Inlägg från: Anonym (Luren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Luren)

Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen

Om bonusbarnen får aktiviteter betalda för 20.00kr per år kan jag inte förstå hur de kan vara förfördelade om de gemensamma får 300kr/månad? Hur räknar man då? Det är ju tvärtom de gemensamma som får lite.

Spontant tycker jag detta är ett icke-problem trots allt. Ers gemensamma barn blir större och dyrare. Och absolut rättvisa kommer inte uppstå då det är flera år mellan barnen plus att de har olika mammor och styvförldrar.

• Anonym (Luren)
    Anonym (kf) skrev 2017-02-27 12:42:46 följande:
    Alla har vi olika åsikter. Jag sparar till mina barn iaf inför när de flyttar hemifrån. Tar inte ifrån sparandet för att köpa nya cyklar, aktiviteter mm. 
    Mitt barn ville göra en seriös satsning på sin idrott i tonåren och det kostar mycket  pengar. Det blev mindre pengar på  sparkontot kan jag säga, men vi hade valt likadant 10 gånger av 10, det säger barnet också, fast numera är denne ung vuxen. Den satsningen gav mer erfarnhet och värde än några 100' mer på ett sparkonto. Det har ledde till studier och idrottande på andra kontinenter, en massa kontakter och har kryddat CV't på ett sätt som vi inte hade kunnat förutspå.

Man gör och får tycka som man vill :). Men det är skillnad på aktiviteter och aktiviteter. 
  • Anonym (Luren)

Jag har bonusbarn (lite äldre) och vi har ett visst mått av delad ekonomi just därför. Jag sparar till vårt gemensamma barn med pengar som kommer från min inkomst. Bonusarna har en egen mamma som kan spara till dem. Pappan fördelar det han betalar för barnan jämnt. Likaså har jag varit väldigt noga med att göra arv till mig som enskild egendom. Vill jag att dessa pengar ska blandas upp i det gemensamma så gör vi det, inga problem. Men skulle det värsta hända att någon avlider har jag främst försörjningplikt mot mitt barn.

Svar på tråden Sparande till gemensamma barnen men inte till bonusbarnen