• pimpim78

Ivf mars 2017

Nu har jag samlat kraft till att gå in här och läsa.
    Tack för alla fina kommentarer och pepp, vet inte om det är av intresse att läsa men kanske kan det hjälpa någon vad som hände oss.

vi fick alltså ut 11 ägg varav 10 befruktades. Sen skulle vi återföra en 2 dagars men kliniken ringde på morgonen och sa att egentligen inget av äggen hade delats på rätt sätt. De hade delat sig väldigt ojämnt, Hon förklarade att en del hade delats dåligt, bara till 2, medan en del hade delat sig till 5. Att de delar sig till 5 behöver inte vara en nackdel, man kan återföra ett sådant ägg men det som försvårade var att i de äggen som delats till 5 så fanns det två kärnor. Ett ägg skall bara innehålla en kärna. I många normala graviditeter finns det från början 2 kärnor men den ena tillbakabildas och tynar bort och kvar finns bara en kärna men man vågar inte chansa på att sätta tillbaka ett tvåkärnigt ägg då det innebär någon form av kromosomavvikelse på fostret. Så dessa ägg som hade extra kärnor har de nu odlat vidare på till i morgon fredag för att se om den ena kärnan tillbakabildats eller ej.

Sen fanns då problem 3 och det är att kliniken har stängt på lördag då mitt ägg är 5 dagar OM det nu klarade sig, finns två sådana vidareodlade ägg.
    Men då läkaren sa att det hänger på ett sådant här ägg så kommer hon in på ledig dag och sätter in det om det visar sig vara i god kvalite.  Är det inte underbart.

Nu sitter jag som på nålar och bara hoppas  att i morgon finns där en blastocyst med en kärna som är redo att sättas in till lördag.
    Hoppet är inte jättestort men det finns där,

Håll en tumme snälla ni och så härligt att se att ni är så många som ruvar där ute och jag säger tvi tvi tvi till alla mensar som är på väg.

Stort lycka till allihop och förlåt för långt inlägg men kanske har någon nytta av hur det kan se ut....... kram

• pimpim78
    Frökenankare skrev 2017-03-30 19:04:44 följande:

Idag ringde de från kliniken, 5 av 14 har blivit befruktade. Går delningen som den ska blir det återföring imorgon 13.15. Till saken hör att vid vår förra ivf delade sig inget av de 2 befruktade äggen och jag är helt livrädd att det ska bli samma denna gång. Dom ringer i så fall imorgon förmiddag. Är så nervös att det känns som att jag ska tyna bort.. Fy vad vi alla får gå igenom!

Ni som har plock imorgon, lycka till!

Åh då vet ju du precis hur jag känner mig. Men du får jag fråga om de ändrade något i medicineringen för dig nu 2 omgången ? Eller har ni gjort något nytt för att få äggen att va bättre kvalité?
    Undrar lite vad som kan komma på förslag för oss om det inte går vägen i morgon.
    Jag håller i alla fall alla tummar jag har för att det ska bli ett finfint delat ägg i morgon för er.... kram
  • pimpim78
    Frökenankare skrev 2017-03-30 20:25:10 följande:
    Nja, jag har fått höjd dos för att få ut fler ägg. Jag fick bara ut 4 ägg förra gången. Hon trodde i första hand inte att det var kvalitén på äggen som gjorde att det inte delades korrekt. Min läkare trodde helt enkelt att det var otur eller taskiga spermier (manlig orsak är anledningen till vår barnlöshet). I 3dje hand var det dåliga ägg. Men nu när endast 5 av 14 befruktades så börjar man fundera, och då min enda erfarenhet av detta är negativ så är jag redan där i tanken. Vad har ni för orsak? Åh tusen tack!
    Jag förstår, de har inte hittat någon faktor på någon av oss. Jag har en flicka sen en tidigare relation som är 5 år. Men min nuvarande mans spermie ser fina ut. Läkaren nämnde dock att kvalteten på mina ägg kan ha med saken att göra varför de inte delar sig som de ska och kan också vara förklaringen till många av de tidiga missfallen jag haft. De verkar lätt bli beruktade men sen inte dela sig riktigt som de ska..... Ska bli spännnde att höra vad läkaren säger i morgon !!!
  • pimpim78

Tack för alla som höll tummarna för mig i dag, Helt säker på att det va dem som gjorde att de i dag kl 13:30 ringde o sa att de hittat ett superägg som delats och säkerligen skulle vara en blastocyst i morgon.
    Kan du vara här på en halvtimme så hinner vi sätta in det..... ??

Ehhh ja självklart svarade jag o tog 5 åringen under armen o körde.

Nu kan jag titulera mig Ruvare....

Stort tack för alla tummar och ännu större grattis till er som plussat i dag..... kram

• pimpim78
    Frökenankare skrev 2017-03-31 20:17:57 följande:
    Stort stort grattis! Jag blev också ruvare idag. Nu kör vi! När fick du testdag?
    de sa den 16 april till mig,
    Men jag testade i dag med ett grav test för att se om ovitrelle var ute ur kroppen och det va den så jag undrar om jag verkigen kommer kunna hålla mig i 16 dagar,. 
    Kommer nog testa tidigare.......
     Hur tänker du ? kram
  • pimpim78
    Frökenankare skrev 2017-03-31 22:43:42 följande:
    Ah jag fick den 19. Herregud det är ju över hela påsken! Undra om man vågar testa efter 14 dagar? Jag kommer nog inte kunna hålla mig när det börjar närma sig mens.
    Nä inte jag heller och jag brukar testmissbruka och för mig har det ändå varit lite bra , så jag kommer nog testa ganska tidigt, dagarna går så väääääldigt långsamt annars !!!!
  • pimpim78
    HarmoniMalin87 skrev 2017-04-01 12:48:06 följande:

Hur har ni kännt efter äggplock? Jag plockade ut 23st i onsdags. Har blött en del onsdag, torsdag o lite fredag. Har varit SÅ öm i magen. På gränsen till att ja kunna sitta på jobbet i torsdags, kan inte gå längre sträckor. Har dessutom haft rethostan vilket varit mega smärtsamt när man har ont i magen :( nu äg det bättre men jag har fortfarande mycket ont i magen o tanken på att typ gå till gymmet känns väldigt långt ifrån :/

Jag tror att det är ganska vnaligt. Äggblåsorna som de tömmer fyller ju pås ig själva med vätska igen och en del hamnar ju även utanför. Min läkare förklarade att det ofta är nu det börjar föra ont och att OM man skulle bli gravid kan det förvärras ytterligare under en period för att sdan övergå till att det går tillbaka.
    Hoppas du snart är bättre och tveka inte att ta alvedon.

Jag kämpar på men har också ont, vilket inte är det skönaste på ambulansen med alla tunga lyft, hualiga !!!
  • pimpim78
    Meno87 skrev 2017-04-02 00:20:55 följande:

Efter många toppar och dalar under vår ivf turné så kunde jag idag inte hålla mig. Fusktestade bm -1 och fick ett tydligt plus!!

Så himla glad och hoppas vår lilla guldklimp stannar hos oss till BF 12 december <3

En dag i taget. Håller alla tummar och tår för oss alla!

Wow så roligt, stort grattis !!!
    På vilken ruvardag testade du ? Och va det två dagars eller blastocyst ?
    Hoppas allt går väl nu !!!!!! Kram
  • pimpim78
    Akira Öken skrev 2017-04-02 20:24:51 följande:

Det gick inte vägen för oss.

Sedan de första rosa flytningarna i onsdags har det bara fortsatt.

Testdag är på tisdag och jag kommer förstås att göra testet för att kunna rapportera till kliniken. Men jag är säker på ett minus. Alla symtom har försvunnit.

Ledsen att komma med tråkiga nyheter mitt i alla fantastiska besked. :(

Ånej ...... jag håller fortfarande en tumme . Men jag förstår hur du känner !! Stor kram
  • pimpim78
    CazaAzur skrev 2017-04-03 15:08:42 följande:
    Grattis! Samma här, 9 ägg samlades. Det var inte alls så smärtsamt som man trodde... Nu är man lite öm men som du skriver, helt fullt hanterbart. 

Vet ni andra om 9 är ok siffra (för en 39 åring)? Läkaren verkade tycka så men när man googlar så har vissa fått över 20 st. 
    Jag är också 39 år och fick 11 ägg, superbra tänkte jag, men av dem 11 äggen var det ju bara 1 med bra kvalitet. Så det krävs ju egentligen bara ett ägg med god kvalite, och jag tror man skall vara glad att slippa över 20 ägg då det verkar vara mer smärtsamt.
    Hoppas det var 8 guldägg ni fick ut. Stort lycka till !!
  • pimpim78
    PetiteCherie skrev 2017-04-03 13:39:19 följande:

Sådärja! Äggplocket är nu gjort. 8 ägg samlades. Gick bra smärtmässigt men är ont nu efteråt men det är fullt hanterbart. Såhär i soffan! dem ringer imorgon och berättar hur befruktning gått.

Åh så spännande, hoppas att allt går bra.
    Själv e jag på ruvardag 3 och herreguuuuud vad tiden går långsamt....... kram
  • pimpim78

Jag tar lutinus 3 ggr om dagen men har inga direkta biverkningar, lite ömma bröstvårtor och möjligen lite ökad hunger,
    Hur mår i andra ?
    Tycker det verkar soma tt alla andra har mer biverkningar av den ?
    kram

• pimpim78
    CazaAzur skrev 2017-04-05 18:12:52 följande:
    tack så mycket! Ja, hoppas hoppas att det är en riktig kämpe...

Förstår dock inte att äggen blev bra befruktade men allihopa dog inom 24 timmar.
    Har läst att möjliga skäl när det händer innan dag 3 är "embryo fragmentation", "embryo growth rate", "immature eggs at retrieval"... 

Vore bättra att ha fått mer info idag i stället man behöver googla och gissa vad som kan ha hänt under natten... 
    Jag fick ut 11 ägg,9 befruktade men inget dugligt att sätta tillbaka på återföringsdagen. Fick också det där fruktansvärda telefonsamtalet på morgonen när man kände sig så redo.
    Meeeen, som från ingenstans ringer de på dag 4 och säger att ett litet ägg kämpat sig kvar och kommit igen i delingsprocessen och nu var ett toppen ägg, kunde jag komma på 30 min för återföring ??
    Klart jag kunde och nu är jag en ruvare på dag 5.
    Tappa inte hoppet även om det känns hopplöst just  nu, det finns en lite rackare kvar,
    Jag håller alla tummar ...... kram
  • pimpim78
    Frökenankare skrev 2017-04-05 22:43:07 följande:

Fy vad jag känner med er som fått dåliga besked. <3

Här är jag inne på rd 5 och redan helt övertygad om ett dåligt resultat. Hur orkar vi fortsätta kämpa?

Spännande, jag känner precis som du, är också på ruvardag 5 och känner liksom ingenting. Inte ett enda symtom ..... inte ens av vagitorierna , bara lite spända bröst ..... känner mig helt säker på att det inte tagit sug ....
  • pimpim78
    Frökenankare skrev 2017-04-06 07:29:03 följande:
    Märkligt hur man kan känna det så tidigt. När har du td? Kommer du kunna vänta?
    Jag kommer vänta till efter helgen i alla fall, men gissar att jag kommer testa i nästa vecka. Har egentligen testdag den 16 april.......
    kram
  • pimpim78
    CazaAzur skrev 2017-04-07 08:31:42 följande:

Som jag skrev blev det 1 ägg som nu ska odlas 5 dagar, i fall att...
    Tänkte fråga om ni hört att det kan bli dubbel kärna i två av cellerna - och vad det kan betyda? 
    Läkaren sa att jag skulle börja med Lutinus i fall att det blir återföring imorgon men det känns inte så... Känns tråkigt och Lutinus är nog det värsta läkemedel jag varit med om... Förvånad

Jag hade så, dubbel kärna och därför blev det ingen återföring på dag två utan de ville odla dem vidare för att se om de "frisknade" till, vilket de gjorde och började dela sig bra så på dag 4 fick jag sätta tillbaka ( hade blivit dag 5 och blastocyst om det inte vore för att kliniken har stängt då ).
    Men vad det beror på att det blir så vet jag inte men om jag uppfattade det rätt har det med kromosomer att göra, vår läkare sa att fortsätter det attvara två kärnor blir det någon kromosomavvikelse.  Jag kan ha fel men jag uppfattade det så, kanske någon annan sitter på mer info. Men som sagt det slutade bra för ägget återhämtade sig och blev tillbakasatt, i dag på ruvardag 7.
    kram och stort lycka till !!!
  • pimpim78

Jag kunde inte hålla mig längre. Tjuvtrstadei dag på ruvardag 7 med en 4 dagars odlad. Drömmer jag eller kan man ana ett streck ? Ej morgonurin dock ....

• pimpim78
    pimpim78 skrev 2017-04-07 20:20:41 följande:

Jag kunde inte hålla mig längre. Tjuvtrstadei dag på ruvardag 7 med en 4 dagars odlad. Drömmer jag eller kan man ana ett streck ? Ej morgonurin dock ....

Missade att få med bilden .....
  • pimpim78
    Meno87 skrev 2017-04-07 22:21:55 följande:
    Jag ser absolut någonting!! Hoppfullt :D hoppas! Är det ostimulerat? Så det inte är ägglossningssprutan som spökar! Håller alla tummarna!!!
    Jag har tagit ovitrelle men har testat helt neg för någon dag sedan. Så nu ska jag nog ta mig ett nytt test på söndag och hoppas på det bästa..... kram kram
  • pimpim78

I dag vågar jag nog faktiskt säga att den lille fastnat. Hoppas bara den håller sig kvar nu !!!!

Svar på tråden Ivf mars 2017