• Aniiee

    Jag gillar inte semlor...

    .... men, det är ju inte semlor fettisdagen handlar om egentligen. Vitsen är att man ska äta så dekadent/fett som möjligt innan fastan. Så, eftersom jag älskar choklad, blir det istället en chokladtårta med vit och mörk ganache och chokladfrosting. Det här är ingen slags lätt-tårta, den innehåller över 1 kg choklad, 7 dl vispgrädde, 6 hg smör och 1/2 dl brandy. Så, ja.... dekadans, dekadans, som trubaduren sjöng.

    Förrätt blir salladsknyten med räkor i gari. huvudrätt, riktig lång-chili. Look out, tummy! (Och.. hur fan ska jag toppa det här om 14 dagar, när jag fyller år? Bah, det går nog...)

    Nåja. Nog om det.

    Vad tycker ni om semlor? Ska de vara klassiska, eller gllar ni nya, moderna varianter som semel-wraps och semel-kladdkaka? Baka själv, ta en genväg över färdiga bullar, köpa hem färdiga från mataffären? Café, kanske?

    Tell me! I wants to know!


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Svar på tråden Jag gillar inte semlor...
  • Tow2Mater

    Fasta? Brukar du fasta efter chokladtårtan?

    Onskar jag orkade baka, klassiska semlor ska det va om det ska va!

  • lessman

    de klassiska semlorna är godast, ännu godare som hembakta beroende på vem som har bakat dem... en del är duktiga på att baka...

  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2017-02-28 03:35:14 följande:

    Fasta? Brukar du fasta efter chokladtårtan?

    Onskar jag orkade baka, klassiska semlor ska det va om det ska va!


    Haha, ja, efter chokladtårtan, absolut, men inte fram till påsk. Bara fram till typ... onsdag klockan 15...... *oskyldig*

    (eller till torsdagen, oftast. Men inte egentligen medvetet fastande, utan för att jag är,.... du vet..... matkoma.....)
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Fnollet skrev 2017-02-28 03:36:01 följande:

    Klassiska semlor för min del :)

    Kan dock bli lite irriterad om de inte "finmalt" mandelmassan.


    Inga bitar mandelmassa för din del, alltså?
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    lessman skrev 2017-02-28 03:36:19 följande:

    de klassiska semlorna är godast, ännu godare som hembakta beroende på vem som har bakat dem... en del är duktiga på att baka...


    Hembakt är oftast bäst. Särskilt om det bakas av mormor/farmor.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Carambolan

    Jag älskar semlor! Brukar alltid baka och äta minst en sats klassiska. På kondis provar jag gärna alla möjliga varianter, det är roligt med spex och förnyelse i bakverksvärlden.

  • Gizmo

    Äter inte brödet i semlan, men gärna grädde och mandelmassa!
    Men då kan det väl inte kallas för semla?

  • DragonWoman

    Avskyr semlor så får bli lite chokladbollar istället

    Traumatiska barndomsminnen med semlor till frukost, lunch, middag och kvällsmat typ... Allt för att vi kände en som hade konditori... :p


    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Julian 140920
  • Flisan79

    Hatar mandelmassa så inga klassiker för mig. Tycker dock mycket om varianten med vanilj i ist. Och mycket florsocker på ska det vara.

    För mig räcker de gott att äta en gång om året.

Svar på tråden Jag gillar inte semlor...