• truffle

Sjukskriven/föräldraledighet?

Har varit föräldraledig 50 % under en tid och jobbar 50 % men är ju fortfarande heltidsanställd för att skydda sgi. Nu orkar jag dock inte mer (är i v 35) så vill bli sjukskriven på hel tid fram till v. 39 då jag går på fl. Blev sjukskriven från i onsdags förra veckan och ordnade med läkarintyg idag. Kan jag nu plocka bort mina föräldradagar och få sjukersättning från jobbet på heltid från och med idag? Fick läkarintyget via kry, tänker få nytt läkarintyg senare (har bokat tid via mvc ) som skickas in till försäkringskassan direkt när jag varit sjukskriven från jobbet i 2 veckor.

• Svar på tråden Sjukskriven/föräldraledighet?
  • Höstaster

Din SGI behöver du inte skydda sista 6 mån av graviditeten, den kan inte sänkas då.

• truffle
    Höstaster skrev 2017-02-27 20:07:38 följande:

Din SGI behöver du inte skydda sista 6 mån av graviditeten, den kan inte sänkas då.

Okej. ..konstigt. min chef har en kompis på försäkringskassan som sa att man kan inte vara tjänstledig(hemma utan lön) sista tiden för då ryker all sgi. Hon måste ju ha missförstått då...
  • Alexi

Man måste självklart skydda sin SgI även som gravid om man använder sig av andra sgiskydd först! Bara den som går från heltidsarbete kan utnyttja gravidskyddet.

• truffle
    Alexi skrev 2017-02-27 20:10:40 följande:

Man måste självklart skydda sin SgI även som gravid om man använder sig av andra sgiskydd först! Bara den som går från heltidsarbete kan utnyttja gravidskyddet.

Ah förklarar saken. Har haft föräldraledighet på 50 % sedan december så då måste jag skydda den hela vägen. Har bf 9/4 men har sökt föräldraledighet för andra barnet från 3/4. Men vill alltså vara heltids-sjukskriven fram till dess och undrar då om jag kan ta bort föräldraledigheten så jag får sjukersättning på heltid?
  • Höstaster
    Alexi skrev 2017-02-27 20:10:40 följande:

Aha, så kanske det är. För annars kan man gå ner i tid utan att behöva skydda SGI de sista månaderna.
  • truffle

Men skyddar jag min sgi om jag blir heltidssjukskriven i stället för 50 % föräldraledighet?

• Höstaster

Då törs jag inte svara på om du kan plocka bort föräldraledigheten, du vet ju inte än om FK godkänner din sjukskrivning

• truffle
    Höstaster skrev 2017-02-27 20:22:54 följande:

Då törs jag inte svara på om du kan plocka bort föräldraledigheten, du vet ju inte än om FK godkänner din sjukskrivning

Nej men får jobbet i alla fall tänkte jag. De betalar ju ut de första 2 veckorna.
  • Alexi
    truffle skrev 2017-02-27 20:22:36 följande:

Men skyddar jag min sgi om jag blir heltidssjukskriven i stället för 50 % föräldraledighet?

Ja
  • Höstaster
    truffle skrev 2017-02-27 20:26:56 följande:

Nej men får jobbet i alla fall tänkte jag. De betalar ju ut de första 2 veckorna.

Ja det måste det ju kunna göra
  • Carambolan

Föräldraledigt kan du ju om inte annat söka retroaktivt, så om försäkringskassan inte godkänner sjukskrivningen kan du bara lägga tillbaka föräldradagarna.

• truffle
    Carambolan skrev 2017-02-27 22:22:41 följande:

Föräldraledigt kan du ju om inte annat söka retroaktivt, så om försäkringskassan inte godkänner sjukskrivningen kan du bara lägga tillbaka föräldradagarna.

Ja smart! Då tar jag nog bort dom från och med nu då och går sjukskrivning ej igenom så söker jag föräldraledigheten igen men med heltid i stället. Tack!
Svar på tråden Sjukskriven/föräldraledighet?