• terfje

Mat och 10 åring.

Hej! Har en allmän liten fråga angående lämpligheten i följande: Vi hämtade min bonusdotter hos sin mamma idag. Hennes mamma säger då att dottern äter mer än vad hon och hennes man gör och att dottern bör tänka på hur mycket hon äter så att hon inte får problem med vikten om ett par år. En sak att ta upp med dotterns pappa men jag tycker inte det är lämpligt att säga till en 10 åring att hon bör tänka på maten på grund av eventuella vikt problem senare. Hon är inte tjock nu.

Undrar helt enkelt vad som är rätt? Hellre att man får henne att röra på sig mer i vardagen.

• Svar på tråden Mat och 10 åring.
  • Anonym (Olivia)
    terfje skrev 2017-02-26 15:33:03 följande:

Hej! Har en allmän liten fråga angående lämpligheten i följande: Vi hämtade min bonusdotter hos sin mamma idag. Hennes mamma säger då att dottern äter mer än vad hon och hennes man gör och att dottern bör tänka på hur mycket hon äter så att hon inte får problem med vikten om ett par år. En sak att ta upp med dotterns pappa men jag tycker inte det är lämpligt att säga till en 10 åring att hon bör tänka på maten på grund av eventuella vikt problem senare. Hon är inte tjock nu.

Undrar helt enkelt vad som är rätt? Hellre att man får henne att röra på sig mer i vardagen.

Nu vet väl ingen av oss här på fm hur mycket bonusdottern äter eller hur mycket som finns på tallriken. Men det är ju sen upp till bonusdotterns föräldrar att bestämma. Att röra på sig mer kan vara bra men också att lägga lite mindre på tallriken.
  • elyse

Fundera över VAD ni äter istället. Är det mättande och energirik mat eller mest tomma kalorier?

• terfje
    Anonym (Olivia) skrev 2017-02-26 15:41:23 följande:

Nu vet väl ingen av oss här på fm hur mycket bonusdottern äter eller hur mycket som finns på tallriken. Men det är ju sen upp till bonusdotterns föräldrar att bestämma. Att röra på sig mer kan vara bra men också att lägga lite mindre på tallriken.

Det jag vet hittills är att hennes mamma inte vill att hon tar två portioner utan att det ska räcka med en. Hon dansar en gång i veckan än så länge.
  • terfje
    elyse skrev 2017-02-26 15:44:30 följande:

Fundera över VAD ni äter istället. Är det mättande och energirik mat eller mest tomma kalorier?

Tycker jag låter bra.
  • Anonym (Wildrat)

Till skillnad från mamman så växer dottern fortfarande och är hon i en tillväxtfas så behöver hon mer näring och blir mer hungrig.
    Det bästa sättet att ge flickan ätstörningar och problem resten av livet är att kommentera vikt och mat samt att förbjuda henne att äta sig mätt.

• terfje
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-02-26 15:57:46 följande:

Till skillnad från mamman så växer dottern fortfarande och är hon i en tillväxtfas så behöver hon mer näring och blir mer hungrig.

Det bästa sättet att ge flickan ätstörningar och problem resten av livet är att kommentera vikt och mat samt att förbjuda henne att äta sig mätt.

Jag är inne på samma linje som DIG. Det är just det jag är rädd för att det kan innebära ett framtida ätstörnnings problem. Hennes mamma säger även att hon bara få ta en köttbit om de äter kött även om hon är mer hungrig.
  • Jasmin Karlsson

Det är mammans och pappans ansvar, inte ditt.
    Jag skulle servera så mycket hon vill äta, men säga till att det inte är nyttigt om barnet vill ha för mycket glass/saft/bullar eller annat onyttigt. Inte nämna något om att bli tjock. Jag tycker inte man ska begränsa maten för ett normalviktigt barn, när det gäller vanlig mat. I den åldern och tonåren kan man vara väldigt hungrig och många barn kan äta mycket utan att bli tjocka, pga ämnesomsättningen. Eller hon kanske äter dåligt till frukost eller lunch i skolan och är hungrig på kvällen?

• Anonym (Eva)
    terfje skrev 2017-02-26 16:04:57 följande:
    Jag är inne på samma linje som DIG. Det är just det jag är rädd för att det kan innebära ett framtida ätstörnnings problem. Hennes mamma säger även att hon bara få ta en köttbit om de äter kött även om hon är mer hungrig.

Att inte äta hur mycket kött som helst tycker jag är vettigt. Kött är dyrt, både för plånboken och planeten, och man behöver inte dubbla portioner för att få i sig det protein man behöver. Men så länge hon inte har problem att hålla vikten är det klart att hon ska få äta sig mätt!
  • terfje
    Anonym (Eva) skrev 2017-02-26 16:47:06 följande:

Att inte äta hur mycket kött som helst tycker jag är vettigt. Kött är dyrt, både för plånboken och planeten, och man behöver inte dubbla portioner för att få i sig det protein man behöver. Men så länge hon inte har problem att hålla vikten är det klart att hon ska få äta sig mätt!

Hon håller vikten och är ganska aktiv. Lite mer rörelse skulle hon inte dö av dock.
  • Anonym (Thess)

Ja alltså att begränsa maten tycker jag inte är nåt man tar i direkt.. Utan begränsa hellre ev mellanmål.. Vad äts då? Hör Får man äta EN smörgås (vi äter ganska tidigt middag) sedan är det frukt som gäller... Och eftersom dom äter en hel del godis hos sin pappa äter vi inte lördagsgodis gör vilket de är helt ok med.

Sedan kan man ju alltid görs motion till en familjefest.. Alla gillar ju inte att sporta men man kan ju ta en promenad, cykeltur etc.

• fluu

Det är inte lämpligt att hon tar upp något sådant inför barnet. Tonåren tar på krafterna. Men får barnet verkligen problem med vikten lägger man om hela familjens vanor.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Mat och 10 åring.