• Anonym (Ska gentestas)

LQTS långt QT - SYNDROM? Någon som har diagnos?

Hej!!

Jag fick ett meddelande av en släkting på min pappas sida att jag borde gentestas för LQTS då det finns i släkten. Min pappa dog oväntat och hastigt (hjärtstopp) väldigt ung (kanske genen?)

Verkar vara väldigt ovanlig hjärtsjukdom. Finns det någon där ute som har denna genetiska förändring?? Hur fick ni diagnosen? Vilka symtom? Om ni har barn, hur är de drabbade? Era föräldrar?

Många frågor känner jag ???? Jag hoppas det finns någon där ute som vill dela med sig! ????

• Svar på tråden LQTS långt QT - SYNDROM? Någon som har diagnos?
  • Anonym (Ska gentestas)

Verkar vara så ovanligt att ingen svarar ????

Fick iallafall svar på mina tester och jag har den muterade genen! Kanske någon där ute som har den också?? Kan vara skönt att bolla lite tankar tänker jag..???? Många funderingar just nu!

• Räkmacka
    Anonym (Ska gentestas) skrev 2017-12-06 20:37:35 följande:

Verkar vara så ovanligt att ingen svarar ????

Fick iallafall svar på mina tester och jag har den muterade genen! Kanske någon där ute som har den också?? Kan vara skönt att bolla lite tankar tänker jag..???? Många funderingar just nu!

Hej hur har de gått för dig? Hur gick du till väga för gentest ? Trolgvis Har min dotter detta med 😭
  • Anonym (Wille)

Känner några som har det. Några räckte det med ekg, en del hittade de via gentestet. 

Några har fått en pacemaker inopererad och någon äter betablockerare om jag minns rätt. 

Om det är genetiskt så finns det förmodligen en ort där det är mer eller mindre förekommande på. Dock är inte alla villiga att testa sig har jag förstått av olika skäl tyvärr. 

Bara för att en förälder har genen betyder det inte att barn och barnbarn får genen. Men tänk var bra om äldsta generationen kunde göra ett gentest, det hade kunnat spara mycket oro för generationerna efter. 

• Anonym (Ulle)

Jag har en vän som har en sorts mutation men inte just den, men deras går också på hjärtmusklerna. Vännens bror fick pacemaker innan 40 men mår bra, men deras två kusiner har gått bort innan 45 p.g.a. hjärtstopp och nu går hen själv på övervakning hos hjärtläkare.

Så det hjälper ju inte att ignorera problemet men om man går på uppföljningar/ ingår i en studie kan man oftast få hjälp innan det går åt skogen.

Svar på tråden LQTS långt QT - SYNDROM? Någon som har diagnos?