arbetsplats och hinner få 25 st intjänade semesterdagar + att jag har 10 st sedan förra perioden sparat (fått semesterersättning på dessa redan)

Nu undrar jag hur detta betalas ut?

Kommer jag få betalt för hela dagar eller kommer jag bara få semesterersättningen utbetald?

Löneansvarig är inte på plats. Måste verkligen veta detta då ja börjar en ny tjänst med innestående lön!

Hoppas ni förstår hur jag menar ????

Tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp Ang semesterdagar!
  • Anonym (???)
    LFF skrev 2017-02-24 14:50:27 följande:
    Men, har du verkligen fått semestereresättning för de 10 dagar som du sparat? Låter ju helmysko tycker jag. Då är det ju inga sparade dagar menar jag. 
    Så känner jag det också.
    Hela den här semesterhistorien känns mysko.
  • LFF

Alltså, antingen så får man semesterersättningen utbetald varje månad och får då spara undan dessa pengar själv tills när man är ledig. Semesterersättningen är 12%. ELLER så har man betalda semesterdagar, minst 25st per år, där man får betalt den dagen man tar ut semester. Dessa dagar kan man spara, 5st/år i upp till 5 år och får man de utbetalda i pengar så har man ingen sparad dag.

Så, får du semesterersättning eller har du betalda semesterdagar?

• Anonym (Semester)

Ok Vi struntar i semesterersättningen nu.

Jag kommer alltså sluta min anställning på företaget den 31:a mars. Den första april får jag mina 25 dagar som jag tjänat ihop under 12 månader.

Enligt min lönespec så har jag nu 10 betalda semesterdagar.

Alltså 35 dagar som jag undrar hur ja kommer få betalt för?

• Anonym (Semester)
    LFF skrev 2017-02-24 14:44:26 följande:

Om du inte har så att semesterersättningen betalas ut varje månad och det sen är upp till dig att spara pengarnaså kommer du få betalt för hela dagar. Tänk också på att du kommer att få betala mer skatt på din slutlön eftersom den blir dubbelt så hög som du brukar ha (alternativt så kommer du riskera restskatt nästa år). De dagar som du redan fått semesterersättning för kommer du ju så klart inte att få betalt för igen.

Svaret på fråga 1 är att TS har en uppsägningstid som innebär att hen slutar efter 1 april när vi går in i ett nytt semesterår. 

Tack för svar!

Jag kommer att få skatta 30% av dessa.. men det kan jag ta! Bara jag vet att ja inte kommer få gå en månad utan pengar.
  • LFF

Om det är som så att du har 35 betalda semesterdagar när du slutar så kommer du att få fullbetalt för dessa 35 dagar plus din vanliga lön (= lite mer än dubbel lön) vilket innebär en högre bruttolön och därmed en annan skattesats som innebär högre skatt. 

• Anonym (Semester)
    LFF skrev 2017-02-24 14:55:51 följande:

Alltså, antingen så får man semesterersättningen utbetald varje månad och får då spara undan dessa pengar själv tills när man är ledig. Semesterersättningen är 12%. ELLER så har man betalda semesterdagar, minst 25st per år, där man får betalt den dagen man tar ut semester. Dessa dagar kan man spara, 5st/år i upp till 5 år och får man de utbetalda i pengar så har man ingen sparad dag.

Så, får du semesterersättning eller har du betalda semesterdagar?

Jag har betalda dagar.
  • Mantrasina
    Anonym (Semester) skrev 2017-02-24 14:46:57 följande:

Den 1 april får jag 25 st dagar som jag tjänst in (jag slutar den 31:a mars)

Jag har 10 dagar sparat NU. Men av dessa 10 dagar har semesterersättning redan betalats ut sommaren 2016 i samband med semester.

Är du säker på att du tjänat in dem? Oftast brukar semesterdagarna delas ut i förskott och en under loppet av 12 månader tjänar in dem i efterhand.
  • Anonym (Semester)
    Mantrasina skrev 2017-02-24 15:16:16 följande:

Är du säker på att du tjänat in dem? Oftast brukar semesterdagarna delas ut i förskott och en under loppet av 12 månader tjänar in dem i efterhand.

Yes.. 1:a April 2016 till 1:a April 2017

Vi har inte förskott på min arbetsplats.

Jag började april 2014 o fick vänta till april 2015 innan jag fick några semesterdagar. Där emot fick jag ju nyttja 25 st OBETALDA dagar om ja velat.

Fick även låna om ja velat men hoppade de.
  • Anonym (Semester)
    Anonym (Semester) skrev 2017-02-24 15:23:38 följande:

Yes.. 1:a April 2016 till 1:a April 2017

Vi har inte förskott på min arbetsplats.

Jag började april 2014 o fick vänta till april 2015 innan jag fick några semesterdagar. Där emot fick jag ju nyttja 25 st OBETALDA dagar om ja velat.

Fick även låna om ja velat men hoppade de.

Började 1 april 2014 alltså... Så under 12 månader hade ja tjänat in 25 dagar ????
  • LFF
    Mantrasina skrev 2017-02-24 15:16:16 följande:
    Där jag har jobbat har det oftast varit 25 obetalda dagar (eller motsvarande beroende på när man började) och sen först året efter har man fått betalda dagar. Där sambon jobbat de två senaste omgångarna har det varit förskottssemester med betalningsskyldighet om man slutar inom 5 år.
Svar på tråden Hjälp Ang semesterdagar!