• Äldre 24 Feb 15:19
    3750 visningar
    16 svar
    16
    3750

    piano eller keyboard

    Min son 8 år är intresserad av att spela piano/ keyboard. Jag undrar vad som passar bäst? Alltså under 1000kr?

    Jag såg på lidl att de har en keyboard för 1000kr men 2 år garanti, eller finns på second hand butiker såna gamla piano , ibland finnns riktigt fina för ungefär 500-1000kr . Men kanske de är avancerat?!

    Vad tycker ni ? Vilken alternativt blir bättre? Jag vet att de gamla modelerna är tunga och tar ofta plats men ska tänka på de!

  • Svar på tråden piano eller keyboard
  • Äldre 24 Feb 15:35
    #1

    Jag tror att anslagskänsligheten är jätteviktig för den som ska lära sig spela, och en begagnad clavinova skulle jag satsa på om jag var i dina kläder. Kolla blocket.

  • Äldre 24 Feb 15:40
    #2

    Ska han gå på pianolektioner, och isåfall kommer de lektionerna vara på ett piano eller keyboard. Anledningen till att jag frågar är att det ofta känns väldigt annorlunda att spela på ett piano än en keyboard. Tangenterna är oftast tyngre och trögare på ett piano, samt att man behöver lära sig använda pedalerna när man spelar på ett piano. Generellt sett tror jag att det kommer vara lättare för din son att spela på en keyboard, men om han ska undervisas på ett piano bör han även träna på ett piano.

    Även, har han uttalat sig om vad för sorts musikgenre han vill lära sig på piano? Skulle det exempelvis vara klassisk musik behövs det nog ett piano, alternativt stort elpiano. En keyboard har inte lika många tangenter som ett piano.

    Förlåt om det blev lite rörigt, skriver i all hast på mobilen :)

  • Äldre 24 Feb 15:48
    #3

    Han bara tycker att det är så tjusigt att lärasig spela på piano eller keyboard, jag tror inte att det gör något skilnad för honom just nu! Kan kan titta på youtube nu, i farmtiden om han tycker om det fortfarande då får han gå och träna på musikskola eller vad den kan heta,.

  • Äldre 24 Feb 15:48
    #4
    Farfallos skrev 2017-02-24 15:35:04 följande:

    Jag tror att anslagskänsligheten är jätteviktig för den som ska lära sig spela, och en begagnad clavinova skulle jag satsa på om jag var i dina kläder. Kolla blocket.


    Mm. Jag håller med, men dock tillverkas det keyboards med anslagskänslighet, så det går att träna upp med en keyboard med (alltså träna dynamiken).
  • Äldre 24 Feb 15:50
    #5
    star67 skrev 2017-02-24 15:48:48 följande:

    Han bara tycker att det är så tjusigt att lärasig spela på piano eller keyboard, jag tror inte att det gör något skilnad för honom just nu! Kan kan titta på youtube nu, i farmtiden om han tycker om det fortfarande då får han gå och träna på musikskola eller vad den kan heta,.


    Men vad är det för sorts musik han vill spela? Som sagt klassisk musik är rätt knepigt på en keyboard. Det krävs ofta minst 80 tangenter
  • Äldre 24 Feb 16:06
    #6
    Fnollet skrev 2017-02-24 15:48:53 följande:
    Mm. Jag håller med, men dock tillverkas det keyboards med anslagskänslighet, så det går att träna upp med en keyboard med (alltså träna dynamiken).
    Förvisso, men känslan i tangenterna på clavinovan är nog bättre än i 99% av alla keyboards med anslagskänsliga tangenter. Och sedan så är ljudet fantastiskt härligt och grymt prisvärt även i relativt billiga clavinova-modeller.

    ...allt enligt min subjektiva bedömning
  • Äldre 24 Feb 16:11
    #7

    Om du söker lite kan du nog hitta pianon som är gratis mot avhämtning på blocket. Det kan vara en början.

  • Anonym (D)
    Äldre 24 Feb 16:33
    #8

    Om det inte spelar någon roll för honom så skulle jag nog i det här läget köpt en keyboard med tanke på "smidigheten". Och skulle det om några år visa sig att intresset fortfarande finns kvar och han då föredrar ett piano istället så kan ni ju sälja keyboarden och köpa ett piano i det läget istället.

    Jag själv valde keyboard (till mig själv) dels på grund av att den är mer lättplacerad och flyttbar och dels för att jag tycker det låter finare än på ett piano (och det finns dessutom massa olika val på den för hur det ska låta).

  • Anonym (Piano­)
    Äldre 24 Feb 16:50
    #9

    Personligen röstar jag piano. Kan du spela piano kan du keyboard. Lite knepigare tvätt om.

    Har själv spelar sedan jag har 10. Aldrig i mitt liv att jag spelar på en keyboard. Finns inget mer själalöst ljud än när man härmar pianoljud elektroniskt. Har inget att spela på nu då jag bor påvåning 6 utan möbelhiss. Ska snart flytta till markplan och det första som flyttas in kommer vara ett riktigt piano. Både min far och sambo har sagt att dom kan lägga pengarna på att köpa något bra för 15 eller 20 lax bara dom slipper att flytta på pianon. Jag vägrar och sliter hellre med att frakta ett rikgit piano själv eller hyr in hjälp.

  • Äldre 24 Feb 17:01
    #10
    Anonym (Piano) skrev 2017-02-24 16:50:41 följande:
    Personligen röstar jag piano. Kan du spela piano kan du keyboard. Lite knepigare tvätt om.

    Har själv spelar sedan jag har 10. Aldrig i mitt liv att jag spelar på en keyboard. Finns inget mer själalöst ljud än när man härmar pianoljud elektroniskt. Har inget att spela på nu då jag bor påvåning 6 utan möbelhiss. Ska snart flytta till markplan och det första som flyttas in kommer vara ett riktigt piano. Både min far och sambo har sagt att dom kan lägga pengarna på att köpa något bra för 15 eller 20 lax bara dom slipper att flytta på pianon. Jag vägrar och sliter hellre med att frakta ett rikgit piano själv eller hyr in hjälp.
    Anonym (D) skrev 2017-02-24 16:33:17 följande:
    Om det inte spelar någon roll för honom så skulle jag nog i det här läget köpt en keyboard med tanke på "smidigheten". Och skulle det om några år visa sig att intresset fortfarande finns kvar och han då föredrar ett piano istället så kan ni ju sälja keyboarden och köpa ett piano i det läget istället.

    Jag själv valde keyboard (till mig själv) dels på grund av att den är mer lättplacerad och flyttbar och dels för att jag tycker det låter finare än på ett piano (och det finns dessutom massa olika val på den för hur det ska låta).
    Ett litet 10 år gammalt fint digitalpiano med sköna vägda tangenter låter helt OK, väger kanske 50 kg, kan spela tyst i hörlurar, har en massa kul funktioner och ljud, samt har ett MIDI-interface om man skulle vilja koppla det till datorn.

    ...för att bara redogöra för några förutsättningar som kan vara avgörande
  • Äldre 24 Feb 21:52
    #11
    Anonym (Piano) skrev 2017-02-24 16:50:41 följande:

    Personligen röstar jag piano. Kan du spela piano kan du keyboard. Lite knepigare tvätt om.

    Har själv spelar sedan jag har 10. Aldrig i mitt liv att jag spelar på en keyboard. Finns inget mer själalöst ljud än när man härmar pianoljud elektroniskt. Har inget att spela på nu då jag bor påvåning 6 utan möbelhiss. Ska snart flytta till markplan och det första som flyttas in kommer vara ett riktigt piano. Både min far och sambo har sagt att dom kan lägga pengarna på att köpa något bra för 15 eller 20 lax bara dom slipper att flytta på pianon. Jag vägrar och sliter hellre med att frakta ett rikgit piano själv eller hyr in hjälp.


    Har du kollat med hyresvärden på nästa lägenhet om det ens är tillåtet att spela och ha ett piano? Många hyresvärder accepterar inte ett "riktigt" piano då ljudet går ner i marken och sprides i trapphuset/byggnaden. Då är det bättre att hitta ett stort elpiano som efterliknar ett riktigt piano som farfallos var inne på. Jag har själv ett elpiano då min hyresvärd inte tillåter pianon
  • Äldre 24 Feb 22:01
    #12

    Om han ska lära sig spela piano "på riktigt" så måste det vara anslagskänsligt. Den som har lärt sig på piano kan också spela keyboard, men har man bara lärt sig på keyboard kan man inte spela piano. Det finns en utväg: Anslagskänslig keyboard. Det hade min son och han spelar även på riktiga pianon. Det brukar dock inte vara dem billigaste. Ni kan försöka få tag på en begagnad av nån ungdom/vuxen som byter till något bättre.

  • Äldre 26 Feb 22:09
    #13

    nu jag har fått tag på två riktigt billiga runt 200 kr men vet inte vilken ska vara bättre. Lika bra och köpa något billigt han är inte hellre så bestämd Flört han brukar ändra sig snabbt.

    hittade inte ny men en sånt!

    www.adverts.ie/keyboards-and-synthesizers/casio-ct-647-with-stand-and-adapter/8805665 

    eller en typ sånt men äldre modell 670

    www.br.se/vaara-kategorier/musikinstrument-foer-barn/pianos-och-keyboards/music-time-keyboard-772&vid=011565

  • Äldre 27 Feb 04:56
    #14

    Det är inte utan att det provocerar en smula...

    En begagnad kvalitetsprodukt kan du eventuellt sälja med vinst om han inte fastnar för det. Det här skräpet du presenterar nu lär knappast inspirera honom, och att sälja det vidare är helt omöjligt. Uttrycket snålheten bedrar visheten kunde inte ha illustrerats bättre.

  • Äldre 27 Feb 12:03
    #15
    Farfallos skrev 2017-02-27 04:56:57 följande:

    Det är inte utan att det provocerar en smula...

    En begagnad kvalitetsprodukt kan du eventuellt sälja med vinst om han inte fastnar för det. Det här skräpet du presenterar nu lär knappast inspirera honom, och att sälja det vidare är helt omöjligt. Uttrycket snålheten bedrar visheten kunde inte ha illustrerats bättre.


    Hhhh ja du har rätt där nen okunighet också bidrar osäkerhet! Tänkte försäkra mig ifall om han tycker om det kan då köpa en bättre sen. Och denna går nog och sälja för detta pris de kostar också runt 1000kr ny så 200kr går smidigt att få för den. Nej mer än 1000kr jag vågar inte betala nu när jag inte vet hur kommer gå för han.
  • Äldre 27 Feb 12:45
    #16
    star67 skrev 2017-02-27 12:03:47 följande:
    Hhhh ja du har rätt där nen okunighet också bidrar osäkerhet! Tänkte försäkra mig ifall om han tycker om det kan då köpa en bättre sen. Och denna går nog och sälja för detta pris de kostar också runt 1000kr ny så 200kr går smidigt att få för den. Nej mer än 1000kr jag vågar inte betala nu när jag inte vet hur kommer gå för han.
    Är övertygad om att du får mer för pengarna om du siktar på bättre begagnade grejer, och du kommer dessutom ha möjlighet att sälja den och få varje öre tillbaka. Kolla på blocket efter digitalpiano så hittar du ett ganska snart. 
Svar på tråden piano eller keyboard