Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Gör tonåringar mer idag än på 80-90-talet?

Vet inte men vet att jag jämförde mig med min pappa som var tonåring på 60-talet, då verkade de gå väldigt mycket på bio men än jag på 80-talet i alla fall.

• Anonym (Maja)

Jag minns inte så väl, för det var så länge sen. Men jag var väldigt engagaerad i föreningar (teater och dans) så mycket av min tid spenderade jag där.

Jag bodde i förort och på högstadiet åkte vi sällan in till stan mer än om det var något större disco eller gick på bio nån gång ibland (minns inte hur ofta varannan månad kanske). Vi hängde på fritidsgården, hos varandra eller cyklade omkring.

På gymnasiet var jag mer i stan men bio var nog i samma utsträckning som tidigare och så gick jag på en del hemmafester och discon och när man fyllde 18 på pubar med spelningar. Fanns ett ställe som ordnade konserter med lokala band (andra ungdomar) som hade 16-års gräns så där var man ju så fort de hade öppet. Sen hängde vi mycket på stan på kvällarna, bara drällde omkring. Relativt många skaffade bil som 18-åringar aå då gick det väl pengar till det.

Fika minns jag inte att vi gjorde, vet inte om det var för att ingen gjorde det eller helt enkelt för att jag var upotagen med mina föreningsaktiviteter på vardagarna så att det var därför jag aldrig gjorde sånt.

När jag läste på universitetet senare var det dock mycket cafehäng.

Pengar - jag fick större delen av barnbidraget och sommarjobbade från 8an och delade ut reklam från 6an/7an +'hade en del andra ströjobb. De flesta jobbade ju även på helger (vilket inte jag gjorde då jag hade ideella uppdrag i föreningslivet istället) så jag tror många unga hade rätt bra med pengar. Nu verkar det ju vara betydligt svårare för unga med den typen av jobb så kanske föräldrar bidrar mer till fritidsaktiviteterna.

Jag var tonåring från -87

Svar på tråden Gör tonåringar mer idag än på 80-90-talet?