• SupersurasunkSara

Nybörjarvegetarian, hjälp

Eller snarare; Jag vill äta mer och mer vegetariskt, jag vet inte varför men det är det jag är sugen på numer. Jag äter kött ibland, men väljer helst vegetarisk mat.

Men, jag är ganska dålig på detta med näringslära... Vad bör jag tänka på att äta mer när jag äter mindre kött? Bönor är det jag fått höra och kikärtor, just det som jag gillar minst...

Så, vad finns det för mer saker? Linser? Det har jag i soppor och grytor ibland. Recept är jag värdelös på att följa, så det är mest vad jag ska äta för att 'ersätta' kött jag behöver tips på

Tack på förhand.

• Svar på tråden Nybörjarvegetarian, hjälp
  • BuoBä

Nu för tiden finns det massor med alternativa produkter i vanliga mataffärer. Börja med att botanisera i frysen med vegoprodukter. Oftast står det receptidéer på påsarna.

Om du äter kött då och då samt fortsätter äta ägg och mjölkprodukter och i övrigt öter hyfsat varierat behöver du inte bry dig om näringsläran. Det är främst veganer som kan ha svårt att få i sig alla vitaminer och tillräcklig mängd protein eller de som har svåra födoämnesallergier, men som "flexitarian" är det mycket sällan ett problem.

• SupersurasunkSara
    BuoBä skrev 2017-02-26 21:47:40 följande:

Nu för tiden finns det massor med alternativa produkter i vanliga mataffärer. Börja med att botanisera i frysen med vegoprodukter. Oftast står det receptidéer på påsarna.

Om du äter kött då och då samt fortsätter äta ägg och mjölkprodukter och i övrigt öter hyfsat varierat behöver du inte bry dig om näringsläran. Det är främst veganer som kan ha svårt att få i sig alla vitaminer och tillräcklig mängd protein eller de som har svåra födoämnesallergier, men som "flexitarian" är det mycket sällan ett problem.

Åh vad bra, tack Ja, jag kollar nu och då i frysdiskarna där, men jag gör hellre egna biffar, grytor osv Jag tänkt mer om det fanns någon minimigräns typ på hur mycket kött man måste äta. Men om jag äter kött en gång i veckan och ägg en gång i veckan samt dricker mjölk/äter ost så är det ingen fara alltså?
  • Rafael90

Bönor och linser innehåller mycket protein men det finns annat du kan äta. Finns det några sorter du gillar? Kidneybönor, vita bönor, sojabönor, kikärtor? Tofu? Om du äter mjölkprodukter och ägg är det också bra källor till protein. Många tror att vegomat bara är salladsblad och glömmer bort de andra matiga grönsakerna. Broccoli, sparris, blomkål, rotfrukter osv. Gör biffar av bönor/ärtor, rosta rotfrukter i ugn, gör en gratäng av broccoli, lasagne med blomkålsmos och tomatsås istället för köttfärs. Som BuoBä skriver finns det en uppsjö av vegoalternativ i affärerna nu. Tänk dock på att vegomaten där är lik den vanliga färdigmaten och ofta innehåller mycket salt och mer fett och socker än hemlagad. Det är dock en bra källa till inspiration och snabba måltidslösningar. Äter man varierat och inkluderar lite från varje del av kostcirkeln varje dag har man inte större risk än köttätare att få brist på nåt. Äter du inga animaliska produkter alls bör du dock ta tillskott av B12.

• BuoBä

Det är främst protein som är lättast att få i sig via kött men det finns i annan mat också och de flesta äter betydligt mer än nödvändigt. Så nej du behöver inte oroa dig. Sen är ju bönor och linser bra, billig och mättande mat så det kan vara smart att öva sig på att äta det.

• Lena

Alla bönor/ärtor/linser är rika på protein och en bra ersättning till kött. Tänk på att inte glömma fettet då råvarorna oftast är mindre feta

• SupersurasunkSara

Tack för alla svar. Just bönor har jag svårt för överlag men äter kikärtscurry ibland. Jag får öva mig helt enkelt. ?

• Rymdmoln
    SupersurasunkSara skrev 2017-02-27 07:26:23 följande:

Tack för alla svar. Just bönor har jag svårt för överlag men äter kikärtscurry ibland. Jag får öva mig helt enkelt. ?

Prova att mixa typ kikärtor (blötlagda ej kokade), lite broccoli/morötter eller liknande och kanske lite svamp. Det blir så himla gott. Gärna med lite koriander och spiskummin och chili i!
  • Rymdmoln

En annan enkel grej är att göra veg lasagne. Mixa röda linser och gör en tomatsås, sen varvar man det med spenat och någon ostsås, vissa har bara keso dock. Finns så många olika varianter :) olika gratänger är också lätta att blanda ner mixade bönor och linser i!

Men det är som du säger själv möjligt att lära sig gilla baljväxter :) jag gillade inte bönor alls förut men nu älskar jag kikärtor och stora vita bönor och lite annat. Vande mig helt enkelt och sen blev det gott haha

• Rymdmoln

Just det. En till sak. Prova att rosta kikärtor, de blir knapriga och en ganska annorlunda konsistens som är jättegod! Sen kan man smaksätta dem på olika sätt (jag brukar smaksätta med chili, paprikapulver, spiskummin och vitlök). Dessa är goda att strössla på en matig sallad, på pasta, eller bara äta som snacks. Som topping på soppa är de jättegoda också :) och tillför lite protein.

• Ms H
    Rymdmoln skrev 2017-02-27 23:56:40 följande:

Just det. En till sak. Prova att rosta kikärtor, de blir knapriga och en ganska annorlunda konsistens som är jättegod! Sen kan man smaksätta dem på olika sätt (jag brukar smaksätta med chili, paprikapulver, spiskummin och vitlök). Dessa är goda att strössla på en matig sallad, på pasta, eller bara äta som snacks. Som topping på soppa är de jättegoda också :) och tillför lite protein.

Torra okokta kikärtor?
  • quinoaböngryn

Om du har svårt för bönor och linser så kan du t.ex. äta mera nötter eller quinoa som är väldigt proteinrikt. Gröna ärter är också ett bra alternativ. Personligen gillar jag böngroddar också: mungbönsgroddar, sojabönsgroddar, groddade linser. Många vegetarianer försöker ersätta köttet med ägg och mjölkprodukter, men det kan bli lite för mycket. Bättre att variera lite mera. Jordnötter är egentligen en baljväxt som kan användas i matlagningen. Tycker du om det så kan du bre jordnötssmör på brödet eller laga såser eller dressingar på jordnötter. Mycket gott! Jag skulle dock inte oroa mig över just proteinmängden, proteinbrist är mycket ovanligt i västvärlden. Förr i tiden trodde man att människan behövde mera protein än vi faktiskt behöver. Att kombinera livsmedel för att få rätt balans av aminosyror behöver du inte heller bry dig om, det går automatiskt om man äter någorlunda varierat.

• Rymdmoln
    Ms H skrev 2017-02-28 00:27:22 följande:

Torra okokta kikärtor?

Nej man måste blötlägga de i typ ett dygn innan. Då blir de mjuka men ändå fasta. Sen blir de ju tillagade i ugnen/stekpannan.

Men man kan använda färdigkokta eller koka själv också men då blir de inte lika knapriga :)
  • SupersurasunkSara
    quinoaböngryn skrev 2017-02-28 11:26:33 följande:

Om du har svårt för bönor och linser så kan du t.ex. äta mera nötter eller quinoa som är väldigt proteinrikt. Gröna ärter är också ett bra alternativ. Personligen gillar jag böngroddar också: mungbönsgroddar, sojabönsgroddar, groddade linser. Många vegetarianer försöker ersätta köttet med ägg och mjölkprodukter, men det kan bli lite för mycket. Bättre att variera lite mera. Jordnötter är egentligen en baljväxt som kan användas i matlagningen. Tycker du om det så kan du bre jordnötssmör på brödet eller laga såser eller dressingar på jordnötter. Mycket gott! Jag skulle dock inte oroa mig över just proteinmängden, proteinbrist är mycket ovanligt i västvärlden. Förr i tiden trodde man att människan behövde mera protein än vi faktiskt behöver. Att kombinera livsmedel för att få rätt balans av aminosyror behöver du inte heller bry dig om, det går automatiskt om man äter någorlunda varierat.

Ärtor gillar jag Jordnötter äter jag som snacks, men inte i mat. Jordnötssmör på kex går bra, men jag föredrar jordnötter, eller nötter överlag som de är.

Tack för svar
  • Rafael90
    Rymdmoln skrev 2017-02-27 23:56:40 följande:

• Johoooo

Jag fastnade för den delen av din tipsförfrågan som handlade om vad som kan ersätta kött. Obs! Jag är inte vegetarian själv, och har inte massa kunskaper om näringslära. Men jag älskar att äta mycket vegetariskt själv och ville bara nämna ett par saker som kan vara gott! Produkten 'vegobitar' från Anamma är lätt att använda ungefär som bitar av filé från kyckling eller annat kött i gryta eller nån panna/pastasås t.ex. Snabbt och gott! Oumph! är klart värd att testa oxå. Det serveras på en del restauranger som O'Leary's exempelvis, och då kan man ju prova där och ta med matidéer hem. Kikärter i gryta med indisk tandoorikrydda, grönsaker/rotfrukter man gillar och matyoghurt eller kokosmjölk, är grymt gott! Hoppas att detta ger dig nåt att spinna vidare på! Ät så gott!

• Rafael90

Slänger in ett recept på veganska moussaka som jag och några kursare experimenterade oss fram till under dietistprogrammet. Det är en del moment och tar lite tid men resultatet blir fantastiskt gott, och är näringsberäknat så att varje portion är näringsmässigt perfekt.

Hoppas länken funkar:
    kokboken.ikv.uu.se/print_recipe.php&portions=2

• SupersurasunkSara
    Rafael90 skrev 2017-03-05 01:19:07 följande:

Slänger in ett recept på veganska moussaka som jag och några kursare experimenterade oss fram till under dietistprogrammet. Det är en del moment och tar lite tid men resultatet blir fantastiskt gott, och är näringsberäknat så att varje portion är näringsmässigt perfekt.

Hoppas länken funkar:
    kokboken.ikv.uu.se/print_recipe.php&portions=2

Tack!
    Johoooo skrev 2017-03-03 13:01:39 följande:

Jag fastnade för den delen av din tipsförfrågan som handlade om vad som kan ersätta kött. Obs! Jag är inte vegetarian själv, och har inte massa kunskaper om näringslära. Men jag älskar att äta mycket vegetariskt själv och ville bara nämna ett par saker som kan vara gott! Produkten 'vegobitar' från Anamma är lätt att använda ungefär som bitar av filé från kyckling eller annat kött i gryta eller nån panna/pastasås t.ex. Snabbt och gott! Oumph! är klart värd att testa oxå. Det serveras på en del restauranger som O'Leary's exempelvis, och då kan man ju prova där och ta med matidéer hem. Kikärter i gryta med indisk tandoorikrydda, grönsaker/rotfrukter man gillar och matyoghurt eller kokosmjölk, är grymt gott! Hoppas att detta ger dig nåt att spinna vidare på! Ät så gott!

Tack, jag kanske var otydlig, det är mest näringsmässigt jag menar med att ersätta kött Det är dock bra att få tips på produkter som finns också, ibland har en ju lite kort om tid när maten ska lagas

• cattus

Jag har själv gått över till mer och mer vegetariskt. Äter jag kött är det oftast kyckling eller vilt. Mer fisk blir det också.
    Gillar inte heller bönor och skulle aldrig ersätta köttet med det eller någon färdig vegoburgare eller liknande.

Tips om det är "mjöligheten" du inte gillar med bönorna(mitt problem) så testa de gröna soja bönorna du kan köpa frysta. De är supergoda och inte mjöliga i konsistensen. Fungerar både i grytor och i sallader.

Jag hackar ihop lite av varje i grönsaksväg och fräser det med soja, ostronsås, teriyakisås eller annan smaksättare. Mycket svamp, broccoli, morot, grova salladsblad, rostade rotsaker, nötter, purjolök(då jag inte heller gillar vanlig lök). Prova dig igenom grönsaksdisken, man hittar sina favoriter. Jag älskar pak choi, små "salladshuvuden" med lite spetsigare, friskare smak, antingen strimlat i sallader eller frästa med annat. Många frukter passar också till matlagning.

Ofta kan jag laga mat till familjen som vanligt men med massa extra grönsaker i och sedan petar jag över köttet till de andra och tar själv det mesta av grönsakerna. Det underlättar vardagen och man slipper framstå som "rabiat nyfrälst vegan".

• Ms H
    Rymdmoln skrev 2017-02-28 12:37:12 följande:
    Nej man måste blötlägga de i typ ett dygn innan. Då blir de mjuka men ändå fasta. Sen blir de ju tillagade i ugnen/stekpannan.
    Men man kan använda färdigkokta eller koka själv också men då blir de inte lika knapriga :)
    Intressant, det borde jag testa! Hur länge och på vilken temp kör du dem?

(Sorry för väldigt sent svar missat att jag hade fått svar)
Svar på tråden Nybörjarvegetarian, hjälp