Rafael90 skrev 2017-03-05 01:19:07 följande:
Slänger in ett recept på veganska moussaka som jag och några kursare experimenterade oss fram till under dietistprogrammet. Det är en del moment och tar lite tid men resultatet blir fantastiskt gott, och är näringsberäknat så att varje portion är näringsmässigt perfekt.
Hoppas länken funkar:
kokboken.ikv.uu.se/print_recipe.php&portions=2
Tack!
Johoooo skrev 2017-03-03 13:01:39 följande:
Jag fastnade för den delen av din tipsförfrågan som handlade om vad som kan ersätta kött. Obs! Jag är inte vegetarian själv, och har inte massa kunskaper om näringslära. Men jag älskar att äta mycket vegetariskt själv och ville bara nämna ett par saker som kan vara gott! Produkten 'vegobitar' från Anamma är lätt att använda ungefär som bitar av filé från kyckling eller annat kött i gryta eller nån panna/pastasås t.ex. Snabbt och gott! Oumph! är klart värd att testa oxå. Det serveras på en del restauranger som O'Leary's exempelvis, och då kan man ju prova där och ta med matidéer hem. Kikärter i gryta med indisk tandoorikrydda, grönsaker/rotfrukter man gillar och matyoghurt eller kokosmjölk, är grymt gott! Hoppas att detta ger dig nåt att spinna vidare på! Ät så gott!
Tack, jag kanske var otydlig, det är mest näringsmässigt jag menar med att ersätta kött

Det är dock bra att få tips på produkter som finns också, ibland har en ju lite kort om tid när maten ska lagas