• Aniiee

Jag gillar inte semlor...

.... men, det är ju inte semlor fettisdagen handlar om egentligen. Vitsen är att man ska äta så dekadent/fett som möjligt innan fastan. Så, eftersom jag älskar choklad, blir det istället en chokladtårta med vit och mörk ganache och chokladfrosting. Det här är ingen slags lätt-tårta, den innehåller över 1 kg choklad, 7 dl vispgrädde, 6 hg smör och 1/2 dl brandy. Så, ja.... dekadans, dekadans, som trubaduren sjöng.

Förrätt blir salladsknyten med räkor i gari. huvudrätt, riktig lång-chili. Look out, tummy! (Och.. hur fan ska jag toppa det här om 14 dagar, när jag fyller år? Bah, det går nog...)

Nåja. Nog om det.

Vad tycker ni om semlor? Ska de vara klassiska, eller gllar ni nya, moderna varianter som semel-wraps och semel-kladdkaka? Baka själv, ta en genväg över färdiga bullar, köpa hem färdiga från mataffären? Café, kanske?

Tell me! I wants to know!

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Svar på tråden Jag gillar inte semlor...
  • molly11

Vanlig semla. Mums.
    Även en av de sakerna jag fick munch på under min graviditet. 3 sista veckorna år jag semla varje dag och ibland 2.

Dock längesen jag testade hetvägg. Någon som gillar? Aldrig riktigt förstått charmen.

• LaFontaine

Jag äter inte semlor alls. Kan verkligen inte förstå storheten med att sitta och tugga på en bulle med massa grädde. But why?

Men, kasta hit en påse chips och min fettisdag är gjord

• sextiotalist

De enda semlorna jag riktigt gillar är semlor utan marsipan, men med mandel, socker, bullens inkråm och vispad grädde.

Man bakar vetebullar med mycket kardemumma.
    När bullarna är färdiga skär man av ett lock och gröper man ur valfri mängd.
    Detta blandar man med mald mandel, socker och vispad grädde. Mycket godare än de där man köper.

• sextiotalist
    LaFontaine skrev 2017-02-28 11:18:59 följande:

Jag äter inte semlor alls. Kan verkligen inte förstå storheten med att sitta och tugga på en bulle med massa grädde. But why?

Men, kasta hit en påse chips och min fettisdag är gjord

Se mitt recept nedan, det bästa är att man behöver inte alls mycket grädde, mest för att hålla ihop fyllningen, valfri mängd med socker och valfri mängd med mandel.
  • AndreaBD

Det finns godare bakelser än semlor. Sverige är inte så bra på bakelser heller. Det finns godare i t.ex. Tyskland eller England.

• Rödtjärnens Anna

Någon semla blir det per år, men kunde lika gärna vara utan, älskar inte bakverk (förutom biskvier).

Jag brukar ibland bjuda på semelkladdkaka, för att det vet jag svärföräldrarna tycker om. Dessutom är den väldigt lättgjord.

• riboflavin

Jag kör också på chips om något idag. Ogillar semlor å det grövsta. Vetebulle är inte gott, hårdvispad grädde är så äckligt och mandelmassa ger mig kväljningar, kort sagt semlan är speciellt framtagen för att äckla mig. Ovettet med att sen hälla varm mjölk (även det äckligt i sig) på eländet, fy fan!

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sorgmantel

Klassisk semla ska det vara. Jag är så trött på alla underliga helt sjuka varianter!

Jag såg en med semlebulle i botten, grädde på det (antar att det var mandelmassa i den också) och en chokladmunk på grädden! Tror det var semlelock på munken. Men kom igen! Det är INTE en semla..

Wienersemla är det längsta jag kan sträcka mig utanför ramarna förresten.

• iMitera

Hembakad klassisk semla är godast. Annars från ett bra konditori, semlor från mataffären brukar inte vara goda.

Smakade en brioche-semla. Den var god, med vanilj i grädden och krispigt lock, lite väl mäktig var den dock.

• Duckan

Jag gillar klassiska semlan, med mycket mandelmassa.
    Smakat på Nutella-semla och det var inte fy skam det heller.

• Ellie

Klassisk semla med stort tunt lock. De flesta år äter jag massor, särskilt som gravid, men i år har det bara blivit två hittills. Jag tycker det duger bra med köpta semlor. Inget fan av nya varianter men jag läste om att någon lagt grädde och mandelmassa i pannkaka, vilket låter helt ok.

• Aniiee

Kul att se alla era tankar. Klassiska verkar stå högst i kurs.

Jag åt faktiskt en semla idag. Direkt vidrig, men det hade nog mer med kvaliteten att göra än bakverket i sig.....

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Fairydust

Älskar bullar och bakelser och allt sånt i princip, men INTE semlor. Usch.

Det konstiga är att jag har inget emot varken vetebulle, mandelmassa eller grädde för sig, men tillsammans går det inte alls.

• flygrl

Jag älskar semlor. Tycker det e en perfekt kombination av smaker i den klassiska semlan & så e det trevlig tradition. Äter den helst med varm mjölk btw. Saffranssemla, wienersemla mm e inte fy skam men det e den traditionella som gäller som sagt.

I min familj har vi t o m lyckats sprida den svenska semlan till släkten på pappas sida i Venezuela. Dom bakar varje år till karnevalen & tycker det e gott & exotiskt.
    Semlor ftw!!!

Svar på tråden Jag gillar inte semlor...