Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-25 23:38:23 följande:
Precis som "Optiker" tror jag att optiska centrum har hamnat för högt, så när du tittar på avstånd ser du genom en del av glaset som har korrektion. Testa att låta glasögonen sitta längre ner på näsan eller böj huvudet framåt så att du verkligen ser genom den översta delen av glaset.
Det var svårt att avgöra när jag testade. Jag tror att det blir lite bättre men det är inte så att det blir klockrent. Det hade varit skönt om det var så för då hade jag ju äntligen haft ett svar.
Anonym (Optiker) skrev 2017-02-26 20:54:20 följande:
Hej igen. Nej jag hade inte korrigerat på avstånd med de styrkorna om kunden inte upplevde problem, utan förklarat och visat skillnaden. Dock hade jag självklart rekommenderat ett progressivt glas om kunden tyckte det var jobbigt att ta läsglasögonen av/på eller vill bära glasögon hela tiden. Ang. Glasen så har jag aldrig hört talas om de. Kanske bra att prova någon annan leverantör på glas? Ex) rodenstock, hoya eller essilor. Alt se om du kan göra ett återköp? Känns väldigt tråkigt att du lagt så mycket pengar på en produkt som inte fungerar för dig.
Jag bad om Essilor men fick ett nej på det och sen undvek dom att svara på vad mina nya glas är så uppenbarligen är det ju inget märke dom är stolta över.

Men jag ska pressa fram ett svar.

Jag hör själv hur oseriösa dom låter fast dom ska vara ett "fint och bra" ställe. Dom förklarar aldrig nånting heller som synskärpa, olika glas, vad som har hänt med synen etc utan hon ger ett glas bara utan snack. Jag hoppas att dom nya funkar okej och sen byter jag optiker nästa gång. Förövrigt bad jag inte om progressiva utan hon sa redan när jag hade +0,25 på avstånd att jag skulle börja använda progressiva fast jag fortfarande kan läsa mindre text och aldrig har behövt ha läsglasögon med mig ute på stan.
Jag ska inte fråga ihjäl dig

men har en sista fråga; att ha +0,50 på avstånd är alltså nästan perfekt syn? Ungefär när brukar man börja (behöva) korrigera? Vid vilket sånt där nummer alltså? Jag vet inte vad det kallas men hoppas du förstår vad jag menar.

Tack igen för att du har tagit dig tid.
Anonym (35 år m brillor) skrev 2017-02-26 21:08:03 följande:
Det är svårt med brillor, jag har också råkat ut för dåliga glas mer än en gång. Förra gången så bytte jag optiker och den nya medgav att hennes kollega gjort felaktiga inställningar. Hämtade nya proggisar för 3 veckor och direkt efteråt tyckte jag att de gamla proggisarna var bättre än de nya. Det var bågarna som var inköpta i Asien som inte höll måttet, glasen var fortfarande bra. Kan tyvärr inte hjälpa dig med jag har fått kassa glas flera gånger under livet, otroligt nog. När jag går till optiker i Sverige har jag alltid en gnagande känsla av att det ska bli fel.
Vad tråkigt för dig och jag förstår precis hur frustrerande det är. Har du hittat en bra optiker nu som du kan lita på?