• Anonym (Funderar lite)

    Gör tonåringar mer idag än på 80-90-talet?

    Tonåringar omkring mig går ut och fikar, äter lunch eller går på bio väldigt ofta utan att pengar verkar vara något problem för dom och då är ändå många av familjerna normalinkomsttagare. När jag var tonåring så kan jag inte minnas att jag gick och fikade speciellt ofta med kompisar och jag minns kanske fel men som jag minns min barndom så kanske jag gick på bio 15 gånger totalt och nu verkar ungarna gå 15 gånger om året minst.

    Vad är det som har förändrats? Var det bara i min familj det inte var så vanligt att tonåringarna fikade på kondis och gick på bio eller är det tiderna som har förändrats? Mina föräldrar hade det gott ställt så det kan inte ha hängt på pengarna att jag inte gjorde dom här sakerna.

    Känner ni andra alls igen vad jag skriver och tycker att det har förändrats eller var det bara jag som levde i någon slags skyddad värld? Eller har tiderna förändrats? Hur är det i era familjer både när du växte upp och hur dina barn och dennes kompisar gör idag?

  • Svar på tråden Gör tonåringar mer idag än på 80-90-talet?
  • legomum

    Jag jobbade och tjänade pengar när jag var tonåring. Så jag åkte in till stan varje helg och handlade något jag ville ha eller bio hängde med kompisar osv.

    Då fanns inte mobiler eller någon fikakultur som idag. Däremot fanns 16 års discon (härliga 90 tal), flera stycken inne i Stockholm. Så pengar gick då med tror bara att vad man lägger pengar på idag ser lite annorlunda ut.

  • Anonym (Maja)

    Vet inte men vet att jag jämförde mig med min pappa som var tonåring på 60-talet, då verkade de gå väldigt mycket på bio men än jag på 80-talet i alla fall.

  • Glinda från Oz

    Min pappa gick på bio varje helg då han var tonåring på 70- talet däremot fikade han inte så ofta (kanske för att han var kille?) Jag var tonåring på 90-00 talet och jag gick också på bio varje helg. Jag fick barnbidraget/studiemedlet (de skulle räcka till kläder, skor och lite annat också) så delade jag ut tidningar.

  • Anonym (anna)

    Jag gick på konditori 4-5 gånger/ vecka som tonåring och i 20-års åldern. Vi gick på disco, gymnasiefester, krogen osv. ca 2 ggr/vecka, eller mer om vi orkade. Bio däremot kanske 3-4 ggr/år, men jag har aldrig varit så filmintresserad. Ibland hyrde vi videos istället. Efter skoldagens slut brukade vi kolla kläder, skivor och smink i butiker, men jag shoppar betydligt mer numera. Vad jag minns kostade inte mina vanor jättemycket. Fikat kanske kostade 10-15 kr, och uteställen hade ibland fri entré om man kom tidigt.

    Vad gjorde du och dina kompisar istället? Jag saknar verkligen den här tiden, för i min ålder nu har dom flesta fått barn och ingen vill göra nåt! Jag känner inga tonåringar nu, så jag vet inte hur deras vanor är. Jag trodde snarare att dom är hemma mycket mer pga internet, mobiler och otryggheten i samhället. Kan bero på var man bor också. Jag växte upp i en mellanstor stad.

  • Skalmans

    För 20 år sedan då var det lungt och skönt och ungdomarna var lugna och bättre ordning på.

    Hur många skulle idag göra som jag gjorde.

    Be sina föräldrar om busspengar på 30kr.

    Cykla 1.5 mil för att ta sig in till stan, ja det gick att åka buss men då kostade det 15kr till stan och 15kr hem för biljetten gälde bara i en timma.

    Jag kunde då köpa en 1.5 liters läsk på vägen som kostade 7 kr och då ha 23kr över.

    23kr det räckte långt då och snål som många säkert skulle kalla mig men dom som känner mig vet att det fanns en noga tanke med vad jag kan göra för pengarna istället.

    Jag bad sällan om pengar utan dom jag fick var oftast födelsedagspengar eller pant som jag pantade åt mormor och morfar.

    Jag hade 23kr kvar för att jag cykla istället för att köpa bussbiljett och pizza åt man inte ofta så det var man riktigt sugen på när man hade pengar, så därför fick det bli en pizza.

    Jag delade pizza med en kompis och en pizza den kostade 50kr.

    Det var en dubbel calzone en vanlig calzone kostade 37kr så det blev bara 25kr och en 1.5 liters läsk för 7kr.

    Pengar fattades så då gick jag till mormor och morfar och kunde panta lite burkar åt dom och få några kronor som fattades.

    Fika det gjorde man inte ofta för när man kan äta mat istället så blev det mitt godis.

    Födelsedagspengarna dom sparades noggrant till saker jag ville köpa.

    Sparade 2 år för att jag ville ha en montinbike.

    Skulle köpa moped ja det fick jag spara till, inte min bror han fick morfars.

    Idag ser man ungar med den senaste telefonen eller alltid en läsk i handen så jag tycker synd om dom då dom inte ser värdet på pengar på samma sätt.

    Dom ska ha de senaste och kunna fika och äta pizza och allt annat gott utan att göra något.

    Jag kunde vara utan pizza eller fika för pengar dom frågar man inte föräldrarna om man får.

    Jag hjälpte till i trädgården, klippte gräset när jag var 13-14 år men fick inget för det.

    Varför jag gjorde det var för att föräldrarna pyssla och gjorde fint och det var mysigt med gemenskapen så en familj fungerar för man ska inte behöva säga till om saker.

    Min bror kunde aldrig följa med och handla för det var pinsamt men jag följde med jämt för det är och var en härlig känsla av gemenskap och detta minns jag även idag hur bra vi hade det.

    Här fick jag visligen något för att följa med att handla för jag kunde påverka maten som handlades hem men oftast blev det nej till det man ville ha men något litet var som sagt alltid något.

    Jag började laga mat tidigt och det kommer ifrån att jag är annorlunda.

    Gör någon nått så hjälper jag oftast till jag kan inte bara sitta och titta på vet inte varför det är så men jag är nöjd över den egenskapen.

    Detta spårade vist ur lite då det bara handlade om fika men men tillbaka till fika och bio.

    Bio gick jag på lejonkungen när den gick på bio det var allt.

    Tror det var 1994 om jag minns rätt, fick en T-shirt av min syster med lejonkungen på som jag gick med ofta.

    Kläder köpte jag sällan då jag ärvde av min bror och tyckte det var så bra för då sparade jag pengar även familjen.

    Mobbad blev man kanske men inget jag brydde mig om för pengar kan man ha roligare för och kompisarna i klassen viste inte vad jag/familjen gjorde för pengarna i stället.

    Vi hade det bra ställt tycker jag för vi kunde flytta till en finare lgh och hade det bra men pengar dom förvaltade väl och på roligare saker än att köpa och ha det senaste som ändå blir gammalt och tråkigt sen ändå.

    Blev mobbad i skolan för jag hade små skor men sa då att jag kan köpa finare skor till billigare pris än deras så dog den mobbningen när deras var dyrare och fulare.

    Fick Nintendo 8bit och det har jag fortfarande kvar.

    Jag skulle kunna fortsätta hela kvällen känner jag men det är svårt att sluta när man tänker tillbaka på allt man hade och hur bra det var, tur att jag är som jag är och kommer ihåg allt och känslan.

    Jag minns allt för över 20 år sedan.

  • Anonym (Nej)

    Tror att allt sånt här är väldigt individuellt tror jag.. Gå tonåringarna mer på bio? Öh.. Olika!

    När jag växte upp och och var tonåring på nittiotalet så var jag väl på bio två till tre gånger om året. Ibland mindre.. Andra jämnåriga klasskompisar gick på bio typ två gånger i månaden i alla fall, så jag tror det där är olika nu som då.

    På farmor och farfars tid gick dom på matiné en till två ggr i veckan berättade dom för mig när dom levde! De bodde i andra sidan i en stad. Mormor som växte upp på landet gick nästan aldrig på bio.

    Ungdomar fikar betydligt mer idag, men dricker mindre mellanöl och sniffar inte lika mycket thinner längre.

    Sen fanns inte fikakulturen på samma sätt på 80-90 talet. Allra helst inte bland killar! Fika var nåt som tjejerna gjorde på gymnasiet..

    Men jag ser inget problem alls med att killar fikar. Tycker det är en bra utveckling.

  • Anonym (Nej)

    I den utsträckning jag under gymnasietiden vid några tillfällen "fikade" ihop med några jämnåriga tjejer i klassen, för det hände väl, så gick man till ett ställe där det var gratis påtår och köpte en kaffe för 15:-

    Kanske att man köpte en billig kaka för en tia eller nåt sånt, nån enstaka gång ibland. Eller delade en chokladbit med dom andra. Sen snackade man skit en timma.. Det var med andra ord ingenting som kostade särskilt mycket pengar och jag som kille fikade för kanske maximalt 50:- i veckan under gymnasietiden. Mina föräldrar som för övrigt var relativt underbetalda hade inga problem alls med att sponsra nånting sånt. Att fika med jämnåriga var väl nåt sunt och bra?

    Det som åt upp månadspengen och det man tjänat in på sommarjobbet var väl KLÄDER och cd skivor, samt biljetter till matcher och biofilmer och sånt. Knappast nån kaffe och en arraksboll i veckan.

    Idag finns ju kedjorna.. Waynes och Coffehouse och vad ställena nu heter och det går på 200:- att gå in där. Svindyrt!

  • Anonym (Maja)

    Jag minns inte så väl, för det var så länge sen. Men jag var väldigt engagaerad i föreningar (teater och dans) så mycket av min tid spenderade jag där.

    Jag bodde i förort och på högstadiet åkte vi sällan in till stan mer än om det var något större disco eller gick på bio nån gång ibland (minns inte hur ofta varannan månad kanske). Vi hängde på fritidsgården, hos varandra eller cyklade omkring.

    På gymnasiet var jag mer i stan men bio var nog i samma utsträckning som tidigare och så gick jag på en del hemmafester och discon och när man fyllde 18 på pubar med spelningar. Fanns ett ställe som ordnade konserter med lokala band (andra ungdomar) som hade 16-års gräns så där var man ju så fort de hade öppet. Sen hängde vi mycket på stan på kvällarna, bara drällde omkring. Relativt många skaffade bil som 18-åringar aå då gick det väl pengar till det.

    Fika minns jag inte att vi gjorde, vet inte om det var för att ingen gjorde det eller helt enkelt för att jag var upotagen med mina föreningsaktiviteter på vardagarna så att det var därför jag aldrig gjorde sånt.

    När jag läste på universitetet senare var det dock mycket cafehäng.

    Pengar - jag fick större delen av barnbidraget och sommarjobbade från 8an och delade ut reklam från 6an/7an +'hade en del andra ströjobb. De flesta jobbade ju även på helger (vilket inte jag gjorde då jag hade ideella uppdrag i föreningslivet istället) så jag tror många unga hade rätt bra med pengar. Nu verkar det ju vara betydligt svårare för unga med den typen av jobb så kanske föräldrar bidrar mer till fritidsaktiviteterna.

    Jag var tonåring från -87

  • sextiotalist

    Tonåring under 70-talet, jag hade extrajobb under helgerna, var helt självförsörjande när det gäller kläder och nöjen. Fikade flera gånger i veckan, vårt stamställe var gateau på ringvägen (numera är det asiatiskt där). Både killar och tjejer fikade där. Inte bio så ofta, men disco (big brother, phonogragh etc) ett par gånger i veckan. Till skillnad från dig så tycker jag gymnasieungdomar gör mindre idag. Skolan kräver så oerhört mycket mer och deras fritid är mindre. Nu ser jag ungdomar som satsar på studier, precis som jag och mina vänner gjorde, så min referensram är inte generell

  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2017-02-25 07:43:17 följande:

    Till skillnad från dig så tycker jag gymnasieungdomar gör mindre idag. Skolan kräver så oerhört mycket mer och deras fritid är mindre. Nu ser jag ungdomar som satsar på studier, precis som jag och mina vänner gjorde, så min referensram är inte generell


    Min uppfattning också faktiskt..
  • Domesticgoddess

    Som en del av er redan varit inne på, kanske att det var vanligare att man som tonåring jobbade extra tidigare än vad det är nu?

    Jag blev tonåring 89 och i min bekantskapskrets gick vi en hel del på bio, kondis och restaurang (inga lyxrestauranger, fondue minns jag var en favorit). Dock jobbade vi alla, med ett undantag, på helger och lov från 8-9 klass och fick månadspeng / vårt barnbidrag därtill.

  • Anonym (anna)

    Jag hade inget extra jobb, mina kompisar hade inte heller det. Det var i så fall sommarjobb som några hade. Känner inte igen att det inte skulle finnas fikakultur. Både i staden jag växte upp, och i grannstäderna fanns det mer ställen att fika på då än nu. Under gymnasietiden gick vi på olika ställen beroende på vilken grupp man tillhörde.

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Funderar lite) skrev 2017-02-24 19:56:25 följande:
    Tonåringar omkring mig går ut och fikar, äter lunch eller går på bio väldigt ofta utan att pengar verkar vara något problem för dom och då är ändå många av familjerna normalinkomsttagare. När jag var tonåring så kan jag inte minnas att jag gick och fikade speciellt ofta med kompisar och jag minns kanske fel men som jag minns min barndom så kanske jag gick på bio 15 gånger totalt och nu verkar ungarna gå 15 gånger om året minst.

    Ja, tonåringarna får väl högre studiebidrag idag än på 80-90 talet och många får pengar av föräldrar.  Så lägger de upp bilder på sociala medier och visar hur duktiga konsumenter de är.


    Men om de faktiskt GÖR mera idag är det svårt att säga. det lilla de gör syns mer.

  • Anonym (---)

    Mina tonåringar går rätt ofta på bio men de använder biobiljetter de fått för att de ställt upp på olika saker på skolan. Tex om skolan har öppet hus så får de som guidar blivande gymnasister biobiljetter som tack för hjälpen.

    Fikar gör de ett par gånger i veckan, på samma sätt som jag gjorde när jag var tonåring dvs med en vanlig kopp kaffe med påtår. De sitter och snackar skit med kompisar tills de blir utkörda pga att de handlar för lite.

Svar på tråden Gör tonåringar mer idag än på 80-90-talet?